Jag ser massa folk som snackar om att de eller nån annan slagit börsen och olika listor på fonder som slagit börsen osv så FRÅGA:
(Om du försöker slå börsen i avkastning), vilken är din strategi ? Dvs hur skall du göra det (inte bakåt i tiden, dvs vad du gjort. Utan hur tänker du göra?)
Exempel
1 Jag vibe’ar och köper “bra aktier”
2 Jag köper aktier med hög direktavkastning
3 Jag har tur
4 Jag djupanalyserar bolag efter specifika kriterier och räknar ut framtide kassanflöden, och värderar dem på det sättet och köper dem när de är undervärderade och säljer när de är övervärderade
5…
Jag tror inte jag kan göra detta själv, dvs jag har ingen strategi som jag tror på långsiktigt. Framförallt inte riskjusteratoch över tid. Istället är jag bara nyfiken på hur ni, som tror på detta / har en strategi, påstår att ni tänker. Jag ämnar ha en liten lek-hink för att inte göra något av ovan med mina stora pengar så jag är en nyfiken skeptiker
Månadssparar i globala indexfonder och med en minimal lekhink.
Bara det lär slå den stora majoriteten av småsparare, då de flesta försöker optimera, pilla, tajma och slå ”index”. Vilket gör att oddsen ökar för att avkastning missas på sikt. Vilket ökar mina odds att få bättre avkastning än de flesta.
Sen finns väl x antal index, så är rätt lätt att slå något av dom.
Till att börja med så skulle det behöva defineras tydligare, men jag tolkar det som att Slå globalt aktieindex i absolut avkastning (?).
Min strategi
Ha en portfölj med nästan lika hög absolut avkastning som, men betydligt lägre risk än, globalt aktieindex
Hävstång
nivå 1 - värdepappersbelåning ~1.4x (redan här är målet troligtvis nått)
nivå 2 - “implicit hävstång”: trots värdepappersbelåning så är risken fortfarande betydligt lägre än globalt aktieindex, vilket innebär att jag vågar ha mer eget kapital investerat istället för i en buffert/sparkonto
Detta gör att jag tror att jag kommer att “slå börsen” i både absolut och riskjusterad avkastning.
Nu är jag ingen expert. Men jag har ändå lyckats med detta i ungefär 20 år. Har inga råd eftersom hur börsen är idag, så ser jag ingen väg att just nu ha en möjlighet att göra om det.
Men du säger du vill ha hjälp. Detta är den största anledningen till att det ej kommer lyckas. Eftersom du är inte då tillräckligt involverad och informerad.
Sedan är frågan om du klarar detta psykiskt. För det kräver dagliga tillsyn och intagande av information ett flertal gånger om dagen. Speciellt nu med en sådan som Trump och världsläget
jo jag tänkte “skit i risk” (de brukar ju de som ska slå börsen göra) så du har rätt “Mer avkastning ä GIdxfond” genom att trixa och vara smart är det jag vad ute efter.
Jag kör alternativ 1 och går på känsla. Det har råkat funka bra de senaste tio åren. Det är dock ytterst sällan det dyker upp något man vill satsa på, kanske var tredje år. Pandemin var ju ett sådant uppenbart tillfälle när man kunde stuva om och tjäna bra.
Det gick mindre bra de första åren så hade jag satsat på index från allra första början så hade det nog gått bättre.
Precis. Det är just det många glömmer när det gäller att slå index. Att det dyker upp något att satsa på.
Man kan inte bara en dag säga
Idag ska jag investera för att få samma avkastning som netflix gav.
Man måste hitta dessa tillfällen när de dyker upp. Plus Man måste kunna se på ett ungefär hur det kan utveckla sig. Såklart är det ju en chans Man tar.