Språkappar såsom Duolingo, Babbel med flera har kommit stort på senare år. Det finns ganska många att välja mellan faktiskt. Jag undrar om någon använt en sådan app för att mer “på riktigt” lära sig ett språk och har några erfarenheter att dela. Med “på riktigt” menar jag på en nivå väsentligt över grundläggande konversation av typen “Una cerveza por favor” och kanske även i kombination med vanliga kurser och andra metoder för språkinlärning.
Jag har planer på att kanske börja läsa ett nytt språk framöver och tänker att jag då borde använda en språk-app som verktyg. Exakt vilken metod eller strategi jag borde använda är en öppen fråga. Utgångspunkten är att jag kommer att vistas en del i landet där språket talas. Jag kommer alltså kunna testa saker live utan större hinder.
Har provat Duolingo och senare Clozemaster.
Båda är bra, men båda har sina begränsningar.
Anväder båda sedan många år, främst för att underhålla språken jag har med mig från skolan, men även att utforska några nya.
Duolingo ger dig grunderna, i bästa fall upp till (enligt mig) skakig B1, själva hävdar de att du kommer längre. Tyvärr lär de knappt ut grammatik längre, och verkar mer och mer rikta sig till yngre skolelever.
Clozemaster däremot hjälper dig att bygga ordförråd, om du har de första grunderna i ett språk - har dock väldigt lite grafik, så kan uppfattas som “tråkigt” En stort plus är ett mycket hjälpsamt forum, i alla fall för de större språken.
Om målet är att kunna läsa ett nytt språk, med eller utan ordbok, så kanske det räcker med de appar som finns. (Är ungefär mitt mål)
Men vill man behärska ett språk i tal, och kanske skrift, så tror jag inte att man kommer så långt med appar, möjligen A2, lägre B1.
Jag tror mer på att man måste interagera med andra för att utveckla sitt språk, i kombination med kurser (online eller i “real life”)
Har även mindre erfarenhet av Mondly och Babel, men har aldrig fastnat för deras metodik.
Tror inte man kommer mycket längre med en eller annan app utan man bör hitta någon man trivs med och se det som ett första steg att lära sig ett språk.
ChatGpt ger jag inte mycket för - antal fel ökar ju mindre språk. Dessutom är en hel del av deras “förklaringar” helt felaktiga - ok om man är medveten om det och inte tar förklaringarna man får som “hela sanningen”.
Så vitt jag vet/minns så ger Duolingo inga förklaringar av ex grammatik utan man förväntas bara “snappa upp” saker och ting genom exponering. Likartat problem med Mango Languages som förklarar grammatik litegrann men inte alls tillräckligt. Pimsleur är en bra app. Men det räcker nog inte med bara Pimsleur.
Rekommenderar att förutom självstudier också ta hjälp av en lärare. iTalki har många lärare, man kan testa flera olika och fortsätta med en som man själv tycker passar. Det kostar dock en del (man betalar per lektion, pris sätts av läraren). En del lektioner, särskilt av så kallade “community teachers”, är mest småpratande, men lektioner av utbildade lärare är ofta mer strukturerade. Man kan komma långt med självstudier men det hjälper mycket att ta hjälp av en lärare också
Detta är så extremt frustrerande, Duolingos pedagogik verkar vara just exponering, man spenderar 30 minuter med att gå igenom nästan identiska fraser istället för att lära sig samma sak genom fem minuter av grammatik.
Kanske kan vara ett bra sätt för barn och unga att lära sig ett språk, men för vuxna så är det väldigt ineffektivt.
Jag gillar Duolingo, det ger en bra daglig struktur och rutin som är svår att få till på egen hand. Betalar för max och då får man grammatiska förklaringar till sina fel. Bra när man fokuserar på talet som jag gör eftersom man då också får AI baserade konversationer.
Duolingo bör inte vara enda metoden utan man behöver bada så mycket man kan i språket. Men med de mest omfattande kurserna (största språken) kommer man tämligen långt i grunderna.
Edit: som exempel på var jag är just nu så ska jag översätta meningen: ”det är nödvändigt att ändra vårt gamla politiska system”. Tycker att man ändå kommit nånstans när man kan formulera meningar av den typen.
Jag har ca 25% kvar av kursen jag går.
Det finns en grammatik lektion i början på varje kapitel i bara text och inte samma form som de övriga lektionerna, med regler och förklaringar på det som nya sektionen kommer gå igenom. Tog 6 månader av Japanska innan jag hittade det av en slump.
Läser Japanska med frugan på duolingo och lärt mig språket såpass bra att jag klarar hålla samtal på skaplig nivå. Har använt duolingo , tittat mycket på japanska serier och filmer, ganska tidigt med bara japansk text eller ingen. I början förstod man inte mycket mer en enstaka ord, men det är väldigt hjälpsamt och kan nu hänga med i det mesta. Vi pratar hemma lite dagligen och söker upp ord och formuleringar när vi är osäkra eller inte kommer på vad något heter eller hur det sägs.
Min fru har även en Japansk arbetskamrat där hon får öva, vilket är skönt för bekräftelse att vi inte pratar en form bara vi förstår .
Ska till Japan i början på nästa år och det ska bli kul att få testa sig i skarpt läge