Vilken aktie/fond har ni tjänat mest på under er karriär som sparare

Ja som rubriken lyder, ja börja mitt sparande 2021 och har tjänat absolut mest på Mandatum aktien.

1 gillning

Utan tvekan NVIDIA inköpt 2016/17 både i kr och i procent. 35 X pengarna :sweat_smile:

4 gillningar

En onoterad aktie, lite mer än 200 x pengarna.

1 gillning

Fortnox, jag var med hela vägen.

1 gillning

Jag med, undrar om det är samma… :thinking:

1 gillning

1.AAPL sen 2010…
2.TSLA sen 2015 (dock ur den nu - tyvärr)
3. Bostadsrätten i sthlm

De tre står för cirka 90 av mina besparingars intäkter

(har runt 60 bolag i portföljen idag samt lite fonder)

2 gillningar

I kronor…? hmm. Antingen är det Länsförsäkringar global index eller Swedbank Robur access global.

1 gillning

Robur Technology, 1249%

Men den är oerhört volatil. Under IT-kraschen gick den ner 79% från toppen. Under finanskrisen typ 50-60% ner. Senast i april var den ner 30-35%.

2 gillningar

Nvidia! Ett av mina första köp på börsen. Gick upp 66% på nån månad, sen sålde jag. Fick en flygande start och tänkte att jaså, det är såhär det brukar gå till på börsen minsann :sweat_smile::sweat_smile: Gjorde mig totalt orädd, och det fick jag ju äta upp. Men det gav mig också modet att komma igång och våga satsa, och det är fantastiskt tycker jag.

3 gillningar

Började mitt ISK-sparande så sent som maj 2023. Till större delen ett par globala indexfonder + en USA-fond + Spiltan Investmentbolag och Plus Alla Bolag lite senare. Sålde av USA-fonden + lite av globalfonderna och köpte SAAB för 250K i slutet av feb 2025 och som fn. ligger och pendlar kring 85-90% plus. Säljer av SAAB snart och lägger avkastningen på pågående badrumsrenovering. Ser det som en gratisrenovering av toan, från sunkig till högst presentabel. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Du får döpa toan till “Saab”, gör en skylt eller något. Sponsrat av Saab

1 gillning