Vart börjar jag? Riktig nybörjarfråga

Hej, jag kommer från en uppväxt utan pengar men har nu landat i ett stabilt jobb, en stabil relation med ett stabil boende vid 25 års ålder. Jag har aldrig investerat och kommer nu vilja börja att investera 3-10 000 i månaden utan ett startkapital.

Jag har inga störrre framtida utgifter planerade inom 5 år och undrar hur jag bör fördela durationsmässigt, 12-mån, 7 år etc, hur mycket bör gå till pension - bör jag lägga mer eller mindre för pensionssparande når jag är så ung som jag är?

Tack på förhand, ni är grymma /JO

Buffert först. Bestäm en fast mängd som du vill ha där och sätt allt sparandet i bufferten.

När bufferten är klar har du två sorters sparanden: målsparande (om du har någon dyr utgift på g i framtiden) och framtid/pensionssparande. Ju mer du kan sätta av för framtid desto fetare får du det i framtiden (eller rättare sagt ju mindre du gör av med idag).

Hej JO!

Bra att du har landat i att börja spara!

Jag hade börjat månadssparat i alla tre samtidigt, 10% av lönen till pension brukar vara en bra måttstock att börja med. Sedan såklart bygga upp bufferten till den nivån du sätter och samtidigt även investera i den lite mer kortsiktiga portföljen.

Om du äger din bostad, så rekommenderas iaf 2 månadslöner i buffert. Brukar vara en bra mängd som kan täcka det mesta som kan uppstå.

“Mellanhinken”, det mer kortsiktiga sparandet som kanske sträcker sig upp till 5 år framåt, skulle jag rekommendera att köra på en liknande portfölj som Rikatillsammans-portföljen, den hittar du här: RikaTillsammans-portföljen - ett sparande som alltid ska gå plus

Sedan din pensionportfölj, så skulle jag rekommendera 100% aktier för att maximera avkastningen, utgå ifrån Globala barnportföljen och sedan bygg din egen fondportfölj, den hittar du här: Globala barnportföljen - ett bra sparande till dig, dina barn eller din pension

Hoppas detta besvarade din fråga!