Hej!
Dags för första riktiga resan på några år, där vi ska vara borta ca tre månader i Thailand för att ladda batterierna hos hela familjen.
När jag tidigare har bott utomlands så har jag haft ett separat kontokort i en annan bank för att göra uttag och betala med, för att dels slippa betala uttagsavgifter och valutapåslag när jag tog ut pengar, och dels för att skapa en “brandvägg” mellan mina vanliga konton och köp i länder som inte direkt var kända för sin hederlighet.
Mot slutet av vistelsen började jag dock lessna på att behöva sätta in pengar på det separata kortet jämt, och jag tror också att uttagsavgifterna har minskat en del de senaste tio åren.
Tycker ni att det är värt att skaffa ett extra kort från t.ex Lunar av dessa anledningar idag?
Mina tankar
- Största utgifterna för resan (flyg, boende osv) är redan betalda så kortet kommer främst användas för att ta ut pengar för mat och nöjen under tre månader.
- Uppskattningsvis kommer vi ta ut ungefär 50 000 kr, vilket givet min vanliga banks uttagsränta på 1,65% kan rundas av till ett totalt valutaväxlingspåslag på 1000 kr inkl uttagsavgifter på 35:- st
- Givet att man inte sparar supermycket på att ha ett separat kort så kanske frågan mest handlar om säkerhetsaspekten, att ha kortet som en “sköld” för att ingen ska komma åt mina vanliga konton som jag använder dagligen, men jag har svårt att värdera riskerna
Tack!