Hej,
Skulle behöva lite input vad som är klokast att investera i.
Har 2 mkr på bankkonton i olika nischbanker just nu, jag kanske skulle vilja förränta dom lite bättre på ca 5-6 år, efter det behöver jag pengarna för att skarva allmän pensionen med.
Aktier vågar jag mej inte på.
Precis, borde vara max typ 30-40% aktier på den tidshorisonten, lite beroende på din risktolerans och avkastningsmål.
Kanske detta förslag hade varit mer rimligt:
30% AMF räntefond mix
30% AMF räntefond lång
25% DNB/LF/AVA global
5% AVA Emerging markets
10% Plus allabolag
Jo jag kanske formulerade mej fel, jag ska börja plocka av pengarna om 6 år och dryga ut min allmän pension med när det behövs då och då är väl mera riktigt formulerat kanske.
Jag är i liknande situation jag har mit kapital 40/60 aktiefonder/räntefonder, kommer att använda mig av 4% regeln(i någon variant) vid uttag, kändes väldigt bra när jag började räkna på det, då behöver jag nog inte göra några justeringar av fonderna!!
Jag hade absolut inte tittat på utdelningsaktier om du inte vill ha aktier. Utdelningsaktier har högre risk och avkastning (b.l.a. p.g.a. ökad exponering mot värdefaktorn) än aktier i genomsnitt.
Med det tar man högre risk än marknadsviktat indexfond med 100% aktier. Om en indexfond är för hög risk är det definitivt för hög risk med utdelningsaktier eller investmentbolag.
Absolut inte justerat för risk.
Om en eller två bankdagar är för lång tid så är det inte i närheten av aktuellt med aktieexponering alls.