"Värt" det för mig att skaffa kredikort?

Finns ju ett antal trådar angående SAS Amex/Mastercard. Norwegian-kortet är tämligen värdelöst för flygresor och som poäng-kort överlag.

Med en spend på 10k/mån så kan du förmodligen nå en 2-4-1 vocuher per år (krävs 150k spend). Det går ex att betala räkningar med kortet också. Det är snarare att du kommer behöva lägga ner lite tid för att samla poäng, räcker inte med enbart spend. Skrivit om det i andra trådar, vill du ha hjälp så kan du skicka ett pm.

Kreditkort har för övrigt noll påverkan vid bolån etc så oroa dig inte för det.

Tycker mitt ICAkort/Mastercard funkar bra, ger mig 100:-/mån tillbaka och inget krångel…handlar alla mat på ICA
“nollar” det den sista varje månad

Jag har mitt av detta skälet. Mitt kostar 295:- och ger poäng hos SJ och eftersom jag åker en del tåg använder jag poängen till de dyrare resorna och går plus med lätthet.

2 gillningar

Men hur aktuellt är sådana siffror i Sverige 2025? Jag upplever det mest som ett amerikanskt fenomen.

2 gillningar
  • Buffert (minst 30 dagar)
  • “Deposit” vid t.ex. hyra av bil
1 gillning

Är det inte så att dom räknas som “max utnyttjade” ?
Så tex har du 5st kort med 100,000:- i kredit raknas det som 500.000:- i skuld?

Har för mig att det va så när jag tog mitt första bolån (länge sen nu) o hade ett antal krediter som jag INTE använde men dom räknades ändå som maxade

3 gillningar

Så kan det vara. Men utöver själva belåningsgraden, vem bryr sig om betyget?

1 gillning

Man kan ju ha två kort med 25k på varje. Då blir det 50 000 kr totalt, vilket inte kommer ha stor effekt när du t.ex. söker bolån.

Det är lite svårt att kvantifiera cashbacken. Vi gjorde exempelvis nyligen en resa i biz+första klass som skulle ha kostat ca 5-600k i cash, samtidigt är det ju inget jag hade betalat. Så man får snarare jämföra med ”hur mycket skulle jag kunnat tänka mig betala”. Säg att vi hade tyckt resan var värd iaf 50-60k, årskostnaden för kreditkortet är 6k så cashbacken blir x10.

Ja och i USA så är kreditkort i princip nödvändigt för att kunna bygga positiv kreditvärdighet.

Dvs. man får mycket bättre kreditvärdighet genom att ha kreditkort och sköta betalningarna än att inte ha något kreditkort alls.
Så funkar det dock inte i Sverige utan här är det lite mer +/-0 effekt, i normalfallet.

Normalt sett brukar kreditupplysning visa både kreditutrymmet och nyttjad kredit.
Så nej, den kommer inte att visa dem som maxade.

Så ser det i vart fall ut på de senaste kreditupplysningarna som tagits på mig via Dun & Bradstreet, Sergel och UC.

Däremot sticker fem kreditkort på så höga belopp ut så det kanske kan dra ner kreditvärdigheten om inte inkomsten är hög.

2 gillningar

Hej!

Det är det här jag inte riktigt får ihop, vad har du för kort som kan ge typ 10x kostnaden i värde?

Detta är Amex Elite men finns ju ett billigare kort Amex Premium (1600kr/år) med.

Resor i business brukar ligga på ca 40-80k t/r beroende såklart på resmål/tidpunkt. Så väldigt enkelt att få högt värde på sina poäng.

Ska resa nu efter nyår i business, de biljetterna ligger på ca 300k om man köper för pengar. Men blir ju mer ett uppskattat värde skulle jag säga som sagt annars blir det lite skevt :slight_smile:

Funderar på om det inte är mer värt för mig att kunna se exakt hur mycket pengar jag har genom att kika på mitt bankkonto än 50 kr extra och behöva logga in någon annanstans för att även se vad som ligger på kreditkortet.

Ska jag betala 50 kr varje månad, bara för att få min bank att hålla reda på kortsaldot åt mig?

Aldrig i livet.

1 gillning

Den främsta fördelen med kreditkort är i min mening att man slipper buffert. Till exempel om man ersätter 50k i buffert med 50k i kredit och då sätter ytterligare 50k in i pengamaskinen så ger det med 8% nominell avkastning 4k i vinst på ett år. På 40 år blir det en mille.

3 gillningar

Håller med, fattar inte riktigt dom som har stora buffertar på sparkontot eller värre lönekontot.
Händer nått så tar jag det på kortet och skulle det behövas har jag +1mån på mig att sälja av lite på ISK.
Jag har minskat min buffert varje år till att nu vara nära noll, o har de senaste +10åren inte hamnat i ett läge jag hade behövt en buffert o då har jag ändå relativt låg kreditgräns på kortet.

3 gillningar

Hmmm, tittade lite och en resa till Paris kostade 15000 poäng eller typ 3000 kr, 15000 poäng borde vara ca 100 000 i spend vilket jag kanske har per år.

Då är det ändå en vinst på 3000 - 1600 kr för kortet, ca 1500 vilket är lite mer än 500 på typ cashback

Flyger du business privat? Annars är det väl ett klassiskt sätt att få såna flygpoäng? Företaget köper resan och du får poängen

Jag menar att jag verkar med ett cashback kort tjäna ca 50 kr (dvs man kan se det som att genom att jag inte har det så betalar jag 50 kr per månad)

Nackdelen är ju då att jag inte längre kan logga in på min bank och se mängden pengar där, för jag måste också logga in på kortet någonstans för att se hur mycket jag har spenderat på det under månaden

Ja nånstans får man logga in. Jag finner det positivt att det inte är för att kolla ett lönekonto med 0% ränta.

Lägger man på standard kortavgift för ett debitkort i en storbank så blir det 75kr/månad, för det höga nöjet att få logga in i bank A istället för bank B.

Varför ska du logga in för? De flesta månader brukar saldot sluta på något normalt belopp. Du lär veta om det brukar ligga på 10000 eller 15000 per månad. Vissa månader köper du något extra dyrt och då blir det mera. Du får ju en räkning via autogiro till internetbanken och då ser du vad det slutade på.

1 gillning