Vilka knep eller misstag har du sett mäklare göra i samband med husköp/försäljning?

Hej!

Vad sägs om en tråd att dela med oss av knep som fastighetsmäklare eller säljaren försökt sig på?

Jag kan börja med några exempel:

– Ej redovisa inkomma bud på hemsidan/Hemnet - ”det är upp till säljaren om de vill visa dem publikt”.

– Ej lägga upp flaggan ”Budgivning pågår” på Hemnet eller egna hemsidan trots att bud kommit in.

– ”Du tillhör en mindre VIP-grupp som får
möjlighet att titta på detta objekt. Säljaren vill genomföra försäljningen diskret utanför den öppna marknaden”. Detta trots att samma hus var till salu för bara några månader sedan med en annan mäklarbyrå men inte blev sålt…

Vad har ni sett för andra knep?

Edit: förtydligade att det kan vara både mäklare och säljarens knep.

De första två skulle jag inte nödvändigtvis säga är mäklarens knep. De skulle jag själv utnyttja som säljare utan mäklarens inrådan om jag fick bud långt under tänkt försäljningspris. Mäklaren har en skyldighet att vid kontraktskrivning redovisa alla inkomna bud men fram tills dess är det helt friviliigt. Se punkt 9: De tio bud(givnings)orden | Mäklarsamfundet

Det tredje exemplet var ju dock rent av fult får man lov och säga… Kan man bevisa det så går det sannolikt att anmäla Anmäl en mäklare | FMI Men jag har inte lusläst lagen!

Men jag kan nog inte komma på något särskilt efter att ha besökt cirka 20-25 visningar av bostadsrätter det senaste året innan det till slut blev affär. Det är klart att man fått utstå mycket säljprat och okunskap kring objekten i fråga men rentav fula “knep” har jag faktiskt inte stött på utöver de första två du radade upp, om de nu kan klassas som det.

1 gillning

Jag skulle vilja lägga till ett knep.

• Välja en “dålig” besiktningsman.

Jag väljer nästan bort en av de mäklarfirmorna i stan helt för att besiktningsmannen de anlitar helt enkelt inte är lika nogrann som de andra. Till exempel kollade jag på ett hus nyligen där både tak och fasad behövde bytas ut. Besiktningsmannen hade inte ens gjort en fuktmätning på vinden eller i väggarna utan bara skrivit att det synts fuktskador. Om jag skulle köpa från den mäklarfirman skulle jag inte vara nöjd om jag inte fick dit en “besiktningsklausul”, dock så kommer ju säljaren vara tveksam till detta vilket helt enkelt gör att det blir svårt att få till en affär.

1 gillning
  • Ha en helt separat budgivning genom dolda bud brevid de öppna buden. Hände oss. Fick ett SMS 2 dagar efter vårt att husets sålts för en högre summa.

Mäklaren ringde aldrig upp oss trots vi lagt bud på objektet då dolda bud får ej kommuniceras till andra köpare.

Är man intresserad idag så skulle jag nog se över samma taktik som köparna gjorde. Du vinner liksom inget på att öppet visa ditt bud om du kan lägga massa dolda bud.

Tror inte det ska räknas som taktik från mäklaren utan från en annan köpare. Mäklaren har inget att vinna på dolda bud.

4 gillningar

Jag läste trådämnet lite väl snabbt och skrev. Oavsett dolda bud borde förbjudas :confused: .

Fair enough. Jag ändrade frågeställningen till vilka knep ni sett från mäklaren och säljaren.

Detta har jag också råkat ut för men inte tänkt på att det skulle kunna vara ett mäklarknep. Tack!

Ja, dolda bud eller bud innan visning har vi nog alla råkat ut för på ett eller annat sätt. Hade jag varit säljare skulle jag tackat för budet men sagt att jag bara accepterar öppna bud. Alla har dock insikten att detta troligen ger ett bättre slutpris i slutändan.

Du bör nog lägga till köpares knep också så man får lite tips om saker man som köpare kan göra för att hålla nere priset eller hålla andra budgivare ovetande. Exempelvis genom dolda bud, bud innan visning, pressa säljaren att ta ett beslut inom en viss tid (detta är ju ett knep från båda sidor) osv.

Detta är lite i utkanten av vad tråden handlar om, men det är synd att vi har en så vild o aggressiv bostadsmarknad i Sverige. Ska man verka i den så har man ju inte så stort val än att delta i den. Men finns det mäklar-firmor som faktiskt försöker köra rent spel mot båda sidor i affären? Jag skulle kunna tänka mig att betala premium för det.

1 gillning

Gjort en del bostadsaffärer senaste 22 åren och har personligen inte upplevet några dåliga ”knep” som säljare/mäklare kört med.

Har däremot stött på dåliga, slöa, slarviga, ointresserade mäklare som gjort ett dåligt jobb! Framför allt utifrån säljarens perspektiv. Som köpare har jag däremot haft nytta av just dåliga mäklare😉

2 gillningar

Har du lust att dela med dig några exempel på vad som kännetecknar sådana mäklare?

Några exempel:

• Tar inte kontaktuppgifter på spekulanter

• Återkopplar inte efter visning

• Stressar på budgivning onödigt där bara vissa spekulanter kontaktas där andra fortsatt velat lägga bud.

• ”Fastnar” med EN spekulant större del av visningstiden

• Ringer ej tillbaka när man hör av sig och lämnar meddelande

• Grova uppenbara felaktigheter i prospekt

• Många slarvfel/skrivfel i prospekt

• Kommer rejält sent utan att be om ursäkt

• Missar att lyfta fram många positiva saker

• Dåliga bilder där ofta vissa saker på husen konsekvent utlämnas (som kan vara väldigt viktiga för flera spekulanter)

• Nonschalant och drygt uppträdande

• Kan inte svar på enkla basala frågor om objektet

• Avslöjar FÖR mycket om säljare och andra spekulanter

• Missar att ta emot/registrera bud

• Okunskap om både grundläggande tekniska saker på hus och andra viktiga aspekter

• Ids inte gå runt i huset för att titta/visa något vid behov

• Oseriöst felaktigt utgångsbud

• Har uppenbarligen inte förklarat för säljare eller spekulanter och saker och ting går till omkring en husaffär.

• Gör ingen bedömning/fråga om spekulanter har lånelöfte/finansiering klar.

5 gillningar