Hej,
Enligt nedan video så ska det vara courtagefritt att månadsspara i ETF hos dem nu. Om man förutsätter ett sparande på 10+år. Kan de då vara lönt att spara i ETF istället för den vanliga rekommenderade fonderna här på detta forum? ifall ja vilka ETFer ska man köpa för att få så snarlik exposéer som man har i sin fond portfölj? (LS Global, Handelsbanken global små bolag, LS tillväxtmarkander, Plus allabolag sverige). Ni kan starta videon på 3:40 så behöver ni bara höra erbjudandet.
Ja, över så pass lång tidsperiod är ETF normalt fördelaktigt.
Bäst på marknaden skulle jag säga är Vanguard Developed World hos SAVR där de bjuder på både courtage och växlingsavgift. Som namnet antyder är detta utvecklade marknader, ungefär som LF Global, DNB Global men FTSE som indexleverantör så den inkluderar tex Sydkorea som hos MSCI anses vara utvecklingsmarknad. Även utan ESG filter samt betydligt fler aktier, runt 2000 st.
Det andra caset för ETF är väldigt nischade områden där vanliga fonder kanske inte ens existerar eller är väldigt mkt dyrare
Ja det är rimligt och jag håller själv på att skifta om hela mitt sparande till ETF (utöver home bias i PLUS Allabolag).
Men när det gäller just Nordnets courtagefria månadsspar så gäller det långt ifrån alla ETF:er på marknaden. Samt att eftersom ordrarna går igenom den 5:e varje månad därpå så missar man varje månad 10 dagars förväntad avkastning efter lön ![]()
Så jag har börjat handla de specifika ETF:er jag vill ha på Montrose (Avantis nya UCITS) med 0,10% valutaväxling och 0,10% courtage istället.
Vad är fel på lysa.
Högre avgifter?
Lysa är verkligen imponerande! Med en avgift på ungefär 0,34% är det en väldigt prisvärd lösning.
Enligt den senaste informationen investerar deras fonder i över 7000 bolag globalt, däribland cirka 1400 stora företag på utvecklade marknader, 1300 på tillväxtmarknader, 4000 små företag världen över och 140 svenska bolag.