Vi som har eget AB vid sidan om fast anställning

Hej. Jag letar efter information och tips kring hur man bäst gör med pengar som man tjänar i ett AB vid sidan om en fast anställning. I mitt fall är det 15-20.000 i månaden i inkomst från konsultverksamhet. Jag klarar mig i nuläget på lönen från min anställning och behöver därför inte ta ut lön eller sätta av till pension i bolaget. Hur ska jag bäst göra med pengarna som jag samlar på mig i bolaget? Ta ut som utdelning årligen och därmed skatta för och sen investera i fonder? Starta en kapitalförsäkring i företagets namn och investera pengarna oskattade? Köpa pensionsförsäkring? Tacksam för alla förslag från andra i liknande sits med mer erfarenhet eller bättre kunskaper?

3 gillningar

Lön upp till brytpunkten för statlig skatt om du inte redan är där, utdelning på det som finns kvar. Investera överskottet privat om du redan nu klarar dig på befintlig lön. Spara i en KF i företaget om det är pengar över efter lön och utdelning. Föreslår jag.

10 gillningar

Har inget att tillägga förutom att det är exakt detta som gäller. Som @Friskrivning skriver ovan

Varför inte ta utdelning på allt? Om trådskaparen klarar sig på sin vanliga lön? Är inte det bättre skattemässigt?

1 gillning

Utdelning kan man slå i taket med, så finns utrymme ta utdelning. Blir det fullt där så resten på KF och pusha det till framtiden

Om du inte har behov av pengarna är ju en annan möjlighet att buffra i bolaget (kf lysa tex). En buffert i bolaget innebär att du kan ta ut pengarna som lön (utan att jobba om så önskas), inte minst när du fyllt 67 då inkomstskatten minskar. Eller om du planerar fire så kan du starta din fire med att plocka lön som även är pensionsgrundande tills det är slut. Eftersom utdelningsutrymmet sparas kan du alltid ändra dig (så länge reglerna inte ändras). Vill du starta någon ny verksamhet som behöver kapital någon gång så är det ju också en anledning att inte ta ut pengarna.

1 gillning

Håller med. Behöver du inte pengarna just nu kan de gro i ett KF. 20% som dör när du tar utdelning kan lika gärna få leva och samla ränta på ränta.

Jag skulle säga att svaret beror på omständigheter som inte framgår av inlägget.

• Din ålder - berör grundavdrag förhöjt grundavdrag, nivå på arbetsgivaravgifter
  • Din långsiktiga plan för bolaget

Om du inte har behov av att höja din beskattningsbara inkomst så kan du helt enkelt betala bolagsskatt på överskottet.

Ser du att du kommer att vilja ta ut lön från bolaget framöver - sätt av i periodiseringsfond

Vill du skapa en pengamaskin i bolaget för att kunna ta ut utdelning i många år framöver - skatta ut resultatet och investera i en kapitalförsäkring.

Eller ta ut utdelning och investera privat.

Möjligheterna är oändliga - grattis till en bra sidoinkomst!

2 gillningar

Observera att bufferten i bolaget då ska vara obeskattad för att det ska bli bra att ta ut det som lön. T ex avsatta till periodiseringsfond.

Har du låtit överskottet bli bolagsbeskattat vid årsbokslutet och därmed förts över till “Eget kapital” i balansräkningen så vill du i princip bara ta ut det som lågbeskattad utdelning (3:12 alt 5:25.)

4 gillningar

Nej, det blir samma resultat även om du plockar ut dem nu. Man kommer ändå betala 20% skatt när man plockar ut dem, men då på ett högre belopp.

Finns dessutom risk att kapitalet växer snabbare än utdelningsutrymmet om du plockar ut pengarna senare. Du bränner dessutom utdelningsutrymme i onödan.

1 gillning

Det finns en variant på detta om man tänkt behålla kapitalet länge i bolaget innan uttag. Placera pengarna i en aktiedepå istället för kapitalförsäkring. Blir då ingen årlig skatt samt vinsten kan man när den realiseras kvitta mot uttag av lön i bolaget. Blir bara bra om man 1. Kan tänka sig att ha pengarna placerade under lång tid 2. Har nytta av att kunna kvitta mot kostnader i bolaget i ett senare läge, tex lön när man ännu inte tar ut full pension men heller inte har lön.

1. Jag hade kollat upp underskott av nystartad företag, och om du kan kvitta det mot inkomst av tjänst. Tror det ska finnas möjlighet upp till 100t /år första fem åren.
  2. Fördel att ta utdelning ur AB och placera själv är att du sällan kommer åt pengar mer fördelaktigt ur ditt AB så länge du är ung-medelålder och har dessutom mer kontroll av pengarna, du kan när som helst sälja av innehav om du är akut behov av pengar pga något i ditt liv händer där du behöver pengar akut.
  3. Har du pengar i AB i tex KF så gör du inte helt som du vill om du har en revisor som ska tycka, tänka om den risk du tar hur du placerar. Tex. Revisorn anser att du ska ha placeringar i räntefond, eller max globalfond. Du vill hellre ha aktier i Investor, gör du detta kan revisorn skriva att du tar en farligt stor risk i bolaget och det kommer med i rapporten från revisorn för att denne ska få ryggen fri och ser inte helt bra ut kanske? Har du tagit ut pengarna ur bolaget är det dina och endast du som kan tycka/tänka om risk.
    Kan vara värt att notera/känna till: tar du ut pengar ut ditt AB via utdelning så kan det vara giftorättsgods även om du äger AB som enskild egendom, om du inte skrivit in i äktenskapsförord att även utdelning ska vara EE.

Tack för alla tips och förslag. Jag tänker att jag sätter av så mycket jag kan i periodiseringsfonder för att behålla löneutrymme för eventuella framtida behov. Som sparande blir det kapitalförsäkring i Avanza med investering i indexfonder. Som jag förstått det är det krångligt att handla med aktier i bolaget då man måste ansöka och betala för LEI-kod. Utdelningsutrymmet sparar jag så länge till dess att jag behöver mer pengar privat.

Tänk bara på att framledes (med de nya 3:12-reglerna) så sker ingen uppräkning av utdelningsutrymmet år för år. Så realt kommer det utrymme som du sparar att minska - så det kan finnas anledning att fundera ett ytterligare varv på detta.

1 gillning

Nja, det beror nog på. Om du plockar ut allt och det är mindre än maxet är det nog så.

Om du låter dem dem jäsa och sen plockar ut utdelning ellet lön ur bolaget fastän du inte jobbar kommet de där 20% att spela roll om 20 år.

Nej, det är en tankevurpa. Du kommer ändå skatta bort 20%. Spelar ingen roll om det är nu eller senare. Kommer sluta med samma summa på kontot, kan göra en uppställning när jag sitter vid en dator :slightly_smiling_face:

1 gillning

LEI är inte krångligt. Jag kör själv i mitt bolag blandat med KF ( i den har jag fonder samt ett 20-tal enskilda aktier) Resten av kapitalet har jag i räntebärande. Jag tar både utdelning samt lön.

Får för mig att det är värt att skatta ut utdelningsutrymme omedelbart och placera det privat.
helt rätt att avsätta till periodiseringsfonder och ta lön men att hålla lönen under statliga gränsen. jag skulle försöka hålla mig nära den i ditt läge. Jag vet ej vad du tjänar i din vanliga anställning. Rent generellt kan du ju också betala saker från företaget. Telefoner, telefonräkningar och annat som hör till. Glöm INTE att köpa juklappar till dig själv och ge presenter på årsdagar osv. Betala så mkt du kan med oskattade företagspengar.