Ja som rubriken lyder, ja börja mitt sparande 2021 och har tjänat absolut mest på Mandatum aktien.
Utan tvekan NVIDIA inköpt 2016/17 både i kr och i procent. 35 X pengarna ![]()
En onoterad aktie, lite mer än 200 x pengarna.
Fortnox, jag var med hela vägen.
Jag med, undrar om det är samma… ![]()
1.AAPL sen 2010…
2.TSLA sen 2015 (dock ur den nu - tyvärr)
3. Bostadsrätten i sthlm
De tre står för cirka 90 av mina besparingars intäkter
(har runt 60 bolag i portföljen idag samt lite fonder)
I kronor…? hmm. Antingen är det Länsförsäkringar global index eller Swedbank Robur access global.
Robur Technology, 1249%
Men den är oerhört volatil. Under IT-kraschen gick den ner 79% från toppen. Under finanskrisen typ 50-60% ner. Senast i april var den ner 30-35%.
Nvidia! Ett av mina första köp på börsen. Gick upp 66% på nån månad, sen sålde jag. Fick en flygande start och tänkte att jaså, det är såhär det brukar gå till på börsen minsann ![]()
Gjorde mig totalt orädd, och det fick jag ju äta upp. Men det gav mig också modet att komma igång och våga satsa, och det är fantastiskt tycker jag.
Började mitt ISK-sparande så sent som maj 2023. Till större delen ett par globala indexfonder + en USA-fond + Spiltan Investmentbolag och Plus Alla Bolag lite senare. Sålde av USA-fonden + lite av globalfonderna och köpte SAAB för 250K i slutet av feb 2025 och som fn. ligger och pendlar kring 85-90% plus. Säljer av SAAB snart och lägger avkastningen på pågående badrumsrenovering. Ser det som en gratisrenovering av toan, från sunkig till högst presentabel. ![]()
Du får döpa toan till “Saab”, gör en skylt eller något. Sponsrat av Saab