Finns det någon bra AI man kan ha i örat och tala i realtid?

Jag är ofta ute och promenerar och kommer då på en del idéer och vill då kunna kolla upp saker mm. Jag är helt nöjd idag med de svar jag får från t ex Google Gemini eller ChatGPT men detta kräver ju att jag skriver och läser (dvs. tittar på en skärm).

Jag skulle egentligen vilja ha en liknande funktion men att jag genom mina airpods kan ställa frågor och få svar som är på samma nivå som ChatGPT/Gemini.

För några år sen testade jag Siri och det var då helt värdelöst. Har även testat Google-högtalare och de är riktigt dåliga, pratar svengelska och fattar ingenting.

Finns det någon bra lösning idag? Jag har iPhone och Airpods så Siri verkar väl enklast.

skriva slutade jag med för länge sen. Det tar mkt tid.

har du iphone? tryck på skärmen nere där du ser en mic sen pratar du in sms och text.
du kan också diskutera direkt

Håller jag in powerknappen på min Samsung S25 så har jag den mappad till Google Gemini och kan ställa frågor. Funkar med bluetooth hörlurar.

Du pratar om diktering, det har jag använt i åratal.

nu menar jag att kunna fråga exempelvis vad är bensinpriset på OKQ8 i Jokkmokk just nu och få ett vettigt svar utan att behöva ta upp telefonen

Fungerar inte “Hej Siri, fråga ChatGPT”?

ChatGPT funkar fint att prata med! Klicka på vita runda ikonen med fyra svarta staplar. Har funnits några månader iallafall och har blivit mycket bättre t.ex. på att inte tolka harklingar, grundkrav och hundar som input

Perfekt om man känner sig lite ensam och behöver någon som validerar precis allt man säger :slight_smile:

2 gillningar

Inte alls vad jag är ute efter. Vad man kan göra i ChatGPT appen är att transkibera sin röst (kräver att man trycker på mikrofon knappen och således ha telefonen i handen) och man får sedan ett text-svar som man kan trycka på en högtalare för att få uppläst.

Vad jag pratar om är att ha en hörlur i örat och en app igång på telefonen som man sedan kan konversera med på samma vis som om man hade en människa brevid sig.

Nej, det går att prata med ChatGPT som om det är ett telefonsamtal. Det är inte transkribering.

3 gillningar

Exakt! Jag använder Bluetooth lurar med mikrofon och telefonen i fickan. Riktigt smidigt särskilt när man vill bolla idéer i något projekt!

Du missar nog att det finns två liknande ikoner i appen. Det finns 1 ikon som visar en mic, och det är bara ren transkribering som du säger. Sen till höger om den så finns det en ikon som ser ut som en ljudvåg, och det är funktionen du söker. Gemini har liknande.

Tack! Hittade, nu är frågan bara om man kan ha det igång på en iphone även om man släcker skärmen

Vet du om det går att få transkribering samtidigt som man för en dialog (pratandes) med ChatGPT? Jag tänker mest för att kunna gå tillbaka vid ett senare tillfälle och få en lätt översikt över dialogen, söka i text etc. Iofs går det väl alltid att spela in en röstdialog med valfri programvara och sen köra en transkribering på inspelningen i efterhand om man skulle vilja, men det blir ju lite krångligare, plus att det kanske introduceras onödiga fel då transkriberingsprogrammet ska skriva ut svaren från ChatGPT.

I ChatGPT finns hela röstdialogen som en vanlig chatt efteråt. Du kan pausa din mikrofon och fortsätta konversationen genom att skriva om du vill.

Jag ber ofta AI:n summera slutsatserna från diskussionen så jag kan spara det för framtiden särskilt när jag prata jobb :slight_smile:

1 gillning