Vi som gillar lufttorkad chark

För några skivor goskinka i plastförpackning betalar vi rätt saftigt pris tycker jag. Nån som kan rekommendera en prisvärd charkskivare som är lätt att diska och gärna är ihopfällbar mellan användandet. Får gärna vara handvevad! Vill köpa chark i stor bit fortsättningsvis och göra fina skivor själv…

1 gillning

Vi använder en billig skärmaskin från lidl där alla löstagbara delar går att köra i en diskmaskin.

Fungerar för oss lika bra för chark som tjälaknöl :innocent:

4 gillningar

Precis nåt som jag är ute efter! Tack för att du tog dig tid!

1 gillning

Coolt! Kan vi utöka denna tråd till att ge recept om någon torkar eget kött? Vore kul att kombinera med en smidig skärmaskin!

1 gillning

Istället för att torka brukar vi tillaga både kokött och griskött under flera timmar i en relativ låg temperatur (typ 80-100 C) tills kötet uppnår önskvärd innertemperatur.

Griskött marinerar vi i förväg och sen slår in i aluminiumfolie för att sen ugnsbakas i ca 100 C under 4 timmar.

Kokött gör vi ungefär som tjälknöl, dvs in med fryst kött i ugnen på låg värme tills rätt innertemperatur sen ner i saltlag (brukar testa olika kryddor i saltlagen för att varriera smaker.).

Sen skär vi upp köttet i skärmaskinen när det har svalnar :innocent:.

Har funderat på en skärmaskin. Det blir så tunna och fina skivor. Till julskinkan tex, utöver ovan nämnda saker

Hade velat ha en egen skärmaskin men behöver ett större hus då.

Bra ide! Har försökt torka själv men det har bara möglat för mig …men läser gärna om nån här har lyckats med processen.

Jag har torkat själv till fjällvandring, typ beef Jerky. Jag vill minnas att det var lövbiff som marinerades och därefter torkade jag i varmluftsugn. Var lite meckigt att hitta rätt torkningsgrad men det mesta blev lagom segt och det möglade inte alls. Så tips att söka på sidor för fjällvandring efter recept. Kanske utsidan.se t ex. Jag minns tyvärr inte mina recept, det var några år sen sist.

Nu kanske du ville torka hela bitar för att skära i maskin…det kanske är svårare att hålla utan mögel, har inte testat det.

Edit: googlade och hittade bra råd om lufttorkat kött: Så lufttorkar du viltkött | Svensk Jakt det handlar bl a om tid på året att lufttorka där sommaren ska undvikas.

Jag har jaktkompisar som lufttorkar vilt. Det är inte svårt. Viltkött är magert.

Skinka är svårare. Verkar vara en del meck.

FÖr er som gillar att bygga själva.