Vilka sanktioner har du gjort idag? (i det lilla)

Med tanke Rysslands anfall på ett fredligt, demokratiskt land så undrar jag, vad finns det för sanktioner man själv kan göra i det lilla?

Vad jag förstår är det olja och gas som vi använder dagligen och som kommer från diktaturen Ryssland.
Vilka gasleverantörer kan man bojkotta?
Finns det andra produkter eller företag som vi kan bojkotta?

Kom med tips!

Mina tips:
Drivmedel
Preem har precis valt att sluta importera olja från Ryssland. Så just nu är de okej.
OKQ8 importerar från Ryssland
ST1/Shell tog 2020 minst 99% av sina drivmedel från andra länder än Ryssland.
Din-X tar största delen från ST1 och Preem, så de ska också vara ok för tillfället.
Qstar tar ca 5% från Ryssland till deras diesel, oklart i övrigt

Övriga produkter
Plywood, kommer en hel del från Ryssland. Kolla ursprunget!

Håll koll när du är på IKEA de har vissa produkter från Ryssland.

Ean-koder som börjar på 460-469 innebär att varan kommer från Rysland.

14 gillningar

Relaterat, men inte samma:
Här om dagen fick jag en beställning från ett ryskt företag. Skulle det vara moraliskt rätt att tacka nej?
Å ena sidan är det precis det jag vill premiera Preem för att de gör. Å andra sidan känner jag inte för att döma enskilda ryssar bara för att de är ryssar.

5 gillningar

Jag har tidigare sett att många av Coops egna varor såsom kikärtor, knäckebröd etc kommer från Ryssland. Nu har vi inte handlat där på ett tag men blir inte dessa varor iaf.

2 gillningar

Vad menar du?

Du väger ett irrelevant Facebook-trolls sinnesförvirrade konspirationsteorier mot faktiska fakta?

Ber om ursäkt till Jan för språket, men [CENSURERAT AV RYSKA TROLL].

6 gillningar

@Xiro
Även om nu en del av det i tråden skulle stämma så finns det trots allt bättre sätt att lösa detta på än en fullskalig invasion. Exempelvis diplomati. Det handlar trots allt om två grannländer där en diktatur har invaderat en demokrati.

1 gillning

@Steven förstår din fråga. Jag är uppväxt med förståelse och acceptans för personerna långt från makten. Just nu måste man dock göra om sina egna moraliska bedömningar då tidigare sanningar nu är omkullkastade.

Finns inget rätt eller fel utan du får utgå efter din situation och din moraliska kompass.

Hur ser du själv på det? Vilken bransch gäller det?

Har inte gjort några sanktioner i det lilla än. Men gillar tanken och kul idé med drivmedel då det är rätt stor del av vad många gör av med i vardagen. Ska nog hålla koll på Ryss-procenten framöver och inhandla efter det.

4 gillningar

Även om man bestämmer sig för att direkta ryska kontakter kan vara omoraliska, så måste man givetvis göra bedömningen från fall till fall. Jag landar i slutsatsen att mina mindre beslut inte kommer göra skillnad utan jag låter staten ta beslutet att strypa band mot Ryssland. Jag gör således affärer med Ryssland, samtidigt som jag inte känner mig besviken om det visar sig att affären inte blir av pga SWIFT-uteslutning eller annat. Branchen är tech.

Jag tycker i det långa loppet att exempelvis privata köp från Kina är mer relevant och problematiskt.
Även i denna situation är jag inte rädd för att Sverige är till 10% beroende av rysk gas, utan för hur Kina reagerar vid ett eventuellt världskrig, och att vi i Europa gjort oss beroende av kinesisk infrastruktur. Det inte bara omoraliskt utan rent strategiskt och ekonomiskt idiotiskt.

Tillägg: På samma sätt betalar jag gärna mer för dieseln om det innebär att vi gör oss mindre beroende av fientliga makter, men har jag själv alternativet att betala 20 eller 30 kr per liter så väljer jag sannolikt det billigare.

4 gillningar

@Ballongpinne
Tack för tipset, verkar som om Coop har flera Ryska eller delvis ryska produkter. Gäller säkert fler butiker, ska kolla mer noggrannt på detta.

Nedan är ett bra exempel på Coop-produkt delvis från Ryssland.

1 gillning

Jag valde att stänga min lilla onlinehandel för Ryssland idag, men å andra sidan stängde jag för Ukraina också av det enkla skälet att jag inte litar på att postgången kommer att rulla som den brukar.

Jag vill inte straffa enskilda ryssar. Det är flera kloka man sett i TV-klipp idag. Men jag vill inte skicka grejer över ett postnätverk som riskerar att inte alls fungera.

2 gillningar

Kollade igenom hans Facebook sida och får känslan att han har rätt många foliehattar på hatthyllan.

3 gillningar

Kan du påminna om vilka länder USA oprovocerat har attackerat i Mellanöstern?

Irak? Afghanistan (inte Mellanöstern iofs)? Inga duvungar men tämligen oprovocerat. Med destabilisering som följd.

Tycker dock denna tråd ska släppas då det är off topic.

Mata inte rysstrollen och foliehattarna. Och om du ändå ska prata med dem; bemöt deras argument sakligt utan att använda argumentationstekniker som whataboutism. Låt rysstrollen och foliehattarna röka ut sig själva med dessa tekniker. Men för guds skull, mata inte rysstrollen. Låt dem leka i sin sandlåda utan att ge dem uppmärksamhet. Ju mer uppmärksamhet de får, desto mer dumheter spyr de ur sig eftersom de vet att folk lyssnar på dem.

4 gillningar

En massa whataboutism som inte har något med tråden att göra. :frowning_face:

10 gillningar

Jag har stöttat den ukrainska armén genom detta initiativ.

2 gillningar

LF Global . . . .

Är det någon som vet hur det är med Cirkle K / Ingo? Köper dom olja frön Ryssland?

Fråga dem och berätta för oss. Det skadar nog inte om de får en förfrågan från en orolig bilförare…

Att konspirationsfoliehattar engagerar sig i whataboutism är ju inget nytt…

1 gillning