En galen marknad!

Så vi har redan hämtat hela Aprils nedgång. På god väg att ta in allt.

Helt galet då tariffer och osäkerhet, gigantiska uppsägningar i USA (20.000 inom leverans service tex.)

Varför? Väldigt intressant nedan om att spara till pensionen med aktier. Vet inte vem personen är, eller om han har någon legitimitet, men han har bra många poänger.

Som att staten tvingar till obligatorisk aktiesparande för att trycka upp marknaden.

2 gillningar

För mig så förstärker det bara idén om hur jäkla omöjligt det är att tajma marknaden.

15 gillningar

“På god väg att ta in allt” känns ju onekligen som imponerande optimistiskt. Om något så kommer bara dåliga nyheter avköds varandra när tullarna får effekt med skenande arbetslöshet och stigande inflation…

Nej du OP, och random YouTube personlighet. Detta är bara början, finns inget som tyder på lättnader såvida inte Trump helt get upp.

1 gillning

Kanske det. Men pga valutanedgångarna i dollarn är min portfölj fortfarande på typ -10%, trots den starka återhämtningen. Och jag kör någorlunda marknadsviktat dock med 15% Home bias. 53% I USA och resten i EM och Europa… Känner mig fortfarande nykter och ödmjuk :smile:

8 gillningar

Det är därför man inte ska försöka tajma marknaden. Kontinuerligt månadssparande är bättre än att försöka tajma marknaden.

1 gillning

Samtidigt så skapades över 170.000 nya jobb.
Fattas varor så får man göra dem i egna landet. Det är liksom syftet. Att ta tillbaka produktionen som globala bolag flyttat utomlands.
Han har sagt att han vill sänka djupa staten och det system som dessa bolag byggt upp.
Banksystemet med räntekrav som ökar skulderna och kräver oändliga tillgångar är inte hållbart.
Marknaden har varit galen länge styrd av ett fåtal. Klart att de känner sig störda nu när de inte har kontroll på rörelsen på börser etc.
Det här var planerat sedan länge och många hade sålt av allt i god tid

Precis, och om det är till någon hjälp så kan man läsa vad Niklas Laninge skriver som är spar psykolog på Opti.
Sparpsykologen om misstagen som kostar dig mest på börsen - Dagens PS

Samma här. Nio dagars återhämtning i USA, men portföljen fortfarande -10% sedan årsskiftet pga att dollarn tappat -13% sedan årsskiftet.
Tyvärr är nog utsikterna för starkare dollar framöver inte så goda, så kanske tappar ännu mer pga valuta. Den som lever får se….

Med den svaga dollarn i åtanke så borde det vara ett ypperligt läge att fortsätta investera globalt. Jag är helt säker på att vi kommer se högre dollar, även om det tar lång tid. När det väl sker så kan det bli en helt otrolig avkastning.

1 gillning

Ja man undrar. Lite som att man räknar med att Trump kommer att helt backa på tullarna, även de 10% i grundtullar, som bara de skulle innebära en 5 X höjning mot tidigare.

Med rätt många dåliga indikatorer i rätt många länder, inklusive USA, så påminner väl detta mig mest om känslan jag hade när Covid spreds i Kina och Asien i början av 2020 men börserna i väst stod på ATH. Something’s gotta give. Typ.

4 gillningar

Tur att jag varken fattar något eller grundar för mycket på det :joy::rofl:. Jag bara låter mina pengar på börsen stå emot alla politiska utspel kortsiktigt i god tro att framtiden ser lika orolig men ändå ljust ut att man får skaplig avkastning i snitt. :wink::muscle::ok_hand::raising_hand_man:
Tänk om man skulle kämpa både mot valuta effekt och börsen kortsiktigt varje dag följa det och vara orolig? Det måste vara både jobbigt och tungt både för stjälen och välmåendet :joy::rofl:.
Hoppas du håller med mig @JFB den här gången? :wink::wink::joy:

Obs!
Marknaden och börsen är oftast galen då den kan överreagera både upp och ned! Inget ovanligt kortsiktigt.

4 gillningar

Tycker att argumentet som görs i videon att marknaden trycks upp av alla “dumma pengar” som konstant månad för månad trycks in i marknaden av allt tvingat börssparande inte är helt tokigt.

Det är nästan som om aktiemarknaden och den reella ekonomin är två olika saker! Vem kunde anat det?

Vi ser det gång på gång, och varje gång blir folk överraskade. ”Varför går aktiemarknaden upp när ekonomin går ned?” ”Varför går aktiemarknaden dåligt när ekonomin går bra?” Det är en läxa man måste lära sig gång på gång, och folk som investerar baserat på hur det går i ekonomin får alltid lära sig det förr eller senare.

Vart läser du dina nyheter egentligen om “gigantiska upppsägningar”?

177.000 nya jobb bara i APRIL!

https://www.marketwatch.com/story/if-you-read-aprils-jobs-report-you-wont-be-surprised-by-the-no-1-best-job-in-america-1d5663e7?mod=home_ln

Och arbetslösheten i USA ligger på låga 4.2%, vilket är HÄLFTEN så lågt som Sveriges 8.5% (vi har nu näst högst arbetslöshet i hela Europa)

Vi har ju PPM och tjänstepension också. Jättebra att folk by default kommer in i marknaden istället för att spara på storbankens nollräntekonton.

Inte jag :joy: en kommentar på hur det känns för mig men känslor är känslor och inte något som man tvunget måste agera på. Men det beror ju på ens situation :man_shrugging::joy:

Eftersom vi ska leva på pengarna så har vi dragit ner risken en bit. Dels i december. Dels nu. Samt tagit ett bet på mer Europa än USA. Det känns bra. Sen får vi se om det ger bättre eller sämre avkastning. Men vi jagar i förstahand inte avkastning som många andra gör här, inklusive du kompis

Som jag så många gånger sagt är det skillnad om man söker

Return on money

Eller om man har en situation där man prioriterar

Return of money

Ha en gå helg kompis :+1:

2 gillningar

Det har kommit en hel del rapporter om större uppsägningar inom stat, teknologi och transport. De flesta av dessa är fasta heltidsjobb som ger bra eller åtminstone relativt bra betalt. Så vitt jag vet kommer dessa inte in i arbetslöshetsstatistiken förrän avgångsvederlag etc har gått ut.

Detta vore jättebra nyheter om alla job var likvärdiga. Om du går in och tittar i detalj på de senaste rapporterna av denna typ kan du se att det är en hel del heltidsjobb som har minskat medan större delen av ökningarna som rapporteras är deltidsjobb inom låglönesektorer och gigekonomin. Många av dessa har troligtvis gått till arbetare som varit tvugna att ta ett andra eller tredje jobb för att klara sig. Siffrorna, som dessutom ofta revideras ner i efterhand (ofta utan större rubriker), är därför nödvändigtvis inte så positiva som de verkar. De baseras dessutom på en modell och inte rakt av helt på tillförlitlig data, vilket är varför de ofta måste revideras i efterhand.

Detta är troligtvis att jämföra äpplen och päron då definitionen av arbetslös så vitt jag vet skiljer markant. I USA har de många olika mått på arbetslöshet, och den siffra som vanligtvis anges är U-3. U-6, som är bredare, ligger i dagsläget närmare 8%. Jag vet dock inte vilken siffra som vore mest rättvis att använda vid jämförelse.

Det är inte galet.

A wealth of common sense definierade en bra sak kring detta:

”The stock market is NOT the economy”.

Något jag ofta brukar referera till i sådana här situationer.

1 gillning

Hur många som är arbetslösa i USA är löst kopplat till företagens vinster. Rent krasst kan ju företagen göra högre vinster om de har färre anställda.

Ungefär 70% av BNP i USA är knutet till konsumenter. Det betyder att en stor del av företagen i index påverkas av ekonomin i USA i någon omfattning. De heltidsjobb som förloras är vidare ofta kopplade till pensionssparande, vilket inte de lågavlönade deltidsjobb som till stor del skapats generellt sett är. Om stabila heltidsjobb fortsätter förloras kan det leda till minskade pensionsavsättningar. Det är även värt att notera att brister i det sociala skyddsnätet ofta gör att folk minskar eller slutar med pensionssparende i USA när de får det svårt, och många tvingas till och med till lån eller tidiga uttag. Allt detta kan påverka aktiemarknaden negativt på sikt och är kopplat till arbetslösheten.

Mycket av detta är naturligtvis inget som har ett omedelbart genomslag, men kan mycket väl spela en stor roll på sikt. Vi får väl se i vilken mån det har inverkan eller ej över de kommande åren. Bara för att aktiemarknaden historiskt sett är okorrelerad till BNP betyder ju inte att den just denna gång är negativt korrelerad.

1 gillning

Självklart kan jobben påverka, men det finns inget perfekt samband och det är omöjligt att förutspå exakt hur, när och och i vilken omfattning.

Mindre konsumtionsutrymme eller flöden av pensionspengar är variabler - men väldigt många av de jobb man pratar om när t ex det skapats eller förlorats några hundratusen jobb är ofta i det absoluta bottenskiktet med enkla och lågavlönade jobb - alltså inte sådana jobb som står för merparten av den där 70-procentiga konsumtionen. Samma med kapitalflödena - någonstans runt 95-99 procent eller mer av de lokala ägarna av aktiestocken kontrolleras väl av de 10 procent rikaste i USA. Eller nåt i den stilen.