Vilka mörkgröna fonder är bäst (artikel 9)?

Det här är inte en tråd om man ska välja mörkgröna fonder eller inte. Så snälla låt det vara utanför diskussionen. Jag är intresserad att höra av er som har gjort valet att välja dessa.

Vad är mörkgröna/artikel 9 fonder?

Mörkgröna fonder är de fonder som jobbar som mest med hållbarhet – de har till och med hållbarhet som målsättning. Här är det allra tydligast krav på hur man väljer in företag och hur man jobbar med hållbarhetsfrågor. Dessa kommer kallas artikel 9 och är då fonder som har detta som tydligast fokus.

Mörkgröna fonder på Nordnet
Mörkgröna fonder på Avanza

För er som inkluderar mörkgröna fonder i er portfölj på något sätt:

• Hur ser er portfölj ut?
  • Varför valde du just de fonderna/fonden?
2 gillningar

Privat: 100% Handelsbanken Global Index Crit :green_circle:
Varför: Väldigt imponerande hållbarhetsprofil utan att vara för dyr.
Hela innehavet+månadssparande hos min storbank (SHB) så jag slipper separat login för nätmäklare.

PPM: 100% AP7 Såfa
Varför: Dels för att den har hävstång. Dels för att jag är väldigt imponerad över deras hållbarhetsprofil (tror dock den är klassad som ljusgrön).

ITP1: 100% Storebrand Global Solutions :green_circle:
Varför: Jag är också väldigt imponerad över Storebrands hållbarhetsprofil, och denna är mer fokuserad på lösningsbolag än en vanlig globalfond. Lite dyrare fond, men i tjänstepensionen är den riktigt billig.

Så ser min portfölj ut.

6 gillningar

Jag äger Proethos som en del av min spekulationshink, jag köpte den efter att förvaltaren hade intervjuats i RT-podden och jag läst på lite om fonden på dess hemsida. Avgiften är hanterbar på SAVR även om den är högre än för en global indexfond… :slight_smile:

Jag har sneglat på Storebrand Global Solutions också men har så många fonder redan, så jag försöker att inte köpa fler :sweat_smile:

Ser fram emot att se vad övriga har att säga om det här ämnet!

1 gillning

Jag kan själv inflika med vad jag har planer att investera i:

Likt Johann är jag imponerad av hållbarhetsprofilen!

Sen är jag också intresserad av Proethos, tycker om förvaltarens resonemang så nyfiken på hur det går för den. Kanske blir en liten del av min portfölj.

1 gillning

Tagit bort personlig information.

3 gillningar

Låter som att jag får läsa på om Handelsbankens hållbarhetspolicy :nerd_face: Synd att man inte kan köpa de fonderna på SAVR…*

Hoppas på ett fördjupningsavsnitt om hållbarhet snart i RT-podden :ok_hand:

*Edit: Som Fotbollsgras påpekade så finns de, men enbart om man först flyttar ett befintligt innehav till SAVR vilket ju är onödigt krångligt.

Off topic men är SAVR värt det? :thinking: Blir det mycket man sparar?

Om man tar fonden Storebrand Global Solutions som exempel så blir avgiften 0,49% istället för 0,78% så över tid gör det absolut skillnad om man handlar med fonder som ligger åt det dyrare hållet.

-Eller 0,40% på Fondo :wink: Om man nu kan leva med att endast hantera kontot via en mobilapp…

2 gillningar

Jodå, Handelsbankens fonder finns på Savr. Men de (läs SHB) fular sig lite.

1 gillning

Och på Levler så kostar Handelsbanken Global Index Criteria 0,33% om jag läser det korrekt. Där verkar det gå att köpa den så som man förväntar sig att det ska gå.

1 gillning

Såg precis att Swedbank har en mörkgrön fond som heter Swedbank Human till total avgift 0,20 på Avanza. Den har dock gått ganska mycket sämre än LF Global senaste 5 åren, men historisk avkastning ska man ju ta med en nypa salt…

Kul att Handelsbankens fonder finns på Levler men jag har redan för många plattformar personligen :joy:

@Jacke78 Nordea klimatfond har ju en fruktansvärt hög avgift nära 2%, hur känner du kring det? WWF-fondens avgift antar jag inkluderar utdelningen till WWF och då kan man ju leva med en högre avgift, kul idé att automatiskt bidra med välgörenhet genom sitt ägande tycker jag! Ska fundera på att ta in den i portföljen.

Jag tänker att det är priset för att få en fond med den inriktning man är på jakt efter. Finns väldigt få alternativ. Det finns några fler fonder men de kostar i samma härad eller till och med mer än Klimatfonden.

En intressant fond jag inte kan hitta någonstans är Havsfonden. Den verkar klockrent inriktad.

SEB WWF Norden är en aktiv fond med innehav från Norden. De skänker som du skriver 1% av sitt värde till WWF i Sverige och Finland de år fonden gör en positiv avkastning. Det finns inte väldigt många Norden-fonder överlag och trots denna avkastning har den en väldigt lång historik och står sig väl i konkurrensen. Just att det är WWF innebär också att den har mycket hårdare krav på hur förvaltarna väljer innehaven.

1 gillning

Låter vettigt. Jag har inte läst på, men kan gissa att en mörkgrön indexfond inte har riktigt samma möjlighet att jobba med exempelvis påverkansarbete som en aktiv fond med lite högre avgift.

Nu vet jag inte exakt vad som står i förordningen men artikel 9-fonder och dessa “strikta” klimatfonder har alla möjligheter att agera påverkansmässigt på liknande sätt. Är man en artikel 9-fond måste man agera mot bolag annars riskerar man bli nedgraderad till artikel 8.

2 gillningar

Vill man ha bred grön indexfond som är billig (0,2%) och dessutom har avkastat bra så är det som jag ser det bara Handelsbanken USA Ind Crit som är ett alternativ.