Jobbsiffror och börskurser

Idag låg börsen på omkring en procent plus och sjönk sedan snabb till noll efter att USA presenterat betydligt fler nya jobb än väntat. Kan någon klok person förklara för mig hur marknaden kan tolka det som en negativ nyhet?
Det borde väl ses som positivt att efterfrågan ökat och att företagen vill anställa fler personer?

1 gillning

Inflationsrisk, räntesänkningarna kommer dröja lite

4 gillningar

Om marknaden hade prisat in ännu fler jobb i statistiken än vad som föll ut. Då blir det en negativ nyhet för börsen.

Fundera på vem som hade förväntan om x jobb. Det var inte marknaden…

1 gillning

Det betyder att, trots hög inflation så väljer företag att anställa, vilket har varit så nu i flera månader, det betyder att räntehöjningarna inte har fått önskad effekt, och att det betyder att räntesänkningar förmodligen kommer senare än marknaden räknat med.

Att låna pengar till låg ränta är ju inget som bara du vill, utan stora företag vill heller inte betala 5% i ränta när de varit vana med kanske 2% eller lägre.

Sen kan jag hålla med om att det verkar konstigt, och det finns många sätt att tolka detta.

Detta är anledningen och orsakat börsfall varje gång jobbrapporten varit stark under hela inflationskrisen.
Marknaden ser det som en indikation på att de högre räntorna inte biter. Man har ju försökt höja räntorna för att kyla ekonomin.

Amerikanska 10 årsräntan steg idag med mer än 4% pga beskedet.
Räntekänsliga företag har fått mest stryk på börsen idag.

Tack för bra svar även om jag tycker det känns konstigt. En sund nationalekonomi där många har sysselsättning och företagen har framtidstro borde ju slå många andra faktorer men det är ju inte alltid så logiskt. Precis som att besparingsplaner och uppsägningar tolkas positivt och driver kurser uppåt.

2 gillningar

Bra svar däruppe från @AC72 @direktorn med mera.

Du har rätt, men så reagerar börsen minst på kort sikt. Börsen har prisat in många räntesänkningar (5-6st) för 2024 och alla positiva nyheter är dåliga nyheter med tanke på dom förväntningarna. Nu blir det kanske tre eller fyra räntesänkningar. :man_shrugging:

Just keep buying.

2 gillningar

När jag läste 7.5 hp nationalekonomi så fick jag lära mig NAIRU. Inflation kontra arbetslöshet.

FED-chefen Austan Goolsbee uttalade sig dock enligt följande (gällande USA:s jobbsiffror):

”…den genomsnittliga arbetstiden tyder dock på att jobbrapporten inte var så stark som huvudsiffran antyder. Den genomsnittliga arbetstiden var 34,1 timmar jämfört med 34,3 timmar månaden före och konsensus 34,3 timmar.”

Ska man då tolka jobbsiffrorna att det är fler människor i jobb men samtidigt fler som jobbar deltid? :thinking:

Om så är fallet kanske det fick effekten att USA-börserna fortsatte att ticka uppåt även idag.

Nej, hur kan du göra det antagandet? Med den information som du förmedlar så kan du inte säga det.

Det var inte bara antalet jobb som ökade utan i rapporten fanns även lönestatistik som visade att lönerna ökat mer än förväntat.
Årslöneökning på 4,5%, förväntan var 4,1%.

Det är inte bra förutsättningar för att sänka räntan.

Varför vände börsen sedan uppåt igen?

Det beror på vilket index vi kollar på, breda amerikanska småbolagsindex stannade på röda siffror.

Det som orsakade stigning i storbolagsindex var techbolagen där vissa uppvisade bättre resultat än väntat i sina kvartalsrapporter.
Meta steg med 20% på sin rapport.

1 gillning

Det var snarare en fråga vad den här Goolsbee kan tänkas mena med sitt uttalande kring genomsnittlig arbetstid.

Trots allt låg arbetslösheten kvar på 3,7 % jämfört med månaden innan. Vi släpper det.

Yes, såg nu att t ex Russel 2000 var röd.

Och håller med om att det på totalen var starka jobbsiffror och illavarslande löneökningar. Vilket kan fördröja första sänkningen.

Jag hade min bästa börsdag igår på över 2 år. +40.000 på en dag. Jobbsiffrorna beror lite på vilken branch man är i.

Jag brukar mest titta på statsobligationer och räntor.

På tal US jobb-data och vad som eventuellt kan dölja sig under de stora rubrikerna. Hittade nedan korta video (WSJ, publicerad igår).

Rätt intressant (enligt mig), om ni orkar kan ni kika. Nämner lite kring genomsnittliga arbetstimmar 3 min in i videon.

Ytterst få städer ger ut obligationer. Jag misstänker att du menar statsobligationer.

jag är lite ordblind, tog mig ett par månader att inte skriva stadsminister…

1 gillning