Vid vilken nivå börjar banken ta förmögenhet i beaktan?

Jag har läst på olika håll att banker generellt verkar behandla kapitaltillgångar, värdepapper och pengar på banken ganska styvmoderligt. Man får ofta intrycket att en person kan ha flera miljoner i en stabil aktieportfölj som gett utdelningar under lång tid, men att banken ändå i princip enbart utgår från inkomst av tjänst när det gäller till exempel bolån.

Motiveringen verkar ofta vara att sådana tillgångar snabbt kan försvinna, exempelvis genom att sprättas på en eller flera jorden runt-resor.

Samtidigt läser man om förmögna personer som har förmånliga kreditlinor, kreditkort med mycket höga limiter, lånar mot sina tillgångar och till och med köper fastigheter med i princip fullt lånat kapital. Kanske är en del av det bara skrönor, men det väcker ändå frågan om var gränsen egentligen går.

Min fundering är därför om det finns någon ungefärlig nivå av förmögenhet där banken faktiskt börjar se kapitalet som en legitim och tungt vägande tillgång i kreditbedömningen? Någon med anekdoter från verkligheten?

2 gillningar

För det första: Dessa personer har generellt också stora inkomster. För det andra: Du kan låna mot ditt kapital för mycket förmånliga räntor på Avanza och Nordnet, till exempel.

Men för faktiska gränser på speciell behandling så har väl Avanza hundra miljoner som gräns för sin personliga service, vad den nu heter.

2 gillningar

Private banking börjar på runt 5M.

100M gissar jag då det verkar som du syftar på de som har bankdirektören på speed dial och lånar fullt ut mot sina tillgångar istället för att ta ut lön och skatta på Inkomst av tjänst.

Utan inkomst är man inte mycket värd, det har vi eldvakter märkt när vi aktivt börjat fråga om t ex bolån.

1 gillning

Jag har en del pengar i ett av mina bolag och min bankkontakt har gett mig ett generöst lånelöfte om jag vill köpa bostad privat eftersom jag inte kan komma åt bolagspengarna än pga 5:25.

Det mesta verkar gå att ordna bara man vet vad man vill. Och att banken ser en möjlighet att göra sig en god affär på det.

Jag har en vän som är gift med en extremt förmögen kvinna. Han säger att banker i usa inte bryr sig ett dyft om en förrän man har 100M dollar. Det är den enda anekdoten jag har, och kan varken verifiera om det ser ut så i Sverige, eller överallt i staterna för den delen.