Vilka fonder skulle ni lägga till eller ta bort?

Jag har bara investerat i värdepapper knappt ett år och hittills lagt pengar i fonder jag tycker verkar bra utan större tanke på diversifiering eller om de överlappar varandra. Känner nu att de blivit lite väl många och att jag behöver skala ner. Tar gärna emot tankar om vilka ni tycker kan ryka.

Mitt största fondsparande har jag f ö i Lysa men jag tycker det är kul att leka lite själv också :slight_smile:

Jag har aktier i Investor, Ericsson, Castellum och Latour.

Fonder:
PLUS Småbolag Sverige Index
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
TIN Ny Teknik A
AMF Aktiefond Småbolag
Handelsbanken Hållbar Energi A1
Avanza Zero
Avanza Europa
Länsförsäkringar Global Indexnära
SPP Aktiefond USA A

Du skriver att du har ditt största fondsparande i Lysa och att detta framförallt är en lekportfölj. I så fall skulle jag själv ta bort alla “standardfonder” och har kvar de som jag tycker är riktigt spännande.

Första kandidaten att rycka är Länsförsäkringar Global Indexnära. :slight_smile: Sedan är Avanza Zero, Avanza Europa, SPP aktiefond USA, PLUS småbolag Sverige och AMF Aktiefond Småbolag inte heller så spännande.

Såklart är det helt beroende på ditt syfte med din “lekportfölj”. Vill du ha fonder kvar för att övervikta mot en region, bransch eller marknad för att kompensera Lysas fondval då ska du såklart behålla! Det handlar i så fall inte så mycket om lek utan en investeringsstrategi. :wink:

Riktiga niche-fonder, råvaror, “populära men dyra aktiva fonder” och spännande eller mindre spännande aktier skulle jag leka med. Och t.ex. aktier som hänger kvar efter en IPO som du vill behålla ett tag.

Allt det här är såklart en smaksak och där ingen annan än du som kan bestämma hur du vill ha det. Men detta är mina 5 öre.

Jag förstår absolut din tanke Adde men jag tycker det är spännande nog med vanliga indexfonder och annat basic :slight_smile: Jag tycker det är roligt att se enskilda fonders utveckling och försöka förstå varför de utvecklas som de gör. Som sagt, jag är väldigt mycket nybörjare med massor kvar att lära.

Jag små innehav i ett par aktier jag inte tog upp här som får vara mitt lekande. Fonderna vill jag hålla rätt “standard”.

Personligen hade jag ersatt Plus Småbolag, Avanza Zero, AMF Småbolag, Spiltan investmentbolag med en enda fond och då Plus allabolag Sverige index.

USA och Europa hade jag bytt till LF global.

Energi och teknik hade jag flyttat till en lekhink k om jag verkligen måste ha dom, annars ersätta med LF tillväxt.

Gillar den så kallade Basportföljen
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

2 gillningar

Tack! Ganska hög avgift på en av dem. Vad fyller den för funktion i portföljen?

Att få med globala småbolag och bredda portföljen. Vill man annars ha Småbolag och lite mer home bias kan man byta den mot en svensk indexfond med Småbolag.

1 gillning

Ah. Då förstår jag. Vi har just nu olika syn på ordet lekportfölj. Mycket klokt av dig att börja försiktigt!

Fonder som jag är intresserad av men inte vill äga har jag på en bevakningslista hos Avanza. Ibland kollar jag t.ex. om det var en bra idé att välja bort en sverigefond eller inte.:=)

1 gillning