Ja, det kanske låter lite arrogant men jag har själv aldrig gjort på något annat sätt. Har jag köpt väldigt mycket eller väldigt dyra saker så vet jag ju om det.
Har man väldigt små marginaler kanske man vill nagelfara det löpande och se hur mycket som är kvar men om det går är det ju bättre att jobba bort de små marginalerna och bygga buffert.
Ja så kan du exempelvis tänka. Det är dock väldigt mycket bättre värde i att åka långresor i business class.
Ex nedan:
En resa för 2 pers kostar 100k poäng + 1st 2-4-1 voucher (alt 50k om du är själv).
SAS säljer eurobonuspoäng för 20 öre/st så detta man kan jämföra mot.
En resa i business för 2 pers till ex New York kan kosta ca 50k SEK. Betalar du 100k poäng för detta så blir värdet per poäng 50 öre, vilket ju är mycket bra. Samma resa i economy ligger på ca 6000kr och skulle kosta 60k poäng. Vilket då ger värdet 10 öre per poäng. Detta illustrerar hur det ofta är väldigt mycket bättre värde att flyga business för poängen.
Nej flyger inget i jobbet eller privat. Det finns massa andra sätt att få in poäng än just flyga (även om det är en bra källa om man gör det i högre klasser, men behövs inte)
Kan skicka en mer utförlig guide till dig om du vill.
På några år har vi tjänat in 350k poäng på sas samt haft bra försäkring när vi rest inkluderat. Blivit 4 business biljetter på långa resor och vi är halvägs till 2 till. Uttöver det kan man ligga en månadsinsättning extra på börsen hela tiden utan kostnad. Tycker det varit väldigt lönsamt. Dock en del fiffel för att få mer poäng och för att hitta biljetterna men tycker det är lite kul.
Ja men problemet är ju det idiotiska att först klass är så pass mkt dyrare för så pass lite mer värde. Fattar att det är en upplevelse men det blir snabbt gammalt… Vilket ju är relativt.
Bra poäng. Någonstans uppfattar jag att det är de små men regelbundna kostnaderna som är själva nyckeln till en bra ekonomi.
Det där ”stora klippen” som sparar massor finns också men missas av många. Man är för låst vid olika idéer för att räkna på olika alternativ när de stora vägvalen i livet görs (utbildning, jobb, bostad, transport, familj).
De små besparingarna i vardagen är däremot tillgängliga för alla hela tiden. Det handlar om saker som matinköp, abonnemang, kreditkort, pendling och elplanering. De besparingar man kan uppnå i varje kategori handlar normalt om några hundra per år. Exakt nivå beror på den egna livssituationen. Vissa har någon sorts idé om att ”de stora klippen” ska uppnås även på dessa områden. Då missar man hela poängen. Att genomföra dessa besparingar har normalt i princip ingen alternativkostnad alls. Bara man har rätt mindset är det bara att köra. Gratispengar finns att hämta.
Ja det är ju upp till var och en att bedömma om man tycker biz/first är värt tiden/pengarna. Det tar ändå inte så mycket tid, är mer att man ska få in en ny vana.
Personligen har jag inte tröttnat, speciellt first class är ju en sak i sig, blir en resa inom resan. Business class är ju inte samma men såklart ändå väldigt bekvämt speciellt med barn, det extra utrymmet är guld värt på längre flygningar.
Amex Elite+SAS MC Prem kostar ~8200kr/år, det tycker jag själv är rätt billigt för att kunna åka två pers i business nästan varsom.
Fördelen med norwegian är att du kan reklamera ett köp utan företagets godkännande. Däremot måste du alltid försöka reklamera hos företaget först men om ni inte hittar en lösning kan du vända dig till norwegian och få tillbaka pengarna inom en bankdag. Det fungerar även om du aldrig motar varan.
Det har fungerat bra än så länge och är en extra trygghet när jag handlar ifrån “sketchy” företag på nätet.