Det kräver manuellt godkännande från oss när prismodellerna ändras, och här var jag lite seg med att godkänna system ändringen tyvärr. Ber om ursäkt för det. Men nu ska allt vara klart och uppdaterat i hemsidan.
My bad! Jag får nyhetsbrev av Compricer och såg att det stod 2,70% men jag tittade för snabbt för det gällde 1-åringen. Du har helt rätt i att den rörliga hos LF ligger på 2,83%.
Jag har möte med min bankman (också hos LF) den 23:e September för att omförhandla räntan. Återkommer med vad jag får efter mötet.
Lycka till med förhandlingen. Ett tips är att kontrollera vad andra banker med förhandlingsfria bolån kan erbjuda dig innan mötet. Då kan du ha en bra riktlinje för vilka alternativ du har i din förhandling
Just nu finns de banker som har kampanjer och skandiabanken har precis justerat sin prismodell och har väldigt attraktiva ränteerbjudanden nu
Landshypotek har räntekampanj för bostadsrätter och ICA banken har räntekampanj för alla som är ICA stammis.
Hur gör man bäst för att förlänga en redan bra rabatt? Jag har 1,55 i rabatt och ligger just nu på 2,49. Får ju tyvärr inte i närheten av det när jag söker på de förhandlingsfria bankerna utan snarare 3 %. Det vill jag ju inte gärna säga till nuvarande bank
Nej, jag skulle nog inte heller nämna de i ditt fall
Det första du bör göra är att kontakta din nuvarande bankrådgivare och se om din nuvarande rabatt fortlöper ytterligare 1 år efter nuvarande ränterabatt går ut. Se till att prata med din rådgivare och inte bankens kundservice, då kundservice nog inte kommer ha koll på detta.
Det bör du nog göra runt 1-2 månader innan den går ut, säger din rådgivare att den fortlöper per automatik så är de ju bra.
Skulle det vara så att de nämner att de tar det när de börjar närma sig ändringsdagen (dvs de är inte konkreta med ett ja eller nej) så finns det stor sannolikhet att de inte kommer kunna erbjuda samma rabatt nivå eller kommer vilja villkora det med att du köper deras andra tjänster (behöver inte betyda det, men mest troligt). I det fallet beställer du då ett amorteringsunderlag någon dag innan ändringsdagen och ha det som “leverage” när ni förhandlar om nästa ränterabatt.
Så imponerad över alla som lyckas landa på <2.5% rörligt. Och räntefria månader - vad använder ni för magi för det?!
Det bästa jag lyckats pressa ur LF är att förnya vår rabatt på 1.45, vilket nu ger en ränta på 2.59%. När jag ringde och pratade med SHB lät det som att det var den bästa ränta hon hört talas om och ville inte ens matcha kanske har ett för litet lån jämfört med många andra i den här tråden dock? (2.4 miljoner)
Lite beroende på summan på lån, belåninggrad, övriga åtaganden i banken så kan man ex få 2,5% på Skandia helt utan förhandling. Detta är räntan som din nuvarande bank ska matcha för att du ska stanna kvar som trogen kund. Matchar dom inte så beställer du amorteringunderlag och påbörjar processen att flytta din lån. I mina fall så har då nuvarande bank ringt upp och matchat. Typ så. Lycka till och uppdatera oss hur det gick.
Stort tack för råd! Med våra förutsättningar (70% belåningsgrad, 2,4Mkr lån) verkar vi “endast” kunna få 2.75 hos Skandia och typ 2.70 hos danskebank. Har tyvärr varken grönt bolån eller tjänstepension hos Skandia. Skulle i princip kunna amortera ner till 60% och då få 2.64% hos landshypoteket med deras erbjudande för bostadsrätt.
Har redan begärt amorteringsunderlag då 2.73% som de ville ge oss först var löjligt, men ska se om jag kan pressa ner 2.59% lite till utifrån att iaf andra kan få 2.5% förhandlingsfritt . Vi är helkunder med försäkringar, ISK, tjp och what not, så tycker absolut att de ska ge oss bättre än banker utan motkrav. Men min bankman håller inte med mig haha.
Skandia har dock precis sänkt, personligen tror jag att de tar en chansning på att riksbanken sänker räntan snart, och om de gör det så kommer Skandia kanske (förmodligen?) inte att sänka igen. Klart man kan försöka använda det mot sin bank ändå, men om banken tänker sänka sin ränta efter beslutet och Skandia inte tänker det så blir jämförelsen lite skev .
Eller så kan man inte det. Det vet man inte på förhand. Och om man utgår från statistik snarare än anekdot har det över tid varit mycket billigare med rörligt i Sverige.
Nu är det ju flera olika aspekter i det hela. Dels så var min ursprungliga kommentar baserad på hur det är i andra länder. Sen beror det alltid lite på vad man utgår ifrån. Tittar man tillbaka till tex 2009 där räntan var på en väldigt låg nivå och hade bundit ett lån i 20 år till 1,5% (vilket i Tyskland inte hade varit något problem) så hade det varit betydligt bättre än att ha rörligt under samma tid. Det är en fakta och ingen anekdot.
Anledning till att rörligt har varit billigare i Sverige är för att bankerna gör bundna räntor onödigt dyra. Bankerna tjänar väldigt mycket pengar på det ”svenska” systemet där man köper, säljer, köper och säljer. Bankerna vill inte att man binder länge. Och anledningen är säkert inte för att det är dyrare för kunden utan tvärtom.
I andra länder bor man betydligt längre i huset man har köpt och därför erbjuder banker där låga räntor med lång bindningstid. Bankerna vet då samtidigt att man har kunden väldigt länge.
I slutändan reglerar också efterfrågan vad bankerna erbjuder. Och i Sverige efterfrågas inte långa bindningstider. Danske bank erbjöd under en period 30 år bindning i Sverige. Det försvann dock igen.
Jag fick ett mindre bra erbjudande från SEB nu när några av mina lån skulle förlängas. Då jag haft SEB hela mitt liv så ville jag egentligen inte byta så tänkte att de säkert skulle kunna erbjuda något bättre om jag bara bad om amorteringsunderlaget. Dock blev det inte så utan de stod fast vid en ränterabatt på 1,25 % (rörligt) vilket inkluderar 0,1 % för grönt bolån.
Efter ha kollat runt lite så blev det till slut en flytt till Swedbank som kunde erbjuda mig 1,55 % (1,45 % + 0,1 % för grönt bolån) plus en månad räntefritt. Med den rabatten hamnar vi på en rörlig bolåneränta på 2,44 % vilket jag tycker är helt ok. Det ska dock tilläggas att vi har ett bolån på ca 6 MSEK vilket bör vara attraktivt för de flesta banker. Dessutom med låg belåningsgrad och bra inkomster.
Vi var tvungna att starta upp lite sparande & flytta över lönekonto osv men det gör inte oss så mkt. Det nya sparandet hos Swedbank la jag på en nivå så vi kan behålla befintligt sparande hos Avanza utan att behöva sänka det där.
Flytten har varit förhållandevis enkel tycker jag och nu i efterhand så grämer jag mig lite att jag varit så trogen en bank utan att undersöka marknaden tidigare.
Jag har köpt en nyproducerad bostad som tyvärr har sjunkit i värde sedan köpet. Om jag vill flytta mitt bolån så frågar banken naturligtvis både hur stort lån jag har och vad bostaden är värd. Kan jag då uppge köpesumman som bostadens värde, trots att jag vet att marknadsvärdet har gått ner? Kommer banken i så fall att kontrollera detta? Om så är fallet så känns det som att jag är låst till min nuvarande bank då den nya värderingen gör att jag alltid överstiger 85% i belåningsgrad. Någon som varit i liknande situation?
I amorteringsunderlag står amorteringsgrundande värde och datumet på det, så om du inte vill ändra på villkor såsom amortering osv brukar banken godta det, ovanligt att banken kräver ny värdering i samband med bolån flytt, jag har inte varit med iaf (bytt bank två gånger och håller på med tredje byte)
Automatisk erbjudande om 0,99% rabatt någon vecka innan bindningstiden löpte ut (RIP 5-åring a 1,71% ränta), kollade de banker som har onlineverktyg för ränteerbjudande vilket visade bättre ränta hos SBAB, begärde amorteringsunderlag från SHB, fick en fråga om jag var missnöjd från banken. Svarade att jag fått indikation motsvarande 1,25% rabatt hos annan bank och avsåg därmed gå vidare med det.
Banken meddelade att jag har vissa fördelar på mitt gamla lån som ej längre erbjuds och bättrade rabatten till 1,19 och att de ej kan göra bättre utan önskade mig lycka till.
Kollade lite fler onlineverktyg som då faktiskt visade högre räntor än jag fick indikerat tidigare, antagligen hade man justerat verktygen under veckan, nöjde mig med 2,85% och ingen indikerade då lägre. Nöjde mig där med motiveringen att vidare jakt handlar om potentiellt 200:-/m.
Som ordinär bolånekund utan andra band till banken tror jag inte jag får mycket bättre erbjudande än snittränta.
2.43% på Swedbank med lån på 5.5 miljoner och ett värde på fastigheten på 7.5 miljoner. Grönt bolån så det blir 0.1%. Hade som krav att flytta det mesta så frågan är hur nästa förhandlingsrunda kommer att se ut.