Vilka TV-serier gillar ni?

Jag undrar vilka tre (cirka) TV-serier som ni skulle framhålla som särskilt bra. Det handlar inte om aktuella TV-serier utan alla TV-serier. Lägg gärna till varför, om det inte är självklart.

Mina bud är:

1. Outlander. Denna serie är exceptionell när det gäller att porträttera Skottland under 1700-talet. Allt som kommer efter är sämre men också hyggligt porträtterat.

2. Borgen. Denna serie är en sorts sammanfattning av nordiska länders politiska liv. Den är lyckad.

3. Falsk identitet. Denna serie visar hur säkerhetstjänster fungerar på ett hyggligt trovärdigt sätt.

Andra serier som jag gillat är Äkta människor, Ockupationen och Welcome to Sweden och Walking dead (främst tidiga säsonger).

1 gillning

Succession

Patriarken Logan Roy och hans inkompetenta barn som försöker ta över familjeföretaget Waystar RoyCo.

Passar på att fråga: Finns det någon annan serie som liknar Succession?

3 gillningar

OJ det finns ju 100-tals

“Severance” och “Arcane” är väl de senaste två jag skulle ge +9,5 i betyg

“Person of Intrest” är en personlig favorit där avsnitten S4-11 och 12 är bland det bästa som man sett…S4-11 har 9,8 på IMDB
“Firefly” är svårslagen

Men ett djupt ämne för en hembio nerd sen 90-talet

2 gillningar

Eftersom jag bara tittar på gratis-teve finns det inte många nya serier som folk annars pratar mycket om. Dessutom finns det favoriter för varje decennium jag har sett på teve.
Några av de senaste favoriterna är dock:

1. Peaky Blinders - våld, sex och pengar, what’s not to like?
  2. Vienna Blood - krim med psykoanalytiska undertoner.
  3. Columbo - gammal krimserie, hög kvalitet och nyligen återsänds i dansk teve.

Tittar bara på TV-serier när det är 20 minusgrader utomhus eller är sjuk men i yngre dagar när man hade tid var t.ex Shogun och Törnfåglarna några av favoriterna. Richard Chamberlain var en av favoritskådisarna och därför blir man lite ledsen i ögat över dagens besked:

RIP! :cry:

3 gillningar

Är egentligen inget större fan av serier men brukar ändå ibland titta på något men då måste dom helst vara “färdiga” och alla säsonger upplagda.

Game of thrones är nog bland den bästa serie jag har sett om man gillar den typen av serie med fantasy. Dock ganska lång med 8 säsonger har jag för mig men otroligt bra.

The big bang theory är också fantastiskt bra men mer komedi och nörderi inom framförallt fysik men också allt mellan himmel och jord.

Billions, Suits, Industry, The Diplomat, house of cards är några som är ungefär samma genre.

Ted Lasso - som en kram för hjärtat :slight_smile:

3 gillningar

Han spelade även i min favvo TV serie, Kampen om Colorado

1 gillning

Han (Richard Chamberlaine) gjorde även Jason Bourne i den första “The Bourne Identity” redan 1988 innan filmen gjordes om 2002 med Matt Damon i huvudrollen och i efterföljande filmer.

The Bourne Identity (1988 film) - Wikipedia .

1 gillning

Åh älskar tv-serier :heart_eyes: Tittar tyvärr inte lika mkt som förr pga trött småbarnsförälder, ser fram emot att orka vara vaken till efter kl 21!

Jag är verkligen förälskad i Severance, nog det bästa jag sett. Får hoppas att det inte spårar ur. Som mitt användarnamn antyder (gissa serien) så är jag väldigt förtjust i en mix av mysterium, thriller, (mörk) humor och gärna en stor gnutta surrealism.

Just nu uppskattar jag även den lite skruvade postapokalyptiska Fallout och också den spännande sci fi dystopiska Silo med helt brillianta skådespelarinsatser.

1 gillning

Finns ju extremt många bra serier, men ännu fler dåliga serier. Den som jag tror kommer att stå obesegrad under hela min livstid är The Wire. Ca 50h riktigt bra och autentiskt drama — jag har har sett om den 3 gånger hittills.

6 gillningar

Förvånad att ingen nämnt Breaking Bad än. Better Call Saul är ungefär lika bra men lite mindre action. Mad Men, utspelar sig på 60-talet i reklambranschen i New York är bra. The Wire som nämndes är svår att sluta titta på. Chernobyl, en miniserie om katastrofen 1986 måste man se.

1 gillning

Boardwalk Empire. Jag gillar historia, politik och är fascinerad av korruption och hur man använder sig av både lagliga och olagliga sätt för att nå sina mål.

That ’70s show. Växte upp med serien och älskar fortfarande att sätta på den i bakgrunden när jag gör annat. Feelgood serie.

Two and a half men. Samma som ovan.

Hell on wheels. Gillar som sagt historia och hur de hade det förr. Väldigt bra serie.

Peaky Blinders. Också det utspelar sig förr i en annan tid och är spännande. Hade älskat en spinoff serie med Alfie Solomons :heart_eyes:

Enligt mig är detta världens bästa tv-serier som någonsin gjorts.

1. Vänner
  2. Seinfeld
  3. Breaking Bad
  4. Sopranos

Jag lägger heller ingen motivering av självklara val då det är världens bästa tv-serier vi pratar om här. :laughing:

1 gillning

Också fullkomligt briljant.

2 gillningar

Gillar nästan bara gamla serier men de är inte lika bra nu som de var när man såg dem första gången!

Första gången jag såg dem gillade jag Nord och Syd, Krig och hågkomst och Maktkamp på Falcon Crest. Bra då, inte lika bra nu!

Nu gillar jag Mord i paradiset och Big Bang Theory håller fortfarande men lite tjatigt när det går varje dag.

Tröttna på BBT ?
Bazinga !

Några av mina favoriter är:

• Arcane
  • Peaky Blinders
  • Outlander
  • True Detective säsong 1
  • Band of Brothers

Just nu har vi plöjt igenom Yellowstone och uppföljaren om den första generationen Dutton från 1800talet. Nu är vi igång med serien om släkten kring " 1923". Tagit serierna i lite knasig ordning men men. Det jag gillar är vinklingen kring ursprungsbefolkningen. Vi har även plöjt igenom Landman och Tulsa King av samme producent.

3 gillningar