Vem får pengarna jag betalar i ränta

Jag förstår inte din invändning. Det är ju det som jag skriver om du läser punkt 2 och punkt 3.

Det blir ingen punkt 2 och 3
Dom behöver inte låna pengar, dom skapar nya pengar.

2 gillningar

Ok, så är det korrekt tolkat att du menar att, givet förutsättningarna:

1. Jag är bank.
  2. Jag har ingen inlåning.
  3. Jag har ingen upplåning från riksbank / kreditmarknad.

Men jag kan ändå skapa pengar (=kredit), dvs ge ut krediter?

Jag kan sträcka mig till att jag kan göra det så länge det täcks av eget kapital, men det blir inte mycket pengar som lånas ut då. Eller så har jag gravt missförstått det här. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Här hittade jag avsnittet med Eric:

"Eric: Ja, det man kan säga även när jag var lite yngre och i början av min finanstid, då trodde jag faktiskt själv att jag lånar ut 100 kronor, så får jag 1% ränta från banken, så lånar banken ut det till någon och tar 3%, så tjänar de 2%. Det är så man tror att det funkar.

Men det är 10:1. Ska se om jag kan förklara det i ord, det är lättare på en bild kanske, men när jag sätter in 100 kronor på banken, då får banken låna ut 91% för att de ska ha en 9% täckning så att säga.

Så lånar de ut 91% till Jan, som går och köper någonting i en affär, då hamnar de 91 kronorna där. Den personen sätter in de här 91 kronorna på sin bank, då får den banken låna ut 82 kronor på dem, och så går de 82 vidare och så i nästa steg så får en bank låna ut 73 kronor, och då blir det matematiskt, när man har 10% täckning, så blir 100 kronor till 1000 kronor, i banksystemet.

Bankerna skapar pengar

Så bankerna skapar pengar. Inte riksbanken utan bankerna, och det gör att det finns bara 10% av de pengarna."

1 gillning

Ja, jag är ganska säker idag på att Eric har fel, eller så framkommer det inte tydligt hur det avses.

Ja, så länge jag uppfyller kapitaltäckningskraven, vilket är mycket lägre än motsvarande kapital jag låna ut, det är ju detta som är fractional reserved banking.

Ok. Det var inte lätt för mig att veta. :confused:

2 gillningar

Eller så är det nån annan som har fel…:sweat_smile:
Försök istället förklara vad som felet ligger i att banker skapar pengar utan att behöva gå till riksbanken med mössan i handen

1 gillning

Jag argumenterar INTE emot att de inte kan skapa pengar så länge du uppfyller villkoren. Det går så länge man uppfyller kapitaltäckningskravet som är ungefär 20% om jag inte minns helt fel.

Det är VÄLDIGT begränsande i hur mycket pengar man får skapa. När man lyssnar på Cervenka et al. är det lätt att få uppfattningen om att bankerna kan skapa hur mycket pengar som helst och att det typ inte finns någon hejd för det. DET påstår jag vara fel, eller åtminstone en väldigt stor skarvning med verkligheten.

Jag ska kolla upp det där med att skapa kredit utan inlåning och utan lån från riksbank/marknad för det har i alla sammanhang jag har varit i, varit en ej relevant fråga och min tro är att det beror på att det är så lite pengar och en väldigt dum användning av de egna resurserna. Min upplevelse är att det pågår extremt mycket tankeverksamhet i bankerna hur man använder det egna kapitalet och kapitalet för kapitaltäckningen på ett så effektivt sätt som möjligt.

Jag vet också vilka problem som många neobanker har haft för att just få ihop pengar till kapitaltäckningen och jag har bara hört “man kan skapa hur mycket pengar som helst” från folk som inte jobbar inom bank. I bank är min upplevelse tvärtom att det är ett sjukt slit att balansera och det är på nivån att man i många fall inte vill låna ut. Det är ju bara kolla hur svårt det är att få lån till något som inte är bostad.

1 gillning

Tack!
Nu pratar vi äntligen samma språk.

Det är väl ingen här som har påstått att banker kan skapa hur mycket pengar som helst?

Däremot kan dom skapa pengar -utan- att behöva låna från nån annan. De flesta svenska banker är väldigt solida och ligger väldigt långt från att slå i taket och kan med andra ord i dagsläget skapa pengar hur lätt som helst. Ett knapptryck. Dom behöver inte låna.

Sen ligger det ju i deras intresse att enbart låna ut till vettiga investeringar. Och åter igen, de skapar inte pengar åt sig själva, utan de tillför pengar till det monetära systemet.

2 gillningar

Ur en artikel från Riksbanken:

6 gillningar

Detta är en beskrivning av det som inom nationalekonomi kallas “money multiplier”.

Det sätts in 100+91+82+73 osv tills det går mot noll.
Det lånas ut 91+82+73 osv till det går mot noll.

1 gillning

Jag upplever att @Anders001 och @Buspojken styrker sina argument med trovärdiga källor. Om de har fel skulle jag önska att @janbolmeson och @Nestor gjorde motsvarande och inte endast menar att de har fel. Det skulle tillföra diskussionen en bättre balans.

5 gillningar

Självklart kan en banken inte skapa pengar med ett enkelt knapptryck. Det kan endast Riksbanken. Verkligheten är som jag och Jan försöker förklara.

De kan tyvärr inte tolka dem rätt.

Jag frågar som Jan.

Om uppstickarna som Stabello kunde skapa pengar själva så skulle de ju inte ha några problem, eller hur?

Sanningen är den att de inte får tillräckligt bra villkor på den internationella kapitalmarknaden. De kan ju inte skapa dem själva.

1 gillning

Riktigt så enkelt är det väl heller inte. Om Jan väljer att lösa ett lån på 100 kr så ökas inte penningmängden.

Återigen, dom skapar inte pengar åt sig själva.
Pengar skapas med ett knapptryck av privata banker, det är helt fel att riksbanken endast kan skapa pengar.

Det är exakt vad som händer

2 gillningar

Från wikipedia angående fractional reserve banking:

Fractional-reserve banking , förkortat FRB , är ett begrepp inom ekonomi som refererar till att banker kan låna ut N gånger det egna kapitalet. Multiplikatorn N kan till exempel vara 40. Då kan en bank med 1 miljard i kapital skapa 40 miljarder i krediter, vilka sedan ingår i penningmåttet M1.

För att förtydliga, fysiska pengar M0. Den digitala penningmängden M1.

1 gillning

Snälla fortsätt hålla den här diskussionen saklig och respektfull. Det är den intressantaste diskussionen jag läst på månader även om jag är helt förvirrad :slight_smile:

Är antagligen värt ett avsnitt så vi normalbegåvade förstår!

6 gillningar

Ju mer man läser i den här tråden desto mer förvirrad blir man!
Första gången på RT…

3 gillningar