Som rubriken säger vilket bank har ni? Vilket är bra och varför? ![]()
Länsförsäkringar
Bank och försäkringsbolag i ett. ![]()
Har DNB Global Indeks i sitt fondutbud också.
Jag kör också Länsförsäkringar och är generellt sett mer nöjd där än jag var hos SEB, mest då det gått att förhandla bolåneräntan på ett vettigt sätt men också haft trevlig lokal bankkontakt och smidigt med försäkringar+ bank i samma app. Guldkund ger en del rabatter (kräver 500 kr i månadssparande hos dem men det kan vi avvara, går rakt in i LF Global Index).
Lite oklar fråga. Jag har Skandia som bank för lönekonto, Avanza för sparande, Santander för kort och sparkonto, Preem-kort, Revolut (kort) och Northmill (kort). Alla korten ska jag inte behålla.
Att ha alla tjänster hos en bank skulle vara dåligt och det gäller oavsett vilken det är.
Länsförsäkringar tycker jag har varit helt ok. Speciellt med rabatterna på försäkringar m.m.
Dock använder jag bara dem för försäkringar, lön, bolån och att betala räkningar.
Jag kör andra banker för fondsparande (Avanza m.fl.) och sparkonto (SBAB m.fl.). Länsförsäkringar har som storbankerna kass sparränta och dåligt gränssnitt och begränsat utbud för fonder och aktier specifikt.
Har ett litet tvångssparande till ISK på Länsförsäkringar på 500kr/mån för att få bättre rabatter men det går att ta ut från ISK:t hur man vill.
Länsförsäkringar, SBAB, Avanza.
Hur långt är ett snöre?
Har endast hemförsäkring för en hyresrätt så det känns inte motivation nog för att samla försäkring och bank, men jag förstå dom som gör det, skönt att ha en helhet ![]()
Jag väljer typ allting efter gränssnitt ![]()
Därför blev det Avanza istället för Nordnet för fonder och aktier ![]()
Därför blev det SBAB för sparkonto, skulle älska det om dom erbjöd kort och lönekonto, då skulle jag gå all in på dom ![]()
(Btw: Den enda bankappen, eller appen punkt slut, där dom låter en testa hur det skulle se ut att ha ett konto där, man får ett fejk sparkonto, bolån och privatlån och kan snoka runt i appen, inte bara bilder alltså. Helt UNDERBART!
)
Medan jag har våta drömmar om SBAB som vardagsbank så nöjer jag mig just nu med ICA Banken ![]()
Som dom andra så valde jag ICA p.g.a. gränssnittet, dom har lika dålig ränta som storbankerna tyvärr så ibland fönstershoppar jag efter en ny vardagsbank i browsern ![]()
Har flera.
Swedbank, LF, Ikano och sen Folksam och Lysa vid sidan om, men tror inte de räknas som banker.
Ingen bank är fantastisk, de flesta kunde ha billigare service och högre utlåningsränta, med tanke på vinsterna de plockar ut.
Men både Swedbank och LF har trevlig kundtjänst och Ikano har extremt enkel plattform. Vilket jag uppskattar.
Har skandia.se för vardagsgrejer, SBAB för bolån och nordnet för sparande. Ni som har Länsförsäkringar, hur mycket rabatt får man? Har alla försäkringar hos dem.
Har länsförsäkringar som vardagsbank, sakförsäkringar (villa och bil) samt en del tjänstepension. Kort och internetbank kostar 25kr/mån. Prisvärt och bra service. Har rabatt på försäkringarna 15% och självriskreducering 1200kr/år. Jämför ibland och har inte hittat billigare. Gillar att de har spärr för köp i andra länder på kortet. Kan rekommenderas för bank och försäkring. Bolån och sparande bör man ha nån annanstans! ![]()
Då LF var dyrare på bolån ligger det hos nischbank med transparenta räntor och utan förhandling. Hypoteket. LF kör med personlig bankman (försäljare). Får man då en “dålig” bankman är det ju snarare än nackdel!
De har inte varit villiga att matcha nischbankerna även om jag flyttar sparande och tjänstepension. Men bara att kolla med dom, andra här har ju fått bra villkor.
Jag har:
LF för vanliga räkningar, försäkringar och ISK.
Avanza för ISK.
Sedan har jag ett kreditkort utfärdat via SE-banken, men det betalar jag ju såklart när räkningen kommer så det ser jag som en mindre diversifiering.
SHB har jag haft förr. Jag har inte mycket att klaga på där.
Nordnet testade jag men gillade inte gränssnittet.
SAVR har jag haft, men tycker de är otydliga, opraktiska och “gejmifierande”.
Skandiabanken har jag haft och de var bra som utmanare och för vissa specifika uppgifter (i mitt fall utlandsbetalningar).
Ikano har jag haft och trots att de gör allt för att kännas mellanmjölk så var det iaf rakt, enkelt och tydligt, som en Billybokhylla.
Nordea och Swedbank skulle jag inte ta i med tång med tanke på attityd och hur jag ser hur de gör vad de kan för att låsa upp låntagare, sparare och andra i usla lösningar.
(Min högst subjektiva bild av de jag mött.)
Är det SBAB som erbjuder det? Länk? Det har jag aldrig hört talas om, och jag klagade nyss i en annan forumtråd om vilket misslyckande det är att banker & omkringliggande tjänster är så usla på att marknadsföra sina gränssnitt bättre.
Verkar som att de flesta har LF som sin bank? Jag trodde många var missnöjda med LF? Själv har man Swedbank som lönekonto, Avanza för sparande, Folksam för försäkringar och SBAB för sparkonto.
Men läste nyligen att de rekommendera att man skulle ha en “extra” bank med bankkonto, tänkte kanske LF skulle vara en bra alternativ nu när så många av er är nöjda med LF och valde LF som er bank.
Vi hade LF innan och jag tycker det är en skitbank rent ut sagt. (Jag har skrivit om LF i andra poster). Kommer aldrig rekommendera LF till någon.
Nu har vi SEB som vardagsbank och Avanza för sparande. Än så länge nöjd.
Du menar en extra bank för betalningar? Vet inte om man behöver det. Men i så fall är skandiabanken gratis. Bankkonto, bankid/swish. Det kostar först om man väljer till ett kortpaket.
Generellt tror jag alla banker har helt okej betallösning. Däremot skiljer sig priset. LF är billiga.
Gratis bara första året sen är det 20kr per månad.
Har bara Svenska Handelsbanken, å haft de i himla massa år… Inge å klaga på å de beror väl på att man använder nästan inget av deras tjänster… Bara konto å ha pengarna på å ett kort å betala med samt internetbanken för räkningar samt överföringar…
Jag har bara deras vardagspaket men inte valt något kortpaket. Inte betalat en krona
men de kan ha ändrat. 20kr/mån är väldigt billigt det med.
Beror på vilket län du är i tror jag. Där jag bor har jag 20% på mina försäkringar, men det är olika i olika länsförbund.
Sen har jag ett väldigt förmånligt larm via dem också, jag tog det primärt för att de övervakar brandlarmen och vattenläckage. Sen fick jag ju ytterligare 5% på hemförsäkringen för att jag har larmet vi dem.
Larmet i sig var ju också väldigt billigt i mitt tycke. 280kr/mnd, utrustningen i gick och inga tillkommande avgifter för utryckning eller om vi gör fel och triggar något.
Vad är det som är så uselt med LF? Funderar på att byta till dem