Väldigt bred fråga som inte går att svara på utan att definiera och speca behov m.m. Jag kan dock konstatera att i Norrlands länen där bilen är viktig för många, men kassaflöden generellt lite svagare, är Subaru vanligare än i större städer. Kanske säger något.
Intressant, den 4w-drivna är också populär bland schweizare som gillar skidåkning ![]()
Läste precis en jätteintressant artikel i ämnet bilpriser. Kan rekommendera denna! Alrik tar upp sex anledningar till den stora prisuppgången vi sett på begagnat, men ännu fler skäl till varför han tror att vardagsbilar med explosionsmotor kommer att se en prisnedgång. Väl värt att reflektera över.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20210802/alrik-galet-bilprisrally/
Ytterligare en parameter att ta med i beräkningen är att från och med i söndags, den 1:a augusti, så måste mackarna blanda in 10% etanol i 95-oktanig bensin ( upp från 5%) vilket både driver upp bränslepriset och höjer förbrukningen. Bensinen är på väg att passera 17 kr/l och dieseln är snart uppe i 18 kr/l.
Det blir med andra ord mer och mer attraktivt med laddbart.
Edit: en intressant srtikel i ämnet som reder ut orsakerna till prishöjningen. Det verkar inte främst vara etanolen som jag trodde:
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-ar-bensinen-dyr-men-det-beror-inte-pa-e10
För egen del litar jag inte på någon som inte kan skilja på förbränning och explosion.
Samma gäller vridmoment och effekt.
Nu blev jag väldigt nyfiken vad ser du som skillnad mellan explosion och förbränning.
I min värld så är explosion bara ett annat namn för en mycket snabb förbränning.
Saxat ftån Wikipedia:
Förbränning kan även vara långsam, och utan synliga lågor. Ett exempel på långsam förbränning är metabolismen, där födan via en rad reaktioner slutar i huvudsakligen koldioxid och vatten. … Förbränning kan också vara mycket snabb, i form av explosioner .
Så fick jag också lära mig det på universitetet
Läste även precis om en intressant brittisk undersökning som jämför hur långt man kommer med elbil vs bensinbil för 50 pund i 33 OECD länder. Sett till avståndsskillnaden mellan elbilen och bensinbilen är Sverige högt upp på listan, som landet med tredje störst differens. För 598,43 kronor (alltså 50 pund) kommer elbilsföraren hela 651,8 mil. För samma summa kommer bensinbilsföraren bara en dryg tiondel av sträckan som elbilen klarar av – 67,4 mil.
Läs mer här: https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/billigt-kora-elbil-i-sverige-dyrt-med-bensinbil/
Den undersökningen kan ju inte stämma.
652/598= 1,01 kr/mil kostar det att köra elbil i Sverige enligt undersökningen.
För Nissan medför det ett elpris på 0,6 kr/kWh (1,01/1,72) iaf jag betalar betydligt mer än så för min elförbrukning.
Räknar man på en mer rimligt elpris på 1,6 kr/kwh hammar vi på 244 mil istället. Vid sånt läge hamnar Sverige sist i listan…
Känns som hela undersökningen är en bluff…
Oj! Det har du helt rätt i. Verkar skumt.
Edit: tror jag hittat förklaringen. Det står så här i slutet av artikeln:
Denna granskning av Uswitch tar uppenbarligen bara hänsyn till elpriset per kilowattimme, det vill säga elhandelskostnaden, inte nät- och överföringsavgifter som är en fast abonnemangskostnad samt en rörlig kostnad som exempelvis en villaägare inte kommer undan. En villaägare som laddar hemmavid kan därmed inte räkna med samma låga kostnader och långa räckvidder för elbilen som listan ovan visar i och med att totala elpriset för villaägaren är närmare dubbelt så högt än vad Uswitch har utgått från. Dock fortfarande många gånger lägre och längre (ca 5 ggr längre) än för bensinbilen.
Känns tyvärr inte helt seriöst ![]()
Ja man kan ju såklart tänja på alla ord. Kanske är en förbränning en explosion i slow motion?
En sprint är en snabb jogg. En cirkel är en månghörning osv.
En gång i tiden fanns det en distinktion (typ 25m/s minnet kan svikta) som utgjorde en definition.
Är helt övertygad om motorutvecklare inte använder termen “explosion” ingen som öppnat en bok om motorlära har stött på termen explosion i annat i mycket negativa termer som en oönskad effekt av felaktig kompression/bränsleblandning osv.
Detta är såklart helt och hållet min uppfattning att det ger ett dåligt intryck.
Känns som hela undersökningen är en bluff…
Som att räkna på råoljepriset för bensin.
Ja man kan ju såklart tänja på alla ord.
Jag vill inte vara petig men det är faktiskt skillnad på en vetenskaplig och språklig definition och att tänja på ord. En explosion är per definition en mycket snabb förbränning och är därmed helt korrekt och ett helt naturligt uttryck för alla med fackkunskap på området.
Jag vill inte vara petig men det är faktiskt skillnad på en vetenskaplig och språklig definition och att tänja på ord. En explosion är per definition en mycket snabb förbränning och är därmed helt korrekt och ett helt naturligt uttryck för alla med fackkunskap på området.
Ehhhh. Det är ingen explosion. Jag har fackkunskap på området.
Sökte precis i en lärobok på Universitetsnivå på 643 sidor om förbränningsmotorer fanns ordet “explosion” med en (1) enda gång och det var i ett historieavsnitt där den “…explosionsartade utvecklingen av efterfrågan…”
Oaktat vad fackfolk använder för ord i dagligt tal så var explosionsmotor en term som användes i slutet av 1800-talet och har beskrivningen “kraftmaskin som erhåller sin drivkraft gm explosiv förbränning av drivgas (resp. av olja som i maskinen förvandlas till explosiv gas)” i SAOB.
Eftersom man använder den explosiva egenskapen (tryckvåg/expansion) mer än förbränning (värme) ser jag inte problemet med att använda valfri. (Men så är jag lite bakåtsträvande på språkområdet också ibland.
)
Folk har använt “explosion” i många år men det gör det inte mer rätt för det.
Ingen med kunskap djupare än väntrummet hos tandläkaren använder “explosion” om diesel och ottomotorns förbränning.
Blev ju lite nördigt inspirerad av detta så slog upp det i Nationalencyklopedin som säger så här om explosionsmotor
explosionsmotor, äldre ord för förbränningsmotor
Så vår käre Alrik är absolut inte fel ute, utan bara gammal ![]()
Jag hade inte själv spontant använt explosionsmotor. Betyder det att jag är ung? ![]()
Note to myself: nu är vi riktigt off topic så vi får skärpa oss eller bryta ut detta till en egen tråd
Så vår käre Alrik är absolut inte fel ute, utan bara gammal
Jag hade inte själv spontant använt explosionsmotor. Betyder det att jag är ung?
Note to myself: nu är vi riktigt off topic så vi får skärpa oss eller bryta ut detta till en egen tråd
Ja språkligt kanske men det har aldrig varit något annat än förbränning. Finns massa exempel där kunskap ersatts.
En gång i tiden var ju jorden platt. Att inte uppdatera är upp till var och en. Intrycket består.
4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Funderar på att köpa en Nissan Qashqai och har några frågor?