Värsta lagliga bedrägeriet enligt er?

Tandläkare som lagar ickehål… :sad_but_relieved_face: (inte lagligt dock, men vem vet det händer)

1 gillning

Ja, över huvud taget krympflation. Nu är en 200 g chokladkaka bara 150 g. Och det var ju länge sedan ett halv kilo kaffe började väga 450 g. Det värsta är att det inte går att göra något när alla gör likadant och man måste ha produkten.

4 gillningar

Krympinflation är väl bara ett problem om man aldrig jämför priser, aldrig byter butik och aldrig provar ett alternativ?

Till exempel köpte jag Ritter Sport 100 g förra gången jag var i gränsbutiken för 12 kr per förpackning när man köper 12 stycken. På Coop kan man få 2 för 50 kr eller på City Gross där 2 kostar 45 kr.

1 gillning

När dom flesta tillverkare håller på med samma grej är det väl ett jättestort problem.

Fast man undrar ju hur små förpackningarna kan bli? Någonstans går ju gränsen när det blir för uppenbart.

Problem för vem? Uppenbarligen inte för tillverkarna, eftersom folk tydligen fortsätter att köpa trots krympflation. Personligen har jag inte köpt Marabou sedan januari 2024, och då gjorde jag för att Aladdin var nedsatt till 40 kr. Det finns alternativ.

2 gillningar

I Tyskland är det vanligt att köpa färdigskivad ost. Osthyvel finns knappt på IKEA ens. Så, ett paket ost har i bästa fall 10 skivor, oftast 5-6 skivor ost numera. Väntar på 4 skivor i ett paket… helt sjukt.

2 gillningar

Sist jag var i Tyskland var det billigare att köpa i charkavdelningen än färdigförpackat.

Var det 1999? Men lika dyrt både och nu… squeeza pengar överallt nu

Som “bordershoppare” åker jag till Tyskland minst några gånger om året, norra Tyskland.

Som en liten kuriosa kan jag nämna att Burg auf Fehmarn, en mycket liten stad, har 5 stormarknader och tre gränsbutiker. Ganska bra konkurrens.

1 gillning

Norrmän åker till Sverige… Och Tyskar till Österrike. Sjukt system egentligen.

Eftersom dom inte märkt bedrägeriet.

Eller vad ska man göra? Man måste ju handla mat och det förekommer överallt.

1 gillning

Mer än tre år sedan och jag har fortfarande inte släppt det… :sad_but_relieved_face:

Skola efter gymnasium/yrkesskola är ett bedrägeri.. lovas guld och gröna skogar men verkligheten är en annan

5 gillningar

Sjukt i den meningen att varorna kan vara billiga, om man bara vill hitta dem.

Utan Systembolagets priser skulle nästan inga svenskar ta sig till gränsbutiken, och medan man är där kan man lika gärna fylla bilen med andra billiga varor.

1 gillning

Håller inte med. Kurser och vidareutbildning är bland det bästa jag gjort och ledde till roligaste jobben. :smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Den gröna omställningen.

Hundratals miljarder från skattebetalarna till privata intressen. Vindkraften. Northvolt och nu Stegra.

Skadar miljö och klimat dessutom.

14 gillningar

Pensionssystemet med pensionsbolag som tjänar miljarder medans pensionärer har det knapert.

2 gillningar

Kan säkert vara mobbing i vissa fall men i mitt fall handlade det om arbetsgivarens inkompetens och dåliga omdöme.

1 gillning

Arvid Nordquist har fortfarande 500 g i paketen.

16 gillningar

Fick denna vita elefant: Köp Othrys Farms Oregano Torkad 50g på delitea.se

Har desperat försökt använda oregano i allt för att bli av med kvasten.

Lägg den i en burk och du kommer ha oregano efter pensionen.