Jag fick ett mindre bra erbjudande från SEB nu när några av mina lån skulle förlängas. Då jag haft SEB hela mitt liv så ville jag egentligen inte byta så tänkte att de säkert skulle kunna erbjuda något bättre om jag bara bad om amorteringsunderlaget. Dock blev det inte så utan de stod fast vid en ränterabatt på 1,25 % (rörligt) vilket inkluderar 0,1 % för grönt bolån.
Efter ha kollat runt lite så blev det till slut en flytt till Swedbank som kunde erbjuda mig 1,55 % (1,45 % + 0,1 % för grönt bolån) plus en månad räntefritt. Med den rabatten hamnar vi på en rörlig bolåneränta på 2,44 % vilket jag tycker är helt ok. Det ska dock tilläggas att vi har ett bolån på ca 6 MSEK vilket bör vara attraktivt för de flesta banker. Dessutom med låg belåningsgrad och bra inkomster.
Vi var tvungna att starta upp lite sparande & flytta över lönekonto osv men det gör inte oss så mkt. Det nya sparandet hos Swedbank la jag på en nivå så vi kan behålla befintligt sparande hos Avanza utan att behöva sänka det där.
Flytten har varit förhållandevis enkel tycker jag och nu i efterhand så grämer jag mig lite att jag varit så trogen en bank utan att undersöka marknaden tidigare.