Vettigt delat betalkort med plussaldo och bonus?

Hej,

Sedan Coop valde att samarbeta med Entercard så har mitt och min sambos gemensamma månadsupplägg försvårats eftersom man inte längre får ha ett plussaldo och det var vårt primära matkort till vilket vi månadsvis förde över en del av vår totala inkomst för att använda till livsmedel och våra barn.

Att enbart använda kredit är alltså inte ett vettigt upplägg för oss, eftersom vi får mindre koll på den del av vår ekonomi som är gemensam.

Jag har pratat med flera företag som ger möjlighet till “matkort” men hittills finns inget som ger möjlighet till plussaldo och bonus förutom Ica som vi ganska sällan handlar ifrån.

Finns det någon i forumet som har tips till oss?

Tack på förhand.

Shell mastercard har plussaldo med 2% ränta upp till 15000kr och 0,5% bonus på alla köp (förutom drivmedel). Dock har de usel kundservice, men personligen väger jag upp förmånerna med räntan och bonusen rejält,

OKQ8 har ett kort som ger sparränta 0,75% upp till 150000kr, bonus 0,3%.

Gratis med extrakort. Det fungerar smidigt

Jag har använt okq8 länge, men har just ansökt om Shell pga högre bonus. Fördelen med okq8 är att efakturan har hela det räntefria beloppet förifyllt och att bonuscheckarna gäller i ett år. Nackdelen är att bonusen är låg och att det inte längre funkar med Tink för att hålla koll på utgifterna löpande.

Shell lär ska funka på samma sätt fast med kortare (2 mån?) giltighetstid på checkarna (och högre ränta och valutapåslag). Var dock tvungen att ringa kundtjänst för att kunna få efaktura från första början och för att kunna stänga av all marknadsföring (vissa var påslagna trots att jag tackat nej i ansökan).

En sak att tänka på med bonusen är att, som jag förstått det, kan du bara samla bonus på ett belopp som motsvarar din kreditgräns per månad. Så om du skaffar ett kort med 5000 i kredit och handlar 15000 från saldot så räknas bara poäng på de första 5000 kr.