Lämnar folk Spotify nu?

Verkar som Spotify, precis som H&M och IKEA, fortsätter med verksamheten i Ryssland.

Undrar om folk kommer lämna tjänsten för att visa sitt missnöje.

1 gillning

Vissa kanske markerar sitt missnöje i någon månad, men tror de allra flesta som verkligen använder tjänsten kommer tillbaka.

Jo, jag är mest nyfiken ifall folk nu kommer walk the talk eller om det inte gäller saker som de verkligen använder :slight_smile:

Finns ju andra tjänster under tiden

Tycker inte att alla ryssar ska straffas för kriget i Ukraina…Spotify är en musik platform.Har inget med politik att göra.

Jag fattar inte hysterin kring det här med att jaga västerländska bolag som har verksamhet i Ryssland. Ser ingen anledning att lämna Spotify.

2 gillningar

Det är en ny lag som trätt i kraft över i Ryssland. Har du visst antal användare måste du ha ett lokalt kontor eller stänga ned din tjänst i landet om jag förstått det hela rätt. Spotify kör på linjen att fortsätta strömma musik och poddar i Ryssland. Ergo måste de anställa. Skall folk sluta köpa på IKEA och H&M också? :stuck_out_tongue:

Folk var så snabba med att de skulle bojkotta fonder som innehöll ryska aktier och då inte p.g.a ev. värdeminskning som jag förstod det utan för att ta ställning. Så jag var nyfiken ifall det också gällde företag som har verksamhet i Ryssland.

Det finns ju många företag som valt att stänga ner verksamheten i Ryssland just nu.

Tycker det nästan är lika konstigt, men det går att göra ett case för att det är ”moraliskt” pga ägarstrukturen i bolagen.

Håller med och jag antar att de flesta ryska bolag inte valt att kriga heller.

Det finns ett visst problem om mediebolag som Youtube, Twitter, Facebook, även Spotify med sina podcasts, stänger så ryska medborgare inte kan ta del.
Då tänker jag inte på nöjesdelar, dessa kan ju blockeras, men man blir en del av att dölja det som händer i Ukraina om västerlänska tjänster stängs ner helt i Ryssland. Då hjälper man snarare regimen.

Det ska dock bli intressant vad Spotify kommer svara på kritiken, då de redan varit i blåsväder kan de knappast fortsätta att ducka.

Precis.

" NYT says Russian authorities warned Apple and other tech companies to comply with a law that requires them to set up legal entities in the country."

" As it appears, Apple has already complied with this new law by opening an office in Moscow early this month, as reported RepublicWorld "

https://9to5mac.com/2022/02/26/report-apple-spotify-and-others-cave-to-new-russian-law-that-could-impact-censorship-demands/

Det kan jag hålla med om. Men jag har svårt att se att det finns några så viktiga pods som bara går att nå på Spotify. Joe Rogan kan väl inte räknas som en sådan :slight_smile:

Sen är jag inte så säker på att majoriteten i Ryssland faktiskt bryr sig vad som sägs utanför gränserna. Varför har vi inte fått se fler intervjuer på SVT från folk på gatorna i Ryssland om vad de tycker om kriget? De enstaka jag har sett (som bara snabbt flashade förbi) har faktiskt varit positivt till Putin och kriget.

Japp, men till skillnad från Spotify så försöker Apple göra något:

As a company, we are taking additional actions as well. We have paused all product sales in Russia. Last week, we stopped all exports into our sales channel in the country. Apple Pay and other services have been limited. RT News and Sputnik News are no longer available for download from the App Store outside Russia. And we have disabled both traffic and live incidents in Apple Maps in Ukraine as a safety and precautionary measure for Ukrainian citizens.

https://twitter.com/SpotifySweden/status/1499109406688038917

4 gillningar