Serien var helt klart underhållande, jag såg samtliga avsnitt på bara några dagar. Däremot tyckte jag inte själva dramat och karaktärerna var så speciellt välutvecklade och SciFi-delarna var också lite… populistiska och en hel del plotholes. Lite Dan Brown skulle jag säga. Bläddrade några sidor i första boken (på engelska) på biblioteket och fick samma känsla där. Men som sagt, kommer definitivt se vidare nästa säsong.
Håller med, Shogun är definitivt bättre om man jämför rakt av.
Har inte läst böckerna. Jag tog mig genom hela Netflix-versionen, mest i hopp om en bra avslutning på första säsongen men tyvärr. Serien var påkostad men långtråkig, befolkad av platta karaktärer man inte bryr sig om och forskarnas föreslagna lösning på alien-hotet var absurd och skrattretande (skjuta iväg ett avsågat huvud mot aliens genom en serie omöjligt precisa atombombsexplosioner) och det framgick inte hur huvudet skulle kunna hjälpa mänskligheten annat än “they will pick you up, revive you and you’ll figure out how to contact us with good intel”. Sofonerna kändes också som en orealistisk idé.
Just det, måste tillägga det absurda i att komma på tanken att skära sönder ett enormt skepp (med passagerare) i tusentals skivor för att komma åt en specifik hårddisk, istället för att skicka in ett SAS-team på natten för att ta över skeppet som är bemannat av civilpersoner. Sannolikheten att hårddisken skulle “överleva” katastrofen vore väl typ en promille, det rimliga utfallet vore att den också skulle skäras sönder eller i bästa fall hamna på kanalens botten under tusentals ton med metallskrot.
Sammanfattningsvis är det en serie om en bunt med förment otroligt smarta forskare och experter som spenderar enorma mängder tid och resuser för att komma med riktigt korkade planer, och i väntan på sina fem sekunders relevans har de tråkiga interaktioner med varandra för att fylla ut tiden.
Verklighetens UFO-fråga är bra mycket mer spännande med David Gruschs edsvurna vittnesmål i kongressen sommaren 2023 om att icke-mänsklig intelligens redan är här och Pentagon sitter på farkoster och kroppar.