Three body problem - vad tyckte du?

Tips på denna sci-fi bokserie har kommit upp ett par gången i podden, t.ex. i avsnittet med @Jonas-Opti, och den ska komma som Netflix serie januari 2024. Det vore spännande att höra vad du tyckte om den?

Spoilervarning i tråden.

3 gillningar

I bonusavsnittet 304 tipsar Optis Jonas Hombert om en bok, trilogi, kinesisk författare. Vilken bok var det?
Mvh Claes B

4 gillningar

Välkommen till forumet. Boktipset som jag verkligen kan rekommendera är “Three Body Problem” av Liu Cixin. Det är tre böcker, den första har en lite lång startsträcka, den andra är bäst och den tredje är näst bäst. :slight_smile:

4 gillningar

Jag kan ju börja själv - det är nog bland de bättre böckerna som jag har läst. Tog till och med semester för att läsa genom dem. :slight_smile:

Spoilervarning

Första boken tyckte jag var lite långsam, svårt att hålla koll på karaktärerna men den kommer igång och blir bättre och bättre. Andra boken tyckte jag var briljant, så pass mycket att jag googlade på konceptet Dark Forest i en hel kväll.

Sedan är väl insikten - det där med att skicka ut signaler i rymden är kanske inte supersmart… :see_no_evil:

Dark forest hypothesis - Wikipedia

Dark Forest theory: A terrifying explanation of why we haven’t heard from aliens yet - Big Think

2 gillningar

Jag slutade läsa ett par hundra sidor in. Det var för planlöst/ofokuserat för mig. Har ingen aning om vad det var tänkt att egentligen handla om :grin: Jag gillar sällan så spretiga böcker (även om jag gillade Cryptonomicon och The Diamond Age, go figure :sweat_smile:)

Jag kommer helt klart ge TV-serien en chans när den släpps.

Calculating God är kortare och mer fokuserad, också relaterad till Dark Forest. Den innehåller även en scen där utomjordingen säger ”Take me to you paleontologist!” i stället för ”Take me to your leader” :slight_smile:

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B0BQZ886VD

2 gillningar

Läsvärd bokserie om man gillar science fiction. En av de bättre jag läst i vuxen ålder. Man märker att det finns inspiration av Isaac Asimov (kanske svårt att undvika). Så om man gillar Three body problem men inte läst Stiftelsen (The foundation) är det en rekommendation :slight_smile: :robot:

2 gillningar

Hunnit läsa första boken, Kan rekommendera, speciellt om man tycker om sci-fi. Inte en av mina favoriter då jag mest gillar hård sciencefiction som är rätt så mycket nördigare. Men kommer absolut se serien när den släpps!

1 gillning

Lite väl dystopisk för min smak, men gillar man sånt, så…

Skulle dessutom inte riktigt vilja kalla det för “science fiction” – författaren svamlar för mycket och förklarar inte alls hur kollapsen av dimensioner skulle kunna fungera som den beskrivs, med viss bevarande av geometri så att allting inte bara blir damm. Fast den sociala biten känns betydligt mer realistisk.

2 gillningar

Lius starka sida är idéerna, men han kan inte skriva människor. Bok 3s enda bärande styrka är just visionen, den hsr helt klart sämst karaktärisering. I böcker #2 & #3 beskrivs människor som homogena, han raljerar mot ‘feminiseringen’ av män, hans protagonist beter sig som en idiot, kärleksobjektet är en lydig superintelligent hustru etc. Men den mörka skogen, beskrivningarna av högre dimensioner, vad framtidens människor gör för att undvika undergången är superintressanta.

1 gillning

Nu har jag läst klart även sista boken.

Så här skrev jag i min bokreflektion på Goodreads:

Done.
Three books of… the most fantastic time-travels possible. Astonished at the fantasy of Liu Cixin and how he manages to make this all seem… so plausible and implausible all at once.

Not easy reads, neither of the three books are, but… without a doubt, I am grateful that I’ve had the books as company for the past months. Well worth the read!

Jag kan definitivt hålla med om att den/de är spretiga. Tog ett bra tag att komma in i bok ett, och jag var looooost så många gånger vad gäller det tekniska, ingenjöriga i den (och de två andra), men… var nyfiken på vad @janbolmeson och andra här lockades av, så jag har fortsatt. Och det är jag glad för.

Och onekligen Jan har jag samma reflektion som dig om det där med att signalera ut i universum… :face_with_raised_eyebrow:

4 gillningar

Minst sagt visionära böcker.

Lite väl spretig och seg, men det är nog en effekt av stora visioner. Håller med om att karaktärerna är väl stereotypa.

Klart läsvärd, men inget man skummar genom fort.

2 gillningar

Håller med. De kräver sin tid, även för mig som i många fall är snabbläsare. Dessa blev jag ganska snabbt cheesecaked out på (dvs, skulle inte kunna få ner en bit till).

2 gillningar

Smygsexistisk och deprimerande. Karaktärerna beter sig ofta knepigt på ett sätt som inte känns trovärdigt.

Då är serien här! Är inne på runda två att se serien. Vad tycker du som sett den?

(skriv gärna om du läst boken eller inte också. )

1 gillning

Inte läst boken (men blev sugen nu) tycker serien är bra men gissar att böckerna är väldigt annorlunda.

3.5 “silverhjälmar” av 5

1 gillning

Tycker det är en helt okej filmatisering. Helt klart rimliga avvägningar. Men precis som boken så blir den ju inte riktigt bra förrän efter ett par avsnitt.

1 gillning

Började kolla Shogun i helgen och efter det 3BP. 3BP är bra, men Shogun är så bra att jag ändå inte orkade kolla klart första avsnittet. Får försöka igen senare.

2 gillningar

Jag tycker första säsongen av Netflix tv-serie blev riktigt lyckad :+1:

(Gillar som bekant inte alls boken; bara tagit mig igenom första i trilogin än så länge).

2 gillningar

Saknade tyngd och pondus i många av karaktärerna med högt uppsatta roller. Kändes mer som manusförfattarens och skådespelares obevandrade tolkning av forskare, fysiker och generaler.

Visuellt cool men brister i effekterna lite för ofta. Sevärd tack vare stark story och koncept i grunden.

1 gillning

Att ha starka idéer och platta karaktärer är väl en del av Sci-Fi-genrens DNA. Jag har inte läst just dessa böcker men däremot mycket Sci-Fi generellt. Det var nu mycket länge sedan men just idéerna var ju helt klart fascinerande.