Hej!
Jag kommer byta jobb och får lite mer tid i bilen än jag haft tidigare. Jag skulle vilja utnyttja den tiden på ett bra sätt och funderar främst på att vässa mina språkkunskaper. (Jag är inte mycket för poddar eller ljudböcker) Finns det något som funkar vid lugn körning på motorväg?
Jag tar gärna emot tips på lämpliga kurser/appar. Jag är främst ute efter Italienska på enkel nivå eller Tyska högre nivå.
”Language transfer” har på bl.a. soundcloud. De har en app också.
Jag har gått deras spanska lite, och det häftiga är att de hjälpte mig identifiera stora grupper av ord (i engelskan) som har latinskt ursprung, samt regler för uttal och stavning på spanska. Enligt dem innebär det att man per automatik kan flera tusen ord.
Ett exempel:
Ord som slutar på -ent, -ant:
Observant, different, constant etc
På spanska: importante, differente, constante
Ord som slutar på -aly, -ble:
Possible, probable, flexible
På spanska:
Posible, probable, flexible
Etc. Tänker att de har samma tillvägagångssätt på andra språk - förhoppningsvis
Har använt duolingo också men gamification i appen är så fruktansvärt tråkigt och kräver oerhört många klick.
Nej, hittade inte den när jag sökt. Den handlar ju om språkkurser i allmänhet och jag har ju kollat efter något som passar i bilen. Ser ut att finnas en del att testa. Tack!
Finns det inte redan kommersiella LLM-AI-baserade appar för detta?
Det finns många filmer på youtube om hur du kan använda chatgpt med voicemode som en språklärare. Du kan helt enkelt sitta i lastbilen och diskutera dieseltillverkningens historia på tyska, och be den ge dig kommentarer på din tyska i konversationen, eller förhöra dig på tyska glosor som börjar på bokstaven A etc.
Om jag själv skulle ge mig på detta (inte otänkbart) så skulle jag satsa på att lyssna på kortare texter och främst då sådana som jag också har tillgång till i bokform. Då skulle jag kunna lyssna på en text och kolla vad jag fattar och inte. Därefter skulle jag läsa samma text i skriftlig form hemma och se att jag förstått alla olika grammatiska konstruktioner, ovanligare ord och muntliga uttryck. Att stoppa in hela meningar i översättningsverktyg är ofta effektivt.
Jag tycker själv att själva “språklärandet” är så tråkigt. Det roliga är att använda språket till något. Sedan behöver det ju inte vara “vanliga” böcker utan mer böcker som har rätt språklig svårighetsgrad.
Modellen ovan påminner om språkstudier som jag provat på tidigare men då inte i ljudboksform. Den försvåras något av upphovsrätt och bristande tillgång till texter. Dock finns ju många klassiker att tillgå online.
Nyckeln till att lära sig nya språk effektivt är att internalisera grammatik. Det kunde AI säkert vara bra för. Det skulle då kunna gå ut på att du blir intervjuad av eller samtalar med en AI och efter varje svar får feedback på alla felaktiga böjningar etc.
Jag var tvungen att testa, och det var som att sitta i klassrummet på gymnasiet igen och bli påtalad att alla mina böjningar av tyska verb är fel. Rätt trevligt ändå, bad henne (eller ja…) ha en konversation med mig om sveriges historia och kommentera min tyska. För att vara gratis är det löjligt bra och enkelt
Det går att prata med ChatGPT redan nu på olika språk fördelen är att man bara kan fråga nått på engelska (eller svenska eller var man vill) för att den ska förklara nått man inte förstår. Det brukar inte lärare göra under en kurs
Jag tror att den nya versionen som tar audio (inte text) vore ännu bättre på detta. Men gratis versionen går jättebra för att konversera enkelt på olika språk.
Ja detta går jättebra, jag brukar be den undervisa eller förklara hur man gör saker (tex boka tid på vårdcentralen eller andra day to day saker …) under hundpromenad.
Jag tror gratis versionen tar det du säger omvandlat till text som input dock. Audio input är väl en betaltjänst?
Vanliga gratis Chatgpt appen från open AI har voice mode. Betalversionen är rimligtvis bättre, men det är ju en snabb start. Det finns inte språkmodeller för alla språk, bosniska vill den t.ex inte prata med mig, men de flesta vanliga språk finns.