Vilka är dom bästa inköpen ni gjort?

Så olika det kan vara. Jag köpte också Witcher 3, inklusive alla expansioner, och plågade mig igenom det på slutet bara för att kunna säga att jag har klarat det. Nu ligger jag på sista uppdraget i Cyberpunk och överväger starkt att inte spela färdigt det. Vet inte när jag ska lära mig :stuck_out_tongue:

Jag brukar vid slutet av året göra en lista på mina fem bästa inköp (och ibland även fem sämsta inköp) under året. För två år sedan köpte jag ett sätt med mjukisbyxor och hoodtröja som har någon slags fluffigt foder på insidan som gör det supervarmt. Genom att kombinera detta med mitt befintliga underställ har jag gått till att i princip aldrig frysa på vintern i över huvud taget längre, oavsett om jag går, cyklar eller bara står och väntar på bussen. Det är som att ha ändrat på vädret för typ en femhundralapp. Helt klart ett av mina bästa köp någonsin, men jag grämer mig åt att jag i så många år bara har suckat åt “det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder”-devisen :sweat:

5 gillningar

Gamestop. Är en av dom som hade tur och tjänade mycket pengar.

Storytel appen. Har ett tråkigt jobb som förgylls med att lyssna på böcker ett par timmar om dagen.

1 gillning

Sämsta köp är min robotdammsugare, som jag konstant bråkar med pga kablar och barnleksaker som ligger gömda bakom soffa.

Men Philips hue är helt underbart

1 gillning

Har också en Avensis! I mitt fall en -09, har gått 23 000 mil. Trots att jag numera inte behöver vara anställd längre så drar jag mig för att byta ut den. Så problemfri! Den får nog hänga kvar tills den börjar rosta eller kidsen skäms alltför mycket! :grin:

2 gillningar

Japanska köksknivar.
Japanska jeans.
Tysk kamera.
Schweizisk cykel.

Ångrar sällan köp. Däremot har jag ångrat ett par försäljningar. Bland annat en VW 1302 från 1972 som jag ibland önskar att jag hade kvar.

4 gillningar

En Synology NAS för nätverkslagring. Har aldrig haft stationär dator sen jag köpte den. Annars är det nog min (ganska billiga) landsvägscykel och en bra kaffekvarn. På senare tid har jag gjort några lyxköp också som jag är nöjd med: ett par riktigt bra hörlurar och en lite dyrare laptop.

1 gillning

Bästa inköpen jag har gjort förutom uppenbara saker (typ hus) är 2 mårdhårspenslar (150 kr/st) för att måla minatyrfigurer och elcykelkit för att bygga om min cykel istället för att ha bil/busspendla

3 gillningar

Bäst bang-for-the-buck är ett par Dr Marteens av modell fin-sko (brogues) som jag köpte för 300 kr på en marknad i London -98. :slight_smile:

2 gillningar

Rent allmänt så måste mina väl använda Fjällräven Vidda vara ett av de bästa köpen. Tror de varit med mig sedan 2013 och bärs några gånger i veckan (förr nästan dagligen)

• generellt frilufts och flugfiskeprylar ångrar jag aldrig.

Mest oväntade med kanske bästa köpet är min Kindle. Fick mig att börja läsa mycket mer och däribland rich dad poor dad, vilket vände lite upp och ner på mina ekonomiska funderingar och nu är man här…

3 gillningar

Robotgräsklipparen, utan minsta tvekan. Tidig Worxmodell, då de fortfarande var ganska billiga, samt att vi hade företagsrabatt. Hållt i snart 8 säsonger nu. Har själv gjort service samt bytt ut ett par delar för kanske knappt ett par tusenlappar, that’s it. Gräsmattan är alltid städad, välklippt och mossfri. Inga klipptider att hålla sig till. Värd varenda krona.

1 gillning

Resor, jakt, flugfiske och båt. Ser prylarna som prylar och ett verktyg för att maximera upplevelsen i sig. Sakerna är mer eller mindre ett nödvändigt ont. Har jag en pryl som ingen använt på ett år säljs den. Uppskattar känslan att bli av med prylar mer än att skaffa nya. För det mesta i alla fall.

Vad gäller resor så är det enkla boenden på Airbnb och hyrbil som gäller. Har upplevt sådana otroliga saker, träffat och skapat kontakter med oerhört intressanta människor på det viset. Den typen av resande är något som genererat en stor del av min ekonomiska situation på ett positivt sätt då det ena lett till något annat som i sin tur blomstrat ut i extraordinära möjligheter. Men framförallt upplevelserna.

Men det är i mina ögon investeringar i livsglädje snarare än inköp.

1 gillning

Har haft mina Bose QC35 noice-cancelling hörlurar i snart 5 år. De funkar fortfarande fantastiskt bra. Jag kan sitta och jobba på datorn i alla miljöer. Helt klart en av de bästa inköp jag gjort för min produktivitet.

1 gillning

Hörlurar med noise cancelling är det bästa inköpet.
Köpta på julkampanj för 1200kr.
Bra men Inte top of the line, men jäklar vilken skillnad.
Har flygt med dem, och kunde sova som ett barn.
När jag tågpendlade hade jag på dem varje dag.
Man kan på lagom ljudnivå lyssna på poddar,
eller bara ha på tystnad och sova en stund.

Begagnade maskiner i gjutjärn, har ett gäng maskiner för trä och metallbearbetning. Gammalt gjutjärn: är utan rappel och vibrationer som moderna grejer, håller en evighet med ett minimum av underhåll, tappar inget värde och är ofta vackert formgivet.
En bonusgrej om man som jag bor på landet, släp till bilen, ovärderligt.

2 gillningar

Jag älskar min tvättmaskin. Jag bor i lägenhet och värdesätter verkligen att kunna tvätta när jag vill och inte behöva använda den gemensamma tvättstugan.

Min kajak var också ett bra köp som har gett många fina upplevelser. Tillsammans med viss friluftsutrustning och tillbehör kostade allt en del i inköp, men nu när jag har prylarna blir det sällan nya utgifter. Till skillnad från min andra favorit-pryl mountain biken, som ofta behöver nya slitagedelar, underhåll, kläder och andra prylar. Men det är det värt eftersom det är så kul.

2 gillningar

Kul, även jag hade en HP-28 från 1988, men den havererade för kanske 20 år sedan. Jag fick panik när det inte gick att köpa någon likvärdig RPN-räknare längre, så jag köpte 2 stycken begagnade HP-48G på ebay, dom fungerar fortfarande.

Annars måste jag säga att det som har gett mig mest livsglädje är utan tvekan köpet av en hund. Vi har sedan ett antal år tillbaks en stor och supersnäll Labrador som har blivit en fantastisk livskamrat och familjemedlem. Hunden, kombinerat med ett par airpods till mobilen så att man kan lyssna på podd:ar under långa skogspromenader, ger väldigt mycket både livsglädje och motion.

7 gillningar

Mutterdragare från Milwaukee. Gör att däckbyten går från evighetskämpande med fälgkors och spärrskaft till wroom wroom wroom så är det klart.

4 gillningar

Min Kindle är väldigt högt upp på listan. Men jag tror den toppas av mina två cyklar och egentligen framförallt den MTB/stadscykelhybrid jag köpte för ungefär 10 år sedan. Jag hade precis börjat jobba och tyckte att en cykel för över 7 000 kr var sjukt dyrt. Men den där cykeln har varit med i alla väder på alla underlag, flyttat till Finland, fått cykelväskor (Ortlieb) och varit på cykelsemestrar. Den har varit en riktigt pålitlig arbetshäst. Har givetvis fått byta slitagedelar och haft den på underhåll, men den har verkligen gjort det den ska.

4 gillningar

Har redan gjort ett inlägg i denna tråd men kom på ett till köp jag gjort som servat mig väl.
Öppen spis. Kostade mig ca 45k men har gått konstant under vintertid. Har fri tillgång till ved och känslan av att fylla på sitt förråd är nästan lite “hoardisk”. Mycket mervärde.

8 gillningar

Tänkte på denna tråd när jag borstade tänderna med min eltandborste i morse. Är helt klart ett av de bästa inköpen jag gjort, kostade 600kr för två stycken.

6 gillningar