Har lite mycket fritid för närvarande och tänkte utnyttja det till att försöka lära mig italienska. Hade gärna hittat nåt sätt där man kan lära sig i sin egen takt typ en app. Sett duolingo men är lite skeptisk mot gratistjänster (betalar du inget är du själv produkten), någon får gärna stilla min oro. Jag är ingen språkbegåvning…
Håller på att plugga ett nytt språk, och det som jag tycker funkar bäst för mig är att anställa en lärare via någon sida. Behöver inte kosta mycket heller.
Där man interagerar en och en med läraren och får direkt feedback.
Läste italienska under period på 1 år. Gick kvällskurs en gång i veckan via Folkuniversitet.
Italienska är för en svensk inte ett så svårt språk.
Bra att lyssna på musik på italienska för att få en känsla för språket.
Rekommenderar Babbel ( jag läser spanska.)
Prova språkutbyte. Det finns sidor med kontaktannonser för sådant. Då kan även de grundläggande bitarna bli roliga. Att det är roligt underlättar mycket. Jag har provat detta tidigare, bland mycket annat i språkväg.
Appar är ok och duolingo är inte alls dåligt. Dock behöver du en fysisk person att prata med för att få projektet att lyfta.
Jag kör Pimsleur.
Det är ljudbokskurser på halvtimmas avsnitt där man pratar med som man ska köra ett om dagen. Kurserna är från engelska till önskat språk. Jag kör dessa i bilen. Sen kan man göra läsövningar i appen efteråt.
Varje kurs är 30 avsnitt och det finns 5 kurser på populära språk.
Jag har kört alla på Tyska och tyckte det var bra. Polska som bara finns 1 kurs av. Testade Ukrainska bara för att det blev gratis pga kriget, men tröttnade. Har försökt med Franska, men tagit paus för jag tyckte det var för svårt. Just börjat med Spanska istället.
Första kursen man tar är ganska dyr. Tror den kostade runt en tusenlapp. Men sen får man massa reklammejl med olika rabatter på 20-50%. Så jag har bara väntat tills ett mejl med 50% dykt upp och köpt hela spanskan för ca 2500:-. Mycket pengar kanske, men inte farligt för att lära sig ett nytt språk på 5 månader om man är konsekvent. Vilket jag såklart inte är, så det har tagit lite längre tid.
Akelius har ett gratis sajt med språkkurser.
Jag började med en barnbok, typ Trollkarlen från Oz, som jag översatte till svenska med en ordbok.
Det här är min favoritbok för att lära sig grammatiken (du måste ha en ordbok bredvid och översätta):
En bok liknande denna är bra:
Memorera 10 glosor om dagen. Använd Anki eller något annat SRS-system. Leta upp en frekvenslista för underlag.
Jag kunde hålla enklare konversationer efter 2-3 månader och efter 6-7 månader förstod jag det mesta och kunde hålla långa samtal med andra människor inom varierade områden utan alltför stor ansträngning. Dock var mitt sätt att uttrycka mig på mycket enklare/simplare än min förståelse av det som sades. Det tog ytterligare ett år och mycket talträning för att hitta mönster och ord snabbt för att formulera sig väl och låta som en vuxen…
Vid 3000-5000 ord memorerade så förstår man mycket av det som vardagligen talas om.
Jag är inte så positiv till Duolingo/Rosetta och liknande som jag testat för andra språk. Upplever att det är ett långsamt sätt att lära sig på.
Tack för många bra svar! @Anonym vilka sidor rekommenderar du för att hitta folk som är intresserade av språkutbyte?
Det var länge sedan jag gjorde detta. Jag använde någon internationell sida. Sök på language exchange.
Jag undrar om man inte måste kunna prata en del för att få ut nåt av ett språkutbyte? Tänker att random person är ju inte jättebra på att systematiskt lära ut språk från grunden bara för att hen talar det. Men om du vill prova så kan du kolla in Meetup. I Sthlm finns flera träffar i veckan på de största språken så säkert även på Italienska.
Annars skulle jag rekommendera att anlita en privatlärare. Jag använde superprof och har nu haft en jätteduktig översättare som lärare som tar typ 275 kr i timmen.
Ett annat tips är att haka på en distanskurs via universiteten, de är ju gratis och många går på deltidsfart. Dock är deadline att söka för våren typ om några dagar.
Duolingo (kör betalversionen för egen del, tycker jag är värt) tycker jag fungerar bra men man blir framför allt bra på att läsa via appen, lyssna och ffa prata fritt blir man inte lika bra på. Sedan är det svårt att förstå grammatiken via Duolingo, de har väldigt sparsamt med grammatikundervisning.
Poängen med ett språkutbyte är ju att träffa någon i eller från Italien som pluggar svenska. Sådana personer går att hitta. Den ”risk” som är uppenbar är förstås att den person du hittar har en mycket mer avancerad nivå än du och pratar en rad olika språk. Samtidigt behöver det inte vara något avgörande hinder. Det viktiga är att du behöver ha en riktig plan för hur just din språkträning ska gå till. Du kan inte räkna med att den andra personen ska ”lära ut” språk utan mer att hen blir ett bollplank för dig.
Exakt vilken nivå man ligger på behöver inte vara avgörande men det kan vara svårare om man har helt olika förutsättningar. Vissa som lär sig språk själva är utpräglade språkgenier. De bara fattar hur allt hänger ihop och behöver inte alltid öva så mycket för att ”nöta in” kunskaperna. Om du istället är mer normalbegåvad och behöver traggla allting mycket kommer ditt språkgeni till ”språkkompis” att dumpa dig fort. Min bild är alltså att personer som har väldigt lätt för språk är klart överrepresenterade bland de som sysslar med språkutbyte.
Meetup har jag också provat. Här uppfattar jag det som viktigare att ha ett visst flyt. Det blir de som kan prata bra som leder diskussionen och så kan man sitta med och lyssna.
Duolingo är ett bra verktyg för att öva glosor. Det räcker inte alls som ”självständigt verktyg” men som en metod bland flera fungerar det bra. Min sambo använde duolingo mycket när hon pluggade svenska. Hon registrerade olika glosor och pluggade sedan in dem systematiskt.
Privatlärare är säkert bra men blir dyrt om du ska använda det mycket. Däremot skulle du förstås kunna få till någon kombo med språkutbyte och lärare, ungefär som med trafikskola och privat övningskörning. Du behöver dock tänka ut planen för hur allt ska fungera själv.
Distanskurser i språk finns bl.a. på Högskolan Dalarna. De kurserna är generellt bra. Har provat dem tidigare.
När jag läste ryska hade jag som princip att allt jag lärde mig skulle kunna användas för att gå på fest eller att gå på dejt. Allt som inte passade in där, t.ex. fonetik, betraktade jag som onödigt. Det var kanske inte en perfekt metod på alla sätt men den gav ett visst fokus. Det är svårt att säga att något är rätt eller fel men att ha ett tydligt fokus underlättar.
Håller med, man behöver kompletterande studier och mängdträning nån annanstans. Dock är privatlärare definitivt ett alternativ till studieförbundens dyra kursutbud.
Man kan även använda ChatGPT på olika kreativa sätt för språkträning.
Du hann före med någon minut.
Det finns idag flera olika chatbotar som du kan ha en konversation med på olika språk, och du kan be dem prata om precis det du vill, hålla konversationen på en 5-årings nivå och be dem översätta det när du inte förstår. Sen är det bara att öka svårighetsgraden i taket med att du blir bättre.
Var gärna mer konkret gällande ChatGPT. Det fanns inte på min tid. Är det att prata om vissa ämnen som är grejen?
Jag har själv använt Google translate och Babylon till särskilda ändamål. Jag har också använt vanliga Google en hel.
Google translate är ofta bra på att förstå sammanhang. Det finns i de flesta språk olika ord med typ 10 betydelser. Sitter du och slår upp dem styckvis blir du inte så mycket klokare. I Google translate får du rätt mening direkt.
Babylon är bra som stöd när du läser texter. Du pekar på ett ord och får direkt upp betydelsen.
Att köpa en riktig ordboksapp från Norstedts eller liknande är vettigt. Jag har till och med sålt min fysiska ordbok. Appen är mer praktisk, särskilt för mer vardagliga ändamål.
Man kan tex be chat gpt att formulera övningar, rätta övningar, beskriva vad man gjort för fel i sin text osv. Man kan även prova att fråga om vilket upplägg som chat gpt föreslår för en nybörjare.
Det är bara att testa olika frågor. Min erfarenhet är att så länge man befinner sig på A och B nivå på CEFR skalan så är chat gpt hyfsat pålitligt.
Jag förmodar att det kan komma “Språkinlärnings-GPT” ganska snart. Själva grejen med att ha en privatlärare är ju att läraren kan analysera vilka fel du gör och anpassa undervisningen till det. På motsvarande sätt skulle en Språkinlärnings-GPT kunna ta fram skräddarsydda övningar där du t.ex. får välja mellan olika varianter av verb och sätta dem i sammanhang, om du tidigare missat på detta. På motsvarande sätt skulle du direkt kunna “transformera” samma övning till att bli en övning i hörförståelse och fonetik. GPT:n ställer frågorna, du svarar och GPT:n bedömer både dina svar och ditt uttal.
Det som jag använt Google till är att dubbelkolla specifika uttryckssätt. Om jag till exempel vill skriva “Ursäkta, är det där din hatt?” eller “Ursäkta, är den där hatten din?” på något språk så kan vi anta att en av dessa varianter är “den typiska” och den andra “möjlig, men inte lika typisk” alternativt felaktig.
Jag använder alltid citationstecken för att kolla exakt det jag tänker mig, inte enstaka ord. Ofta kan oklarheten handla om hur prepositioner ska användas eller utelämnas. Just på ryska är det vanligt med fel, alltså att rysktalande personer uttrycker sig väldigt slarvigt. När jag söker efter något felaktigt på ryska på Google får jag alltså ofta kanske 100.000 matchningar. När jag istället byter till den korrekta versionen så får jag 5 miljoner matchningar istället. Då kan man förstå vad som är rätt. Detta borde en GPT-lösning klara av minst lika bra. På engelska är förekomsten av sådana rena fel mindre än på ryska men detta varierar mycket mellan olika språk. När jag provat att söka efter fel på engelska har jag oftast fått upp några matchningar men då kanske 5-10 stycken.
Tänkte jag lägger till lite förklaring på hu Pimsleur funkar så man kan veta om det passar en.
Fokus ligger på att man härmar, pratar med och svarar i vanliga konversationer. De man härmar är iallafall i mina öron personer med språket som modersmål. Man lär sig uttala ord och meningar helt utan gramatiska regler och sånt. Meningen är att man precis som barn ska få en känsla för hur det borde låta, snarare än att lära sig några regler.
Man börjar med enkla hälsningsfraser som går över till mer utdragna men ändå enkla vardagskonversationer. I början handlar det om att hitta till restauranger och hotell, äta, dricka och räknapengar som man kan behöva på en semester. Sen går det över till klockan, färdmedel, familjerelationer, arbetslivet, mm.
Man kan köpa bara dessa ljudkurser. Tror man får med något gloshäfte då.
Eller väljer man till pemium. Då får man också med Textade konversationer, Virituella postits med uttryck som man kan sitta och öva på och ett par olika varianter av frågesport där man övar sig på olika ord och utrryck. Allt i en app såklart.
Anledningen att jag ens började lära mig andra språk var att jag hittade detta på en torrentsida för nåt decennie sedan och körde en första kurs utan text. Sen jag börjat köpa dem måste jag säga att textdelen i premiumappen verkligen hjälper att förtydliga hur orden och meningarna är uppbyggda och få det att fastna.
De säger i kursen att det funkar bäst om man kör ett avsnitt om dagen, och det är ungefär vad jag har gjort. Men man kan säkert klämma in ett på morgonen och ett på eftermiddagen om man vill korta ner det till 2.5 månader. Men mer än så tror jag blir jobbigt att hänga med på. Varje avsnitt är en hygglig blandning av nytt och repetition. Men ändå såpass mycket nytt att jag fått köra om vissa avsnitt en gång. Särskillt när man är på femte kursen och meningarna man lär sig är ganska långa.
Jag skulle säga att man definitivt kan förstå det mesta, kan göra sig förstådd, och har en känsla för språket efter kursen. Eftersom man hela tiden övar på att prata är man nästan flytande på det man kan, men har ett fattigt ordförråd och ingen skriv-vana.
Innehåller inget fackspråk eller businesstermer, så för såna roller krävs mer. Men som förberedelse för ett språkutbyte är det toppen. Gärna ihop med annat glostränande för bättre ordförråd.