Hej! Jag håller på att flytta alla mina lite spridda tjänstepensioner från olika anställningar in till Avanza. Dock har ett av dessa företag gått i KK och Avanza skriver följande:
Hej Peter,
Har bolaget gått i konkurs, går inte försäkringen att flytta som den ligger idag. Den behöver då först överlåtas till ny arbetsgivare/juridisk person om sådan finns, alternativt till dig privat. Vid överlåtelse till privat ägande, är det viktigt att du är medveten om nedan;
När man överlåter en tjänstepension till privat ägande så blir den giftorättsgods och ingår vid en eventuell bodelning. Mindre fördelaktiga skatteregler kan också förekomma om du har för avsikt att ta ut pensionen från utlandet i framtiden.
Återkom gärna hur du önskar göra med hänsyn till ovan så hjälper jag dig vidare.
Med vänliga hälsningar
Therése
Avanza
Om jag tolkar detta rätt så kommer jag “straffas” för jag plockar ut den privat?
Är det då för mig mer fördelaktigt att stanna kvar i Skandia än att göra flytten till Avanza för att ha bättre koll? Jag hade “glömt bort” denna så den har vart orörd där sedan 200x och jag ser Skandia har rätt höga avigfter vilket jag gärna sluppit betala årligen till dem.
Jag tolkar det som att du behöver få ett fribrev på grund av konkursen och att det bland annat då blir giftorättsgods.
Är i samma sits och min gamla arbetsgivare finns inte kvar och jag har haft en jäkla strul med att få till en flytt. Avanza har gett upp i två omgångar. Ligger också hos Skandia och de förhalar gärna flyttar enligt min personliga uppfattning.
Däremot så finns det faktiskt en globalfond som har skapligt låga avgifter för att vara Skandia, 0,35%. Sedan har de säkert några fasta avgifter.
Som jag tolkar informationen från Avanza:
Det är inte du utan din (nuvarande eller tidigare) arbetsgivare som äger tjänstepensionen, även om syftet naturligtvis är att pengarna så småningom skall betalas ut till dig. I ditt fall så har dock din tidigare arbetsgivare gått i konkurs och tjänstepensionen från din tid hos den arbetsgivaren har alltså ingen ägare alls. Det är endast ägaren som kan flytta tjänstepensionen från en förvaltare till en annan. Om det inte finns någon ägare som kan godkänna flytten så går det inte att flytta pensionen.
Du kan nu välja mellan att:
Inte göra något. Då kommer din förra arbetsgivares avtal med Skandia fortsätta gälla.
Ta över ägandet själv.
Övertyga t ex din nuvarande arbetsgivare att ta över ägandet
Kommer något av alternativen 2,3 påverka den intjänade pensionen negativt? Dvs skatt pga flytt eller liknande?
Om inte så antar jag det smidigaste var/är att ta över ägandet själv än att dra detta med nuvarande arbetsgivare vilket skulle vara ytterligare friktion kring flyttandet.
Med tanke på de problem @htguy nämnt innan kring flytt så var detta lite vad jag väntade mig och att det kommer vara en process att rodda detta.
Jag hade lite på känn det skulle inte vara helt problemfritt att flytta detta… Ska kolla upp Skandias Globalfond då, det låter betydligt bättre än vad jag har nu. Har inte lika mycket som du där (som tur är) runt 30", men många bäckar små!..