Vilka fonder för 5 års horisont

Hej,
Skulle behöva lite input vad som är klokast att investera i.
Har 2 mkr på bankkonton i olika nischbanker just nu, jag kanske skulle vilja förränta dom lite bättre på ca 5-6 år, efter det behöver jag pengarna för att skarva allmän pensionen med.
Aktier vågar jag mej inte på.

Hade tänkt mej en ISK med följande innehåll:
40% Länsförsäkringar Global Index
10% PLUS Allabolag Sverige Index
40% AMF Räntefond Mix
10% Avanza Global

Vad tror ni om detta?

Tacksam för synpunkter och hjälp kring detta.

Inge fel på fondvalen men sannolikt för hög risk, prova denna tabell för att hitta en lämplig fördelning aktier/räntor:

2 gillningar

ok, du menar att fördelningen i mina fondval är galen men fonder är ok.

Precis, borde vara max typ 30-40% aktier på den tidshorisonten, lite beroende på din risktolerans och avkastningsmål.

Kanske detta förslag hade varit mer rimligt:
30% AMF räntefond mix
30% AMF räntefond lång
25% DNB/LF/AVA global
5% AVA Emerging markets
10% Plus allabolag

1 gillning

ok, tackar så mycket för ditt förslag :grinning:

Har du tänkt konsumera upp alla pengarna om 5-6 år eller ska du om 5-6 år börja ta ut pengarna under lång tid?

1 gillning

Jag har tänkt att dryga ut pensionen så där en 10-12 år, alltså ta ut pengar lite då och då när det behövs.

Då har du alltså en tidshorisont för en del av pengarna på uppåt 17-18 år! På andra delar 5-6 år.

2 gillningar

Jo jag kanske formulerade mej fel, jag ska börja plocka av pengarna om 6 år och dryga ut min allmän pension med när det behövs då och då är väl mera riktigt formulerat kanske.

Det finns många sätt att räkna på det där. Du kan tänka att du delar upp pengarna i 10 delar (en för varje år uttag) med olika tidshorisont.

Titta i tabellen ovan och sen summera till en slutgiltig fördelning.

1 gång om året gör du om räkneövningen och balanserar om din fondfördelning den nya fördelningen.

Du kommer hamna högre än 40/60 nu. Men om några år kommer det vara ungefär det.

aha jag det var ju ett bra tips, tack för det

Jag är i liknande situation jag har mit kapital 40/60 aktiefonder/räntefonder, kommer att använda mig av 4% regeln(i någon variant) vid uttag, kändes väldigt bra när jag började räkna på det, då behöver jag nog inte göra några justeringar av fonderna!!

1 gillning

Även om du säger nej till aktier hade jag tittat på utdelningsaktier.

Jag hade absolut inte tittat på utdelningsaktier om du inte vill ha aktier. Utdelningsaktier har högre risk och avkastning (b.l.a. p.g.a. ökad exponering mot värdefaktorn) än aktier i genomsnitt.

1 gillning

Riktigt uselt tips

2 gillningar

Haha varför skulle det vara uselt? Han pratar om 5 -6 års horisont. Vill man ha fin avkastning och utdelning så är mitt tips att köpa investmentbolag.

Investmentbolag slår det mesta som en fond har förutom idiotiska avgifter.

Och han vill kunna plocka ut pengar då och då och fonder tar alldeles för lång tid på sig att sälja av sina andelar.

1 gillning

Med det tar man högre risk än marknadsviktat indexfond med 100% aktier. Om en indexfond är för hög risk är det definitivt för hög risk med utdelningsaktier eller investmentbolag.

Absolut inte justerat för risk.

Om en eller två bankdagar är för lång tid så är det inte i närheten av aktuellt med aktieexponering alls.

1 gillning