Är det någon som har SEB eller Danske Bank och vad har ni lyckats få ner er ränta till?
Upplever helt ärligt SEB att vara en av dem sämsta bankerna sett till ränta. Aldrig lyckats få något vettigt erbjudande av dem.
Jag har lån hos Icabanken på 2.89%. Lånet ligger på ca 3,7 miljoner, relativt nytt lån och har som plan att förhandla ner det längre fram.
2,58% från SEB, se tidigare inlägg.
Bekant har fått detta:
Swedbank
Köp av brf för ca 2,5 mkr
2,59 på rörlig
2,64 på 3 år
Krav på Lönekonto etc.
2,55%, bundet på 1 år via stabelo.
Max tillåtna belåningsgrad är 60% och nu har de även en kampanj där de erbjuder befintliga kunder att tipsa nya kunder. Både den som tipsar och blir tipsad får då 0,2% rabatt på sina lån under 12 månader.
Haha måste säga att jag älskar det där “etc”. Kan betyda allt och inget i just det här sammanhanget.
Det här med att kräva att flytta med pensionen.
Man räknar inte på pensionen på samma sätt som bolånen. En bekant med insyn sa att vad banken tjänar de grövsta pengarna är på pensionerna.
Jag undrar hur vettigt det är att flytta sin pension för att få ner ett bolån, om inte villkoren för pensionen är bättre dvs.
Vad banker tjänar på pensioner beror på.
Intjäningen på avtalspensioner (ITP, SAF-LO, KAP-KL, PA16 osv) är låg. Intjäning på premiepension är låg. Intjäning på individuell tjänstepension och privat pensionssparande kan vara bra.
Samtidigt för de banker som erbjuder så bra rabatt på rörliga lån (1.50% eller mer) så är det klart att den lilla intjäningen på avtalspension banken faktiskt har kompenserar för den väldigt låga intjäningen på bolånen.
Den här delen tycker jag är knepig med att flytta bolån. Behövs upplysas mer i något avsnitt tycker jag @janbolmeson
Måste ju lite bero på hur mycket tjänstepension man har också ?
Att man kunde flytta allmänna pensionen visste jag inte. Min kommentar syftade på tjänstepension samt privat pensionssparande (då det var vad jag antog min kollega syftade på delvis då det var tjänstepension och dess upphandling vi pratade om).
Villkorsändring närmar sig (2025-10-01) och Handelsbankens erbjudande var att sänka personliga ränterabatten från 1,44% till 1,29% (med listränta på 4,04 så innebär det att vi ökar från dagens 2,6% till 2,75%).
I telefonsamtalet med bankens representant så efterfrågade jag skälet till förändringen. Jag fick svaret att det beror på att bankens marginaler försämrats…
Under tiden representanten ville “prata med sin kollega och se om erbjudandet kunde justeras” så kollade jag upp styrräntan från Riksbanken & listräntan från Handelsbanken för 2024-08 och kunde konstatera att deras marginal är större idag än vad den var då. Jag påpekade det för representanten som inte ville prata mer om saken.
Samtalet resulterade i ett marginellt bättre erbjudande (ränterabatt 1,34% - ny ränta blir då 2,7%).
Jag tror inte jag orkar göra mer utan stannar kvar och accepterar ränteerbjudandet.
SBAB erbjuder idag 2,75%
Hypoteket erbjuder idag 2,82
Skandia erbjuder idag 2,7%
…Om det blir en sänkning av styrräntan 23 september så gissar jag att Handelsbanken kommer avvakta med att sänka till 02 oktober så att jag inte ska få ta del av den sänkningen. Bara för att ![]()
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Fick ny ränta idag från sbab. 3.10% rörligt.
Men när jag slänger in siffrorna på deras hemsida står din ränta: 3.05, grönt lån: 2.95 och list ränta: 3.20%
Vi har ett grönt lån, c klass. Borde jag inte få 3% då?
Vad menas med “din ränta” kontra “listräntan” på SBABs hemsida?
Om du själv vill knappa in och kolla så är min bostad värderad till 3,950000 sek och jag har lån på 3,312000 sek
Svarar på mitt tidigare inlägg här men jag har undersökt lite själv om avgifter för pension hos olika banker.
Kort sagt så har Länsförsäkringar och Swedbank rätt bra avgifter. Medans nordea, danskebank och SEB är rätt så dyra i jämförelse. De sistnämnda bör man ta ett tankevarv om det är värt att flytta för lite extra rabatt.
Ni får hemskt gärna rätta mig om jag har fel!
Detta är dyrt. Du måste prata med andra aktörer.
Jag måste inget alls.
Just nu hinner jag inte lägga energi på att hålla på med byte av bank. Jag orkar inte heller förhandla varje år. Jag jobbar 130%, pluggar 75% på min andra master.
Dessutom får jag amorteringsfritt pga föräldraledighet som inte mina kollegor fick från andra banker, Länsförsäkringarna och Swedbank sa nej till mina två kollegor (för att dryga ut FL dagarna och köpa oss mer tid hemma med barnet). Så tills dess avvaktar jag med byte.
Behövs inte energi alls. Bara skicka en email till LF eller SHB med din ränta och voila, de kommer fixa allt.
Herregud vilken dålig bank SBAB har varit. Så hög ränta till folk. Ingen förtjänar att betala mer än 2.90% rörligt just nu.
Jag har kollat med LF. Förutom att de inte erbjöd amorteringsfritt under föräldraledigheten. Tvång att byta lönekonto och börja spara hos dem samt försäkringar skulle flyttas samt att de hela tiden ville att jag skulle komma ner till deras lokala kontor.
Försäkringarna var mycket dyrare än de jag får genom facket.
Det var LF som fick mig att säga nej till att försöka innan vår amorterinsfritt försvinner.
Titta med SHB som kräver bara lönekonto och ingeting att flytta.
Om du pratar inom ITP TJP, LF global är den billigaste fond med bara 0.07% avgift.
Själv har SHB bolån (2.45% rörligt) och LF ITP TJP.