Vilka regler gäller samboende till auktoriserad revisor, fondrobot etc?

Min sambo är auktoriserad revisor och jag har ställt frågan till henne vad hon tycker om att man skaffar sig fondrobot då man är tvungen att anmäla sitt innehav även som sambo.(?)

Hon anser att det blir svårt då robotarna ändrar innehavet emellanåt.

Vad säger ni andra kan man köra fondrobot eller blir det för jobbigt?

Funderar på det då jag tänker sälja av mina vinster i fondinnehavet till förmån för robotförvaltning nu när vi eventuellt går in i en mer osäker framtid.

Andra tips vad gäller auktoriserad revisor och andra yrkeskategorier som behöver bevisa oberoende kan kanske vara av intresse i denna tråd?

Väl mött!

Är inte detta typ en jättebra fall för just Lysa som har fond i fond konstruktionen?
Du behöver väl inte anmäla vad den fond du har andelar i har för innehav?

Så i princip bara anmäla Lysa Aktier och Lysa Räntor?

Tack för svar, jag är inte så insatt i robotfonderna men är detta en typ av fonder hos lysa?

Eller gäller detta allt innehav i Lysa?

Jag är rädd för att man måste anmäla fonden, sen kollar de vad som finns i.

Just Lysa har egna fonder som i sin tur äger andelar i andra fonder/etf:er. Lysas egna fonder kan du inte köpa nån annanstans. Fond i fond. Opti t.ex. låter dig äga de fonder direkt som de “väljer ut”.

Så då behöver du väl bara anmäla Lysa fonderna ifall du använder Lysa? Opti blir mycket jobbigare då du kommer behöva anmäla massa olika fonder och hur de fördelas runt mellan dem (samt byts ut löpande).

Generellt verkar det dock som ett lite konstruerat problem, men jag kan inte juridiken kring detta.

Bör inte vara krångligare än som @Nightowl skriver, att anmäla att du investerar i Lysas fondrobot.

Egentligen finns det inget intresse för någon att kolla upp vad som ingår i en globalfond då varje bolag är en försvinnande del och att det är ett passivt sparande. Men vet att vissa banker och byråer för juridik är ganska hårda, men oftast får man iaf placera via indexfonder.