Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

2,55 % efter rabatt på 1,44 inklusive grönt bolån tillägg. Rörligt

Swedbank

Lån 3,5 mn belåning 60%.

Länsförsäkringar hörde av sig och förbättrade erbjudandet till 2,51% efter rabatt på 1,53 inklusive grönt lån och en månad räntefritt (ca 7250:-) och rabatt på hem-och fordonsförsäkring totalt blir ca 2500:- /år billigare.

Krav: bli guldkund (flytta lönekonto och ISK ) och flytta försäkring.

Baserat på de flesta som har LF har varit nöjda kommer jag flytta till LF.

Swedbank matchade med 2,51 men det var försent. Jag har redan bestämt mig.

Handelsbanken erbjöd 2,55%

Skandia 2,6 (2,5 om jag flyttar tjänstepension men tyvärr ej aktuell pga KPA-KL)

2 gillningar

Jag är i liknande situation, också med LF. Var du tvungen att spara varje månad I samband med flytten av ISK och i så fall vilken summan är du tvungen att spara månadsvis?

ja, minst 500/ månad i ISK, enligt säljaren så definieras guldkund ( vardags ekonomi och sparande minst 500/månad)

Observera att bolån är ingen krav för att fortsätta vara en guldkund hos LF och behålla din rabatt på försäkringen, så om de inte matchar vad du får i SBAB eller Skandia du kan flytta endast bolån till en början, så här har jag tänkt göra på nästa förhandling :wink:

Sedan tror jag att Swedbank brukar ge bästa ( första kundrabatt) och erbjuder förmånliga försäkringar men vad som händer därefter en annan femma, det varför har jag haft dom, de gave oss ränta på bundet lån som var typ 15 punkter lägre än andra banker, jag menar tveka inte att höra med dom om LF ge dig oschysst ränta, i värsta fall lämnar du Swedbank efter ett par år om du blir missnöjd. Lycka till :crossed_fingers:

Boräntan (jag tänker listräntan här) följer väl snarare bankernas upplåningskostnader (som kanske avspeglas hyfsat i intrabankräntan) än att exakt följa reporäntan. Så det kan vara både fördröjning och påverkan av förväntad reporänta. Men på längre sikt bör det väl följa ungefär OM inte bankerna ändrar sina marginaler.

Skandia gjorde en mindre justering av listräntan i augusti (fem punkter tror jag) vilket jag tänker följer ändrade upplåningskostnader. Men sedan gjorde de en förändring av rabattsystemet som sänkte den “förhandlade” räntan till kund (åtminstone före lägre belåningsgrader) med ytterligare tio punkter. Det tänker jag kommer ur deras marginaler, ett försök att attrahera fler kunder.

Den som lever får se så klart. Som kund hoppas jag så klart att deras listränta fortsätter följa marknadsräntan så detta är 10 punkter faktiskt sparat. Men de kan ju ta tillbaka marginalerna genom att hålla upp listräntan över tid så den inte följer repo/marknadsräntorna. Det är så mitt cyniska jag tänker att alla banker gör. Erbjud stora rabatter och ta sedan igen det på den ränta rabatten är ställd mot. Det är väl INGEN som betalar listräntan? Den är helt fiktiv.

Enda sättet är att fortsätta jämföra med erbjudanden från andra banker. Annars lär man bli blåst på sikt.

Saken är den att så länge man har en belåningsgrad på 85% så får man ganska dåligt erbjudande hos banker som SBAB. Belåningsgrad gör så otroligt mycket även hos “vanliga” banker som LF.

Men ja, jag har ett möte om ca 2 veckor med LF för att prata om räntan, har dock redan sett mig omkring med bland annat Swedbank för att se vad de kan erbjuda så jag är redo ifall jag får ett dåligt erbjudande av LF. Dock hoppas jag att jag får ett riktigt bra erbjudande av LF då jag har i stort sett allt hos dem nu.

1 gillning

Erbjudande om 3,55 (1,39 rabatt, 3 mån) inkl grönt bolån LF. 3 MSEK, vilket motsvarar knappt 50%. Är även guldkund.

Dessa erbjudande har jag fått för ett lån på 2.1 M med en belåningsgrad på 70%.

Hypoteket 2,92 ingen förhandling

Sbab 2,83 - ingen förhandling

Skandia 2,85 - ingen förhandling. Rabatt i fall jag flyttar min tjänstepension

Ikano 3,11 - ingen förhandling

Nordea - 2,89 Försökte med argumentet jag behöver inte ta lån med gör det ändå därav borde jag vara lågriskkund i era ögon. Fick i alla fall killen jag pratatde med att kolla med sina chefer men svaret var bara att om du inte vill bli helhetskund är vi ingen bank för dig.

Länsförsäkringar 2,67- rabatt 1,37. Räntefrimånad, rabatt gäller i 2år. Detta är min nuvarande bank där jag sen tidigare har min tjänstepension,lönekonto och olycksfallsförsäkring. För att få min ränterabatt krävde de också att jag har ett månadsparande hos dem.

SEB 2.9- inget krav om helhetskund

Danske Bank 2.71 Ingen förhandling. Rabatt för att jag är med i sveriges ingenjörer som tillhör SACO.

Swedbank 2.64- krav om att bli helhetskund

Slutsatsen av allt jobb jag har lagt ner på detta är att det spelar ingen roll hur mycket pengar du har på banken utan de är endast belåningsgrad och storlek på lån som avgör samt om man är villig att bli helhetskund hos de större bankerna. Jag valde att stanna kvar hos LF och försökte verkligen argumentera för en lägre ränta och lyckades till sist få ner den från 2.73 till 2.67. Fördelen med LF är att du kan få både ditt sparande och din tjänstepension (i alla fall itp1) i deras billiga globalfond. Deras hemförsäkring valde jag att inte ta då det finns betydligt bättre erbjudanden tex Hedvig. Använde mig av konsumentverkets jämförande analys för att hitta bästa hemförsäkring.

4 gillningar

Får 1,05% rabatt när jag lägger in motsvarande belåningsgrad och val kring tjänstepension och energiklass hos Skandiabanken. Vad gör jag för ”fel”?

Det verkar konstigt. Jag testade lite nu och gränsen mellan 1.05 och 1.10 i rabatt verkar gå vid 75% belåningsgrad.

Edit: Testade lite till. Lånet storlek påverkar också. Du måste upp i 4,5 miljoner i lån för att maxa rabatten :face_with_peeking_eye:

(inlägg raderat av författaren)

Förhandlat klart precis i veckan i takt med att vår nuvarande ränterabatt löper ut.

Ränterabatt: 1,5, hos SEB, rörlig ränta. Med nuvarande listränta på 4,04 blir den nuvarande bolåneräntesatsen 2,54.

Bolån på 5,9M SEK (vi är två i hushållet). Belåningsgrad 70%

Kan tillägga att motkravet var att bli helhetskund och flytta tjänstepensionen till de och att öppna ett ISK-konto hos de med månadssparande om 500 kr/mån (som läggs i LF Global Index).

Edit: Swedbank gav 1,45 i ränterabatt med motkravet att också bli helhetskund och flytta tjänstepensionen och ta del av deras försäkringspaket med mera. Det givna valet blev SEB i och med gynnsammare rabatt.

1 gillning

Aha! Har ”bara” 4 miljoner…

Tack för info!

Även kallat ”ordinarie ränta” av skandia :grin:

Avanza bolån för Private Banking 2,35% efter ränterabatt baserat på hur stort samlat sparande man har på Avanza. Kravet är Avanza Private Banking och max 50% belåningsgrad.

1 gillning