Korslänkning till en annan tråd på liknande ämne:
Jag tänker inte gå in mer i debatten, men anser att du har helt fel. En person som vill göra en investering på 10 miljoner kan gå till banken och få ett lån beviljat. Banken har all rätt i världen att låna ut pengarna om dom tror på investeringen. De lånar ut pengar och 10 miljoner har skapats ut tomma intet. Det är verkligen så enkelt.
Har länkat till denna tidigare:
Svenska banker årsvinst har dragit iväg mot 200 Miljarder nu. Det betyder nära 20.000SEK årligen per Svensk. Alla Svenskar även små barn, studerande och pensionärer etc.
Bruttolönen Totalt Svenska löntagare drar in årligen är häraden 2200 Miljarder. Det betyder att bankernas vinster är uppe i 9 % av allas våra bruttolöner.
Visst det genereras en hel del via Svenska företags bankaffärer etc.
Men var snälla och flytta era sparpengar till konton och banker med bra ränta och bankgaranti. Spelar roll nu när man kan få ca 3,5% på icke bundet konto. Minskar bankens vinst på vettigt sätt och du får dom pengarna istället!
Fått driva på gamla föräldrar som vant sig vid att räntor är nära noll men nu är det gjort även för dom.
Om jag inte minns fel pratade Erik Strand om detta i något avsnitt för länge sedan. Andreas Cervenka sa det också i sitt sommarprogram.
Jag upplever att Cervenkas sommarprat var väldigt förenklat, likt videon ovan. Nej, det fungerar inte riktigt så. För effekten av det som ni då säger är att:
-
Banken kan skapa pengar ur tomma intet och därmed utan kostnad eller hur?
-
Om ja, varför då inte skapa massor av pengar och bara köpa t.ex. statsobligationer och tjäna massor av pengar i egen bok?
-
Om nej, dvs att de kan skapa pengar ur tomma intet, men de inte har en kostnad för dem? vem betalar de kostnaden till?
-
Om man kan skapa pengar, varför oroa sig som bank för kreditförluster? Det är ju bara att skapa nya pengar om en kund inte kan betala tillbaka, eller hur?
Det fungerar som @nestor skriver ovan, man lånar ut från sin egen inlåning + lån från riskbanken + lån från internnationella marknader. Man betalar ett pris även som bank för pengarna. Dvs. se nedan:
Dessutom kommer det en hel del kapitaltäckningsregler, där man inte ens kan ta in hur mycket inlåning som helst eftersom man måste matcha det med eget kapital. Jag har själv deltagit i en emission nyligen i en bank som var tvungen att ta in mer kapital för att täcka just det stora inflödet av inlåning (eftersom räntan ökade) och då var vi ägare tvungna att lägga in ganska mycket pengar för att uppfylla kraven från finansinspektionen.
På samma sätt vill man som bank inte sitta med för mycket utlåning eftersom det också kräver mycket bundet kapital. Det är jättedyrt/svårt att sitta med en stor utlåning som bank också.
En annan effekt hade ju annars varit att Stabel och Hypoteket hade ju inte haft några problem idag (enligt min tråd här) eftersom då skulle en bank kunna skapa hur mycket pengar som helst och låna ut dem.
I vissa fall så kan jag till och med säga att man inte ens “lånar ut dem” i den betydelsen som folk tror, utan man har en treasury avdelning som placerar dem i korta likvida räntor eller den typen av papper som är regulatoriskt tillåtna.
(Ja, jag inser att det är en utlåning, men det är inte en utlåning till någon på gatan)
Enligt Riksbanken får de bara göra det om det finns någon som vill låna pengar.
Förstår inte riktigt kommentaren. Kan du ge ett exempel?
Det verkar som att det råder förvirring här i tråden kring vad begreppet “pengar” och “skapa pengar” betyder vilket gör att folk pratar förbi varandra, alla har inte flera decennier av erfarenhet inom bank och finans ![]()
Som jag förstår det så kan banker självklart inte skapa ett nettovärde som ökar deras förmögenhet, och de kan inte heller skapa en fordran (även känt som privata bankpengar) utan att samtidigt skapa en skuld, samt ej skapa en fordran utan motpart. De kan alltså inte trycka privata bankpengar åt sig själva i källaren. Men i en lösare benämning så tror jag gemene man betraktar detta som synonymt med att “trycka pengar”.
Fast bankerna skapar väl inlåning när de ger ut ett lån? Ger banken ut ett bolån på 5 miljoner så hamnar dessa 5 miljoner efter överlåtelsen av bostaden som inlåning på ett konto i samma bank i säljarens namn. Om säljaren sedan flyttar dessa 5 miljoner till en annan bank så behöver 5 miljoner kvittas via Stibor, men oftast så skapar banken istället en bostadsobligation som de säljer eftersom räntan på dessa är lägre än Stibor. Detta är i alla fall min förståelse.
Från Riksbankens sida:
"Bankerna kan dock inte skapa obegränsat med pengar (krediter) eftersom de inte kan låna ut hur mycket pengar som helst. Utlåningen begränsas av lagar och regler som styr hur bankerna får agera.
Bankerna behöver till exempel ha en viss mängd pengar i likvida medel för att inte hamna i en likviditetskris och få brist på kontanter om folk till exempel vill ta ut pengar från sina bankkonton. De har också vissa kapitaltäckningskrav, vilket innebär att de för varje utlånad krona behöver hålla en viss mängd eget kapital (läs mer om kapitalkrav på banker på Finansinspektionens webbplats).
Dessutom kan bankerna inte låna ut mer än vad allmänheten efterfrågar. Själva efterfrågan på lån kan centralbankerna påverka genom att höja eller sänka styrräntan som i sin tur påverkar bankernas utlåningsräntor."
Vad jag far lite efter är något som jag tror var i ett avsnitt med Eric där det pratas om att de inlånade pengarna lånas ut flera gånger. Eller nåt sånt.
Fast är inte det fel sätt att tänka på det? Privata bankpengar är bara siffror i en balansräkning som kan skapas och förstöras fritt, så länge lika mycket skuld som pengar skapas, och upp till en viss maxgräns som styrs av bankregler (kapitaltäckningskraven). Det finns inga “riktiga pengar” i det privata banksystemet som lånas ut flera gånger.
Ja, exakt. Det är ju precis det som jag och @nestor beskriver. Eller var det något specifikt som du tänkte på med texten?
Precis. Det är summor i olika typer av rapporter, t.ex. hur mycket kapitaltäckning man behöver vid varje givet tillfälle baserat på hur mycket pengar man har i inlåning + utlåning.
Tro mig att banker har stenkoll på detta, för det här är en av de saker man förlorar banktillståndet på om man inte kan redovisa dessa siffror när man blir väckt tre på natten.
Alltså det känns verkligen som att det är dags för ett avsnitt om detta. Självklart kan inte banker skapa pengar åt sig själv!
De har ju en balansräkning, de lånar ut pengar men måste i samband med detta bokföra en motsvarande säkerhet. Men de behöver -inte- låna pengar själva för att göra detta.
Säkerheten kan vara imaginär, t.ex att man anser det väldigt troligt att låntagaren betalar tillbaka för ett framtida projekt. Sen måste de kunna redovisa att deras säkerheter i det stora hela täcker upp en stor del, dvs kapitaltäckningskrav
Men de kan absolut skapa pengar utan att låna från nån annan. Det är bara att läsa på riksbankens hemsida eller googla några minuter. Pengar skapas av vanliga banker. (Självklart enligt ett regelverk)
Ja, det står att de skapar pengar men det säger ni att de inte gör.
Jag tror vi förmodligen pratar förbi varandra här.
@Anders001 och @Buspojken - vad är det för en definition ni lägger i nedan?
Dvs. vad är det för poäng som ni upplever att jag inte hör er i?
Jag vet inte. Förstår ingenting.
Jag tolkar det som att du och nestor menar att bankerna måste låna pengar för att kunna låna ut. Detta stämmer inte enligt mig.
Jag är också förvirrad och förstår inte. ![]()
Jag tänker så här:
-
Bank kan absolut skapa en pengar (=kredit <= samma sak som riksbanken skriver) så länge de kan matcha den mot sin egen inlåning och uppfylla regler.
-
Om bank inte har tillräckligt med inlåning, då kan bank låna pengar på internationella kapitalmarknaden. det är det som banker i Sverige gör med t.ex. bostadsobligationer. De paketerar våra bostadslån och säljer dem och får in pengar och då kan de “skapa pengar (=kredit)”
-
Om bank inte har tillräckligt med inlåning så kan man låna av riksbanken och på det sättet “skapa pengar (=kredit)”.
Sedan tillkommer mängder av regler kring nivåerna på respektive grej - hur mycket får du låna ut på din egen inlåning, hur mycket eget kapital måste finnas för att täcka inlåning och utlåning, hur får denna reserv hanteras etc. Och dessa regler är sjukt strikta.
Vilket är samma sak som @nestor skrev i ett antal inlägg upp.
Nej, det räcker med att de uppfyller regelverket, de behöver inte matcha mot sin egen inlåning