Vissa personer sitter på kontor, andra jobbar i skolans värld eller driver egna företag inom olika områden. Jag undrar nu vem/vilka som har det mest annorlunda jobbet på forumet? Ordet annorlunda får tolkas på helt valfritt sätt här. Jag tänker ungefär att om du berättar vad du sysslar med på en fest så blir ditt jobb genast samtalsämnet för kvällen. Om du är chef, jobbar “på golvet” eller gör din annorlunda grej som egenföretagare spelar egentligen ingen roll. Shoot it!
Själv sitter jag på ambassad och det kan ju uppfattas som väldigt glamoröst. Dock tror jag att det som de flesta tänker sig när man pratar om “diplomatvärlden” är att sitta på tjusiga högnivåmöten i världsmetropoler eller att ha en ambassadörstjänst i någon västerländsk huvudstad. För det stora flertalet ser verkligheten inte ut så. Att ha ett vanligt jobb där man bor i en annorlunda miljö utomlands, har mer betalt än hemma och en del spännande kontakter är verkligen inte dåligt. Dock finns det en tydlig baksida med halvdåliga levnadsförhållanden, inte träffa familj och vänner och behöva anpassa sig till varierade förhållanden av olika slag.
En notering jag gör är att varken jag eller flertalet av mina kollegor är avundsjuka på ambassadören eller alls intresserade av den typen av roll. Han har helt klart ett spännande jobb i flera avseenden men många känner ändå att alla dessa möten och övergripande frågor inte är deras grej riktigt.
Som med många jobb på högre nivå har ambassadörer ganska stor frihet i hur de spenderar sin tid. Uppdraget ser också tydligt olika ut beroende på vilken typ av kontext det handlar om. Ambassaden har övergripande mål men hur man exakt går till väga för att uppnå dem är lite av en öppen fråga.
Som ambassadör kan man välja en mer “formalistisk” linje där man gör exakt det man måste. Då sitter man ofta i formella möten på olika kontor med andra figurer av ens egen sort. Ett annat alternativ är att ge sig ut i bushen och sitta i hyddor och dricka te med gerillaledare (typ). Att våga göra saker av den senare typen brukar ofta vara gynnsamt för att bygga en bra plattform, särskilt när de flesta andra inte gör det.
När man som diplomat inte är ambassadör eller jobbar med politiska frågor ser själva arbetet till ganska stor del ut som hemma. Vissa egenheter finns men hur de ser ut varierar mellan olika kontexter. En mindre ambassad fungerar lite som ett småföretag där man får rycka in för kollegor i olika sammanhang. Det leder inte minst till en del representativa uppdrag, även om man i grunden har en annan typ av roll. När man inte går på sådana grejer så ofta kan de vara ganska trevliga.
Jag tycker nog att @janbolmeson s jobb som konsult-podcastare-youtuber-ekonomibloggare-chattkaosare är ganska ovanligt. Inte minst ur en historisk kontext.
@carolinebolmeson s jobb att hålla reda på honom är också väldigt ovanligt.
Sist jag hörde en siffra så fanns det ”tolv av mig” i Sverige, men jag har aldrig träffat någon av de andra elva. Även om det kan låta mysteriskt och spännande så är verkligheten i vardagen betydligt mer vanilj.
Ena dagen är jag i en lyxig lägenhet för många miljoner i en fin skärgård, för att andra dagen vara i en riktigt sunkig “knarkar-lya”. Nästa dag i en gammal borg med varulvar för att dagen efter vara mitt i ett pågående bankrån där rånarna skjuter hejvilt för att sedan bränna iväg i en stulen bil som de därefter spränger.
Jag jobbar i filmbranschen och är ansvarig för all kamerautrustning på stora filminspelningar!
(Okej, riktigt så varierande är det inte dag till dag. Men det händer att man får vara med om mycket kul vissa dagar!)
Jag jobbar med professionella fyrverkerier och pyroteknik.
Brukar vara en och annan pangdag… höhö.
Inte alls så glamoröst som många tänker sig. Mycket logistik, pappersarbete med myndigheter. Mycket lagerarbete och en del hantverk. Jobba ute i kass väder. Jobbigt folk som som inte fattar att det inte är leksaker vi pillar med och vill gå genom avspärrningar. Sen städning efter avfyrning i skitväder.
Men å andra sidan, det blir en del häftiga shower. När man står där och vrider på nyckelbrytaren och skjutsystemet blinkar argt rött. En knapp till, sen så smäller det utan bara f*n. Det är mäktigt!
Ibland är det scenpyro för konserter/spelningar eller så är det nån bil som ska sprängas på film.
Blir också en hel del resor runt om i världen för att skjuta shower. Har fått kontakter/vänner över nästan alla kontinenter.