Vilka olika kreditkort har ni?

Det finns många olika kreditkort och det är tydligt att bara ett kreditkort inte är tillräckligt om man vill få en rimlig uppsättning fördelar. Frågan bör därför vara vilka olika kreditkort som kan kombineras för att maximera fördelarna. Du som tycker att det räcker med ett kort behöver alltså inte svara i den här tråden eftersom hela fokus ligger på genomtänkta kombinationer av flera kort.

Notera att jag inte listar precis alla fördelar/egenskaper som varje kort har utan enbart de som för mig motiverar innehavet. Nästan alla kort har reseförsäkringar och de kan förstås vara olika bra. Om någon kollat upp detta och har ett kort specifikt för att få just den extra bra reseförsäkringen så vore det kanske intressant.

För egen del har jag:
Preem - 0,5% bonus (för inköp i SEK)
Santander - Inget valutapåslag (för inköp i utländsk valuta)
Kortet har även ett återbäringsprogram för olika butiker men det är mer av en bonus.
Jag brukar dock använda det eftersom procentsatsen är hygglig och det fungerar i en hel del butiker.

Via min sambo har jag även:
Norwegian - Fria uttag i bankomat

Räcker kanske med denna tråd?

Nej, det är en helt annan fråga. Här handlar det om vilka kombinationer som just du har valt och varför. Det behöver inte alls vara de kort som är “bäst just nu”. Jag orkar iallafall inte byta kort stup i kvarten, även om det skulle komma något som är bättre än något av de jag har.

Våra förutsättningar är att vi har en ganska hög spend, för oss ser det ut som följer:

Amex SAS - (kommerlätt upp i 2 för 1 vouchers vilket man bör göra för att detta ska bli bästa alternativet. Här har vi runt 90% av vår spend.
Edit: notera att även om amex inte tas överallt så tar typ alla ställen där man gör av med majoriteten av pengarna emot amex. Så man ska inte hänga upp sig på att småställen inte tar amex.

Curve- Till Curve har vi kopplat de vanliga bankkorten samt mina företagskort. På så sätt behöver man bara två kort i plånkan (1 om man inte har amex) plus att Curve kan läggas till i apple/Google play oavsett om underliggande kort kan det eller ej. Vi har Curve metal vilket har 0% valutapåslag, tjänar in årsavgiften för metal på ett köp via företaget.

2 gillningar

Okq8 VISA för alla inköp i SEK. Ger lite återbäring. Finns bättre men jag orkar inte byta :slightly_smiling_face: Fördel som jag inte tror att alla har, man kan ha en kredit till flera kort, i mitt namn, men de tryckte utan kostnad upp kort även i min frus namn, kopplad till samma kredit.

Santander Mitt kort för köp i annat än SEK. Ingen årsavgift, uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift.

SJ Prio Mastercard (genom SEB). Jag samlar poäng till tågresor som gör nytta då särbon bor i hufvudstaden. Jag använder mest poängen till resor i samband med storhelger och kort varsel, då det är då de lönar sig mest.

Sedan har jag nå’t plastkort från Länsförsäkringar, Visa tror jag, som ingår. Det använder jag enbart för uttag i bankomat utomlands.

SAS Amex Premium: Samlar Eurobonus-poäng, kommer också upp i 1 voucher ganska enkelt. Amex funkar inte överallt (framförallt online)

SAS Mastercard Premium: Använder detta kort där Amex inte funkar, får därigenom bonus på alla köp med denna kombo.

Curve: Använda för kampanjhelger för SAS MC då man kan använda GBIT (go back in time) dvs flytta transaktioner från 30 dagar sedan till då kampanjen infaller. Använda även utomlands pga inga växlingsavgifter.

Komplett bank i kombo med Circle K. Vid online köp så är 4% ganska oslagbart. I vardagen i kombination med diverse poäng från Ica och Coop så känns de dagliga inköpen ganska optimerade.

Crypto.com + Curve kortet är en oslagbar kombination enligt mig.
5% bonus som du får i en potentiellt ökande (eller minskande) kryptovaluta som du kan sälja när som helst eller växla till annan valuta.

Gillar man inte kryptovalutor är det såklart inget alternativ dock :slight_smile:

Det här blev en bra tråd. Ska undersöka de här olika alternativen.

Stämmer det verkligen att det inte är någon uttagsavgift på detta? Enligt Santanders hemsida så tillkommer uttagsavgift på 3%. Det är inte heller gratis mer än första året. Eller missar jag något finstilt?

Finns ett kort som inte erbjuds för nyteckning som är gratis och utan uttagsavgift

1 gillning

Aha, OK. Då förstår jag. Tackar :+1:

Det är det här kortet som jag har. Den version av kortet som är aktuell nu är sämre.

Everyday för bonus på dagliga inköp, upp till 1%
Curve för att använda everyday i apple pay, har även ett gammalt santander för utlandsköp men det används sällan.

1 gillning

Jag har haft det i 4-5 år och det löper på med samma villkor, men vad jag förstår kan man inte teckna det längre.