Vilka kläder och skor ger mest för pengarna? Bäst kompromiss mellan hållbarhet, kostnad och utseende?

Vill prova detta, kan du beskriva lite mer hur mycket diskmedel och bakpulver du lägger? Hur länge låter du det ligga på innan du tvättar dom?

Vill inte förstöra mina skjortor genom att göra fel.

Jag minns inte på rak arm nu men receptet på geggan har jag hittat på nätet. Det är öppet tillgänglig information. Det kan också finnas flera alternativa men snarlika recept.

1 gillning

Jag har också prövat. Blandade utan att mäta och smetade på. Väntade kanske en halvtimme eller längre innan vanlig tvätt. Tror inte de ämnena kan skada vanliga bomullsskjortor. Resultat: bra.

2 gillningar

Hittade den här tråden när jag googlade på kläder av god kvalitet.

Jag är sjukt trött på att köpa kläder som tappar färg eller får dålig passform efter en enda tvätt. Köpte en Bondelidtröja för 800 kr för några veckor sedan. Tvättade den enligt tvättråden och nu är den helt skev.

Jag tycker att korrelationen mellan kvalitet och pris verkar obefintlig. Jag har ibland köpt riktigt dyra tröjor i förhoppning om att kvaliteten ska vara god, men jag börjar ge upp.

Den enda dyra tröja jag har hittat som dessutom är av bra kvalitet är en Dale of Norway för 4000 kr. Den är av merinoull, tillverkad i Norge och ser lika fin ut nu som när jag köpte den för ett år sedan.

Jag vill ha tips på klädmärken som är hållbara. Jag köper gärna en tröja för flera tusen bara jag vet att den håller för tvätt. Snälla, ge mig tips på vad jag ska köpa! Jag vill inte gynna tillverkare som öser ut värdelösa kläder till hutlösa priser.

Jag förstår att det då kan vara klokt att köpa second hand, men jag vill köpa nytt.

MVH
Niklas

Vanliga tröjor då? Hittat något märke som tillverkar sådana av riktig dunderkvalitet?

Mina tenniströjor från polo och Lacoste brukar hålla och slits också snyggt. Fast jag gillar egentligen inte loggor.

Någon har nämnt asket i tråden. Jag är nöjd med deras t-shirt.

Merinotröjor som man har över skjortan slits inte lika fint. Köpte från Adverb senast, de är på rea just nu. Ha ngr stycken som du roterar och vädrar emellan. Shetlandsull håller nog bättre men blir stickigt.

För sport köper jag tunna merinotröjor från typ Devold/Icebreaker osv. Finns på rea ett par ggr om året.

Länk till en brittisk blogg som går på djupet om kvalitet och stil. Här lyfter de fram Uniqlo som prisvärt. Har inte provat märket själv, dock.

https://www.permanentstyle.com/2020/02/best-value-product-uniqlo-or-what-you-get-for-your-money.html

Bloggen handlar egentligen om lyxkläder. Mycket skräddarsytt för tiotusentals kr. Men just här handlade det om prisvärt.

Sedan jag skapade den här tråden så har jag fastnat för ett svenskt klädmärke som heter Holebrook of Sweden. Köpt totalt 3 tröjor och de tycks hålla hur länge som helst. Rekommenderar dessa starkt!

1 gillning

Tack för tipsen!
Jag har några Lacoste och Polo och håller med om att de håller bra. Köpte långärmad Polo en gång men tyckte att passformen inte var bra på mig. Långärmad Lacoste har jag inte testat. Får ta och göra det. Ska även kolla upp den där hemsidan du rekommenderade.

Mina merinoplagg har hållit bra tycker jag. Kanske för att de tvättas i kallvatten och oftast vädras istället för att tvättas.

2 gillningar

Vilken bra tråd, jag har alltid känt att det är omöjligt att hitta hållbara plagg förutom när man har tur.

1 gillning