Vilka sanktioner har du gjort idag? (i det lilla)

Sålde av en liten men dock hela min position i Swedbank Robur Access Asien.

Våran syn på världen skiljer sig så oerhört mycket så det finns ingen anledning att ens försöka ha en diskussion kring det här.

1 gillning

Tycker inte att det var oprovocerat. Håller med dig om att det är off topic.

Jag har inte tänkt på några sanktioner att göra i det lilla eftersom jag inte har känt det behovet. Att titta på innehållet i olika livsmedel är absolut något jag kommer att göra och välja bort saker från Ryssland.

1 gillning

Det finns ingen Ryssland i Swedbank robur access asien ? :thinking:. Riktigt bra fond annars. Då måste alla sälja Lysa,Spp aktiefond Global.Tillväxtm index bara för att de inehåller lite Ryssland :thinking:

Tänk om man kommer på att en del på bilen man eger är tillvärkad i Ryssland. Då ska man gå och byta/sälja bilen med det samma :joy:

1 gillning

Att jämställa “starta krig i allmänhet” med att en diktaturstat oprovocerat startar krig mot en demokrati framstår som en verklighetsfrånvänd position. Att personer som kommer från diverse skumma länder anser att statsskicket i sådana länder är “normalt” och att Saddam och liknande figurer är legitima får väl ses som en del av problematiken kopplad till invandringen. Sedan kan man ju ha befogad kritik mot inriktning, ambitionsnivå och praktiskt realiserande av de “demokratiseringsprojekt” som främst USA har företagit sig på olika håll. Att specifikt Saddam ursprungligen tillsattes av USA är också en detalj i sammanhanget.

Att vilja bojkotta allt och alla i Ryssland framstår också som en överdriven position, även om det säkert kan landa där i slutänden. Det är i första hand den ryska regimen och olika oligark-ägda och statliga aktörer som det finns direkt anledning att fokusera på när det gäller bojkott. Om vi istället pratar om tjänsteföretag inom IT eller liknande så är de inte självklart några Putin-supportrar eller kopplade till regimen.

Det finns en hel del kolonialvaror från Ryssland i svenska butiker, särskilt under butikernas egna varumärken. Att bojkotta dem är en möjlighet men samtidigt lär det lösa sig på högre nivå. Att varorna slängs verkar olämpligt men att köpa dem till nedsatt pris i samband med att sortimentet görs om kan väl vara ok.

Jag förstår att den verkar ologisk.
Den lilla “sanktionen” är mot Rysslands allierade.

Otroligt onödigt inlägg.

Detta ämne är tillfälligt stängt i minst 4 timmar på grund av ett stort antal flaggor.

Detta ämne öppnades automatiskt efter 16 timmar.

OKQ8 har kommit med nedan uttalande och helt tagit bort texten jag skärmdumpat ovan.

Med tanke på nedan citerad text så anser jag att man fortfarande köper rysk olja från OKQ8. Jag ska kontakta dem för att be om ett förtydligande.
“Vi har också ställt krav på våra leverantörer om att säkra att det inte förekommer någon rysk råolja i de produkter vi köper om sanktioner införs.”

1 gillning

I Finland finns teboil och de tar/ägs olja från lukoil

Jag har sagt upp min Spotify prenumeration.

1 gillning

Också sagt upp spotify och YouTube music är kanske bättre dessutom

Vi har använt YT Premium Family i några år.
Musiktjänsten tycker jag är en sämre version av Spotify men vi har vant oss. Den är inte tillräckligt mycket sämre för att jag ska gå tillbaka (eller betala dubbelt för musik). Riktigt skönt att barnen slipper reklamen på Youtube som annars gör hjärnan till mos på nolltid.

Att bojkotta Preem tycker jag vi kan göra av alla möjliga anledningar. Finns en hel del att läsa om på nätet hur Preem har spelat under bordet med Miljöpartiet för att få igenom den extremt höga reduktionsplikten som har medfört att vi i Sverige trots bärldmarknadsprisvoch krig ändå har uppemot 4 kr/liter högre dieselpriser än Danmark och Tyskland!

1 gillning

Har kommit igenom en vägg av jobb och börjar därför på en ny liten lista av företag med rysskopplingar.

1. Sulzer Pumps Sweden AB 556526-7910, finns på flera adresser men Arlöv kommer först, KPMG som revisorer. Ägs genom flera bolag av oligark Viktor Vekselberg.

2. Resebolaget TUI Sverige AB 556211-6615, ägs till drygt en tredjedel av Aleksej Mordasjov.