Skuldkvot och kalkylränta

En fundering jag haft. Många på detta forum rekommenderar ju att inte amortera mer på bolån än amorteringskravet kräver (50% belåning), och att även låna upp mer bolån för att investera om man har belåningsgrad som är låg.

Men hur hög skuldkvot, dvs. hur många årsinkomster tycker ni är rimligt att ha lån på? Och vilken ränta tycker ni man ska räkna med att klara av?

1 gillning

Jag tycker att nettoförmögenheten spelar mycket större roll än skuldkvoten. Men även sin ålder och sitt humankapital.

2 gillningar

Bostaden är ju en väldigt Illikvid tillgång. Det tillsammans med räntor som är mellan 1/10- del och 1/5 del av en rimlig avkastning övertid. Samt att du över tid med hjälp av inflationen urholkar lånet så sätter du dig i en mycket friare ekonomisk sits genom att minimera amorteringarna. Jag tycker att de generella krav bankerna ställer när du är under 70 % är rimliga. Över 70 % belåningsgrad skulle jag nog vara lite aggressivare än vad banken kräver.

Det var ju egentligen inte svar på frågan. Jag tycker som sagts ovan att total andel lån kopplat mot tillgångar är det intressanta. Sen kan det delas upp i massa undergrupper.

Lån som andel av likvida tillgångar, typ finansiella tillgångar som kan säljas för att lösa lånet.

Räntekostnader som andel av månads inkomst.

När man börjar titta så på det så tror jag att var och en hittar en nivå som passar ens preferenser bra.

Med ovan sagt. Även om ovan är ”på plats” så vore jag nog inte bekväm med skuldkvoter på över 7-8 ggr årsinkomsten.

Ett investeringshack kan ju annars vara att ta lån som par, separera och överta lånen själv. :upside_down_face:

Som svar i tråden: Det är dock inget jag rekommenderar. Själv är jag den försiktiga typen som tvärtemot matematiken hellre inte har skulder och enbart laborerar med “eget” kapital.

Vilka lån pratar vi om här? Är det lån för att bo (riktigt bolån) eller är det bolån som tagits för att investera i aktier och fonder?

Jag har inga direkta synpunkter på riktiga bolån och kraven där. Det finns ju en färdig kravnivå från bankerna och det är väl rimligt att det får lägga ribban. När det gäller bolån får att investera så är det väl rimligt att ställa lånenivån i relation till dels den totala portföljen och risknivån i den dels till inkomst och omfattning av nysparande.
Det är ju väsentligt att kunna hantera en nedgång.