Vartannat avsnitt på Patreon framgent

och jag köpte medlemskap nu också reklamforumet är en riktig ögoncancer

1 gillning

Haha, ja, den borde vi ha! :slight_smile:

Sparfällan - 30.000 kr-nivån

För dig som - eller känner någon som - har ett för stort sparande, en för hög lön, jobbar för mycket och har maxat sparkvoten. Jan kommer hem till dig, med eller utan budgettavla, och styr upp ekonomin. Hög risk för att du kommer jobba mindre, resa mer, ägna mer tid åt vänner, familj och sådant som är roligt och viktigt på riktig.

Viss risk för pillförbud, att antalet investeringar kommer att minska drastiskt och att din ekonomiska plan medför att du kommer att sluta med noll på kontot och därmed bli en fattig kyrkråtta snarare än din nuvarande resa mot rikast på kyrkogården. Däremot kommer du maxa minnen som du kommer få ränta-på-ränta-avkastning och rikedom i livet bortom pengar.

När allt är klart bjuder Jan på glass, en tur i Teslan och champagne. :clinking_glasses:

Ping @carolinebolmeson och @Oliver.Allemog - vad säger ni? Ska vi köra?

19 gillningar

PS. Är ett stort fan av Krigshistoriepodden och är med i deras Pаtreon :see_no_evil: Har typ lyssnat genom alla deras vanliga avsnitt. Älskade Vietnam-avsnittet på 5.5 timmar. Helt sjukt att de kunde prata så länge om en(!) kulle i Vietnam. :rofl:

3 gillningar

Eller en skjuts på cykel?

Eller har du redan beställt en 7-sitsig Tesla?

4 gillningar

Vad säger ni forumet, ska vi skramla till att Jan besöker sig själv? :crazy_face:

9 gillningar

Själv har jag inga som helst problem med det upplägget, tycker det är normalt att ta betalt för en tjänst som man lägger ned så mycket tid & möda på.
Dock ser jag en risk med att RT blir ytterligare lite mer avskilt från den breda massan. Tycker man redan nu ser tendenser till detta via de undersökningar som gjorts kring vilka som läser/använder RT. Min gissning skulle vara att införandet av detta bidrar till ytterligare avskärmning från att ha en bred representation av samhället.

Som sagt, inget fel med det kanske. Frågan är bara hur intressant det blir med en så pass homogen grupp i en relativt sluten grupp?

I övrigt kan jag tycka att det är helt OK att ta in relativt enkla samarbete i avsnitten och baka in dessa. Någon skojade här innan om Air Up flaskorna, i mitt tycke skär sig inte ett sådant samarbete med RT’s värderingar. Tror de flesta vet att ett sådant samarbete görs för att bekosta avsnittet.

Mvh,

1 gillning

Jag tror att communityn hade haft lättare att acceptera diverse reklamavsnitt om du ger en tydligare ram för vad dessa försäljare faktiskt försöker sälja. Jag upplever att det ofta låter som att du är väldigt imponerad av deras produkt, att de gör bra saker, att ni är vänner privat och får softball-frågor. Alternativet hade ju varit att du ställde mer tuffa frågor mot bakgrund av att vi vet att billiga, globala indexfonder presterar bäst över tid och låt dem förklara vilken nisch de försöker sälja till. Ett konkret exempel hade kunnat vara:

“Ni förvaltar en fond inom som är nischad mot ny teknik, varför ska privatpersoner välja er fond framför en billig, global indexfond?”

“Vad vet ni som inte marknaden vet?”

“Varför är eran fond bättre än andra fonder inom eran nisch?”

På så vis blir det tydligare vad RikaTillsammans har för neutral, vetenskapligt förankrad grundinställning, samtidigt som sponsorerna tillåts förklara sitt case. De betalar ju för att få nyttja din plattform under dina förutsättningar, de betalar ju inte för att få hålla i micen och skandera framför massorna.

En liknelse kan ju vara att politiker gärna vill synas och höras ofta i media för att vara relevanta. De får betalt i röster var fjärde år. Men mediernas uppgift är ju att vara konsekvensneutrala, granska och ställa de frågor “alla” funderar över. Om en politiker försöker göra gällande att oljeutsläpp i Östersjön är en bra sak för djuren där, så är det ju rimligt att frågor ställs mot bakgrund av den vetenskap som finns på området.

1 gillning

Såg nu att ett nytt avsnitt publicerats. Ett tips är att även publicera ett atrapp-avsnitt på den vanliga plattformen så att det visas för alla som brukar lyssna. Beskriv avsnittet och visa hur man får tillgång till det på patreon. Det är nog långt ifrån alla som är aktiva på forumet och vet om detta.

7 gillningar

Tack för inspel @Zaphod. Absolut, vi är ju fortfarande lite nybörjare på detta, så all feedback tas gärna emot. :heart:

Bra feedback. Jag håller med och jag tycker det är klurigt och vi har ju varit inne på den här diskussionen tidigare i andra trådar. Jag säger numer för enkelhetens skull att nej, jag är inte oberoende, eftersom jag har ju faktiskt en åsikt i frågan.

Problemet är att det idag blir varken hackat eller malet. Vissa tycker att vi ska vara oberoende, neutrala, utan reklam och typ public service - vissa relaterar till oss till och med som det (framförallt annonsörer). Problemet för oss med detta blir att det kan vi inte försörja oss på eftersom vi inte får presstöd (jag har försökt söka) och vi får inte andra bidrag som media får.

Å andra sidan, att gå och sälja ut sig helt som vissa andra sajter gör, det fungerar inte värderingsmässigt för oss och det leder till protester från er i communityn.

Det gör att vi står där mitt mellan och är varken det ena eller det andra. Nu försöker jag göra en tydlig förflyttning till att bli mindre beroende av reklam och samarbetspartners genom att säga: “Ok, låt oss nu vara en community-finansierad sajt.” Då kan vi göra alla de där sakerna.

Sedan får vi se om det går eller inte. Men går det inte, nej, då får man kanske konstatera att det inte är något som marknaden vill ha. Men jag i min envishet tror ju på att om man kan driva en Krigshistoriepodd eller Spöktimme podd (båda har högre omsättning än vi) så borde väl vi också kunna klara det.

2 gillningar

Mycket dåligt. :-1: Jag kommer gå över till andra poddar helt tyvärr.

1 gillning

Spöktimmen måste jag kolla :slight_smile:

Problemet kan vara att försöka sälja något till en grupp människor som definitionsmässig är väldigt ekonomimedvetna

2 gillningar

Jag är lite kluven.
Brukar alltid lyssna på era avsnitt när jag sitter själv i bilen på tjänsteresa eller liknande… där jag lätt plöjer mil och lyssnar.
Skummade tråden och det verkar lite krångligt att få tillgång till avsnitten.
Min bil har googlesystemet inbyggt(Volvo), jag spelar poddar via en app, att inte kunna få fram avsnitten där utan behöva fippla med telefonen och dessutom betala 75kr/månad… njae…

@jan, såhär gör tex PlanetMoney:

3 gillningar

För att du nu “bara” får 4 poddavsnitt (2 ordinarie + 2 kortavsnitt) per månad istället för 6 poddavsnitt (4 ordinarie + 2 kortavsnitt)? På riktigt? :pensive:

Ja, fattar. Men om man inte tycker att det är värt det, ja då är det ju en feedback. Till oss båda.

Hänger inte med? Om du inte är på Pаtreon så är det ingen skillnad mot innan. Om du är patron så får du bara ett annat RSS-flöde att lägga.

Notera att vi pratar om att typ 2 av 6 månatliga poddavsnitt blir Patreon-exklusiva.

2 gillningar

Jag köper resonemanget om att de som stöttar ska få ta del. Men med avsnitt 373 blev det superfel!

Där hade hela forumet stöttat (inte finansiellt) men genom att dela info om sig själva och sitt sparande.

Om det framgått när man svarade på enkäten att avsnittet som planerades inte skulle vara tillgängligt till alla hade det varit en annan femma.

1 gillning

Tycker det är rimligt att du satsar mer på patreon. Däremot tycker jag att om du väljer att göra en serie av avsnitt göra hela serien publik eller för patreon. Blir väldigt störigt när avsnitt 1 och 3 i en serie om 3 delar är publika men inte avsnitt 2.

Sen var det kanske bara jag som fick känslan att avsnitten om svenskens ekonomi var en serie. Din avsikt var kanske att de skulle vara helt fristående.

3 gillningar

Det ska ju vara lite störigt med reklam, saknade avsnitt etc det ger ju större anledning att bli patreon. Det ska ” kosta” att vara snål också.

1 gillning

Det var krångligt förr, man skulle in i acast hemsida via Patreon och gick man ut därifrån så kom den inte ihåg var man varit sist etc MEN nu spelas det upp i Patreons mediaspelare om man har appen alternativt kan man kopiera en RSS-länk till Spotify så detta har blivit mycket bättre måste jag säga. :+1:

1 gillning

Tack @Carl-Fredrik. Ja, @Oliver.Allemog har gjort en bra instruktion som finns här:

Anledningen att den ser lång ut är att det är ju fyra kombinationer:

• Lyssna via Podcaster (eller annan app)
  • Lyssna via Spotify
  • Gör ovan via mobil-appen
  • Gör ovan via datorn

Så instruktionen är svår göra kortare. :see_no_evil:

Ja, fattar, men de är fristående och alternativet kändes bättre än att köra på nästa avsnitt som är “Hur rik är svensken?” och än bättre än avsnittet därefter som är med en jurist kring frågor som berör alla kring t.ex. testamente.

Det är enligt mig är ett need-to-know för alla medan vad sparar svensken hamnar tydligt i nice-to-know tänker jag.

2 gillningar