Vi har köpt hus!

hur fort efter att ni tagit lånet bad ni om amorteringsunderlaget? Och hur gjorde ni de? Va de bara skriva i appen till den som hjälpt er med lånet? Vi fick sköta allt via appen och teams så man gick ju inte in på banken längre :joy: nu lät jag skitgammal men jag är 35 och sambon är 28 :joy: eller mailar man till typ kundtjänst? Japp jag är helt nollad på dehär :see_no_evil:

De låter väldigt likt oss. Man kanske skulle skriva till hon jag snackade med på banken och se om hon kan göra något mer på ränterabatten… vi har bara huslånet och sambon har ett studielån. Båda har fast jobb. Sambon va nyckelkund sen innan och jag blev de under samtalets gång. Båda har sina lönekonton hos dom och jag har även endel av mitt sparande hos dom :thinking:

1 gillning

Tog lånet september 2022. September 2023 ringde jag växeln och sa att jag skulle vilja förhandla om räntan framöver. Fick då bara samma rabatt som innan. Bad då att få ett amorteringsunderlag för att jämföra mot andra banker.
Dagen efter ringde en person upp och gav bättre rabatt (även fast det absolut inte gick dagen innan) Amorteringsunderlaget kom sedan någon dag senare.

Men iom att det är rörligt kan du väl begära amorteringsunderlag och byta bank var tredje månad om du orkar…

1 gillning

Ok tack de gav mig klarhet i mina funderingar :smiley: då ska jag se till att köpet blir färdigt och sen känna på livet med lån och om 3 månader ringer jag och ber om ett amorteringsunderlag :wink: de är min plan nu :joy:

Nu har vi fått vårat hus (1/12-23) :smiley: de har börjat lite turbulent med krånglande bergvärmepump å tradig köksfläkt och renoveringar av rum som drar ut på tiden. Ränterabatten slutade på 1% och känner väl oss ganska nöjda med det.

Vill någon följa oss i allt vi gör med vårat hus och hur det ser ut så har jag börjat slänga ihop lite film i slutet av varje månad där jag går igenom månaden som varit och vad vi gjort på youtube.

https://youtube.com/@Mcgrathmedfamilj?si=MD422Q8JKrgxiQb4

Sen gör vi lite uppdateringar på instagram: varanhusjakt

Komentera gärna om ni har någon kul kanal dom jag kan följa :smiley:

3 gillningar

Kul!

Kamske skall försöka mig på nått liknande när vi börjar vår husresa i April.

Gällande rabatt på listränta så har swedbank/sparbanken sjuhärad där vi pratat var i särklass sämst på vilkor. Länsförsäkringar har gett oss bäst vilkor med 1,3 i rabatt på rörlig och första månaden räntefritt(samt 20% på alla våra försäkringar). Så totalen ser väldigt bra ut i relation till andra banker. Näst bäst var faktiskt SBAB och deras kalkylator på hemsidan. Känns som att bankerna idag vill vara snåla med rabatter om man inte lånar runt 3-5msek.

Vilken del av landet bor ni? Har svårt att placera din dialekt :slight_smile:

Jo min plan är väl att flytta till länsförsäkringar så småningom… kände att de kunde va skönt bara att få igenom allt med swedbank först så de är klart så de inte blir strul i samband me att man ska köpa hus å byta bank i samma veva :see_no_evil: vi hade en räntefri månad med vilket gjorde massor eftersom första låneinbetalningen va för december och januari samtidigt…

Vi bor i tranås småland. Men jag är stockholmsfödd och bott i östergötland sen 1997 :slightly_smiling_face:

1 gillning

Varför tillträde så långt fram i tiden som 1 december? Normalt brukar vara 3 månader.

Jo men nu har vi fått tillträde :smiley: började nog å skriva i denhär tråden innan vi fått huset. Fick de 1/12-2023 :smiley:

sorry, missade att det var en gammal tråd. Trodde den var ny.

Jo men den är hyffsat “ny” ändå :slightly_smiling_face: