Avsnitt fem Three body problem

Jag började nyligen med att kolla alla avsnitt på podden, (började nyligen ett jobb där jag har möjlighet att lyssna på podd flera timmar dagen) och lyssnade på avsnitt fem alltså intervjun med OPTIs grundare. Han och Jan kom in på temat om teoretiskt fysik och sen slängde han ur sig en rekommendation om min favoritbok! Som då alltså heter Three body problem (del 1 av en trilogi). Så frågan är väl typ ställd till Jan men också allmänt, någon här som läst boken? Tankar?

1 gillning

Det är en väldigt tankeväckande kinesisk science-fiction serie som i mitt tycke förtjänar många läsare. Tyvärr finns den väl inte översatt till svenska. Lite svårt att diskutera den utan att spoila men man kan väl säga att storyn är väldigt unik, har inte läst något liknande.

1 gillning

Jag har läst den! Väldigt speciell serie. Riktigt avgrundsdjup existentiell ångest är väl en bra sammanfattning. Intressant att läsa en kinesisk bok, och där är den en klassiker. Författaren har lyckats balansera mellan kritik av kulturrevolutionen och kritik mot individualistiska samhällen så att han har sluppit censur. Jag såg boken som en kritik av mänskliga värderingssystem grundade i individen, för att de då inte utgår från artens överlevnad. Framtiden i rymden kommer kräva nya värderingar. Håller inte med helt, men intressant tankespjärn om inte annat.

1 gillning

Tyckte inte alls om den och har ännu inte lyckats läsa klart den.

Tycker boken är ritkgit bvass. Älskar böcker som ger nya perspektiv och får mig att tänka nya tankar.

1 gillning

Kan du utveckla varför du inte gillade den? :slight_smile:

Jag har nog läst femton böcker sedan jag satte den på paus, så minns inte helt, men kände att den hade för mycket sidospår och yrade runt rätt mållöst när det gäller handlingen. Det konkretiserades aldrig riktigt till någon mission statement för karaktärerna, så jag tröttnade eftersom alla lösa idéer inte såg ut att egentligen vara på väg någonstans. Kände inte att personporträtten och idéerna i sidospåren var tillräckligt intressanta för att stå själv heller, så det räddade det inte för mig.

Samtidigt minns jag att jag t ex gillade Cryptonomicon av Stephenson och Makers av Doctorow, så spretig handling kan funka om det finns annat som funkar som en bra hook i boken.

En favorit i scifi-genren är annars serien som börjar med Pandora’s Star av Peter F Hamilton. Den är mindre spretig och har lite tajtare plot, trots många intressanta idéer och koncept. Bl a utforskar den lite vad som skulle hända med stora familjeföretag om de som har råd kan leva för evigt, där tre-generationsförbannelsen inte längre är en faktor i att få stora familjeförmögenheter att överleva eftersom grundaren till företaget fortsätter kontrollera det.

1 gillning

Har samma intryck av boken, stundtals väldigt virrig. Intressanta sidospår som man väntade och väntade skulle leda någonstans men det inträffade aldrig.

Så här i efterhand funderar jag på om det har något med kulturskillnader att göra, att kinesisk litteratur kanske är mer poetisk i sin berättarstil, där handling och röd tråd är underordnat.

1 gillning

Just den kulturskillnaden var nog min favoritgrej med boken. Kändes verkligen som en skvätt kallt vatten i ansiktet jämfört med alla västerländska böcker jag brukar läsa. Dock så tyckte jag att det här med röd tråd ändå fanns väldigt tydligt även om själva temat är mystiken kring det hela.

1 gillning