Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Tack så jättemycket för alla svar. Det hjälper verkligen inför förhandling. Har en sidofråga. Jag undrar hur mycket erat ego, eller känsla av rätt o fel spelar in. Jag fick häromdagen ett erbjudande av lf att förlänga min bindningstid. “Enligt listränta “. Bara att skriva på pappren och skicka tillbaks, allt till den finfina räntan på 4.04. Jag bytte till lf för den lokala förankringen, fö någon känsla av att få prata med en person som skulle se till mitt bästa. Och så 4.04.. ett samtal så sänker dom i första hand till rörligt 3.04. Men för oss är det ju 30000 om året, och det känns som det bara är en lek där dom chansar och säger det dyraste dom kan komma på, och sedan rycker på axlarna när man kommer med motargument. I ingen annan bransch är vär det här ok. Min första instinkt är att ringa o säga upp allt. Men, ni är kloka här inne, hur hade ni gjort?

4 gillningar

Jo, med dina uppgifter tycker även jag att du borde få 3% på rörlig ränta hos SBAB. Hos Skandia borde du få 2,95%, alternativt 2,85% om du har tjänstepension hos dem.

De flesta kan komma under 3% idag, så jag tycker att du ska höra med flera banker. Lägg inte några känslor i det hela, det gör inte bankerna. Möjligen kan den lokala bankmannen vara trevlig som person, men han/hon har ändå som arbetsuppgift att tjäna pengar på dig.

4 gillningar

Du bör med dina förutsättningar få 3,05% i ränta.

SBAB ger ,05% i rabatt om man har energiklass C. Rabatten höjs till 0,10% i rabatt om man har energiklass A eller B

Om du är beredd att flytta till stabelo och binda lånet på 1 år så skulle du idag få en ränta på 2,35% om det är max en belåningsgrad på 60%.

Officiella räntan ligger på 2,55% men de har nu en kampanj där de erbjuder befintliga kunder att tipsa nya kunder. Både den som tipsar och blir tipsad får då 0,2% rabatt på sina lån under 12 månader vilket då i ditt fall sänker räntan ner till 2,35%.

Det skulle bli en nettobesparing på 5000kr för 1 år på ett bolån på 2 miljoner

1 gillning

Jo men enligt deras hemsida borde jag få 3.05 - 0.05 för gröna lånet, dvs, 3%?

Får väl slänga iväg ett meddelande och fråga.

Ja, du har rätt. 3,05% - 0,05% enligt hemsidan så slå en signal imorgon och kolla.

För mig handlar banking om förtroende. Det beteendet du beskriver skulle förbruka mitt förtroende & få mig att byta bank av princip. Ett bolån är ingen unik tjänst, så det gäller att bankerna särskiljer sig på andra sett. För mig är förtroende då högt upp på listan. (Och så appen såklart)

2 gillningar

Mm. Det är min tanke också. Får se vad jag landar i.

1 gillning

Det beror nog på en uppdatering av deras modell. Den nya modellen slår igenom för nya kunder när det är dags för villkorsändring (en gång om året?). Jag hade liknande.

1 gillning

Ni som flyttar er tjänstepension vid byte av bank. Flyttar ni allt som går att flytta eller har ni någon taktik ? Det är säkert fler än jag som har olika “högar” av pensioner man tjänat in på olika arbetsplatser

Jag får 2,74 när jag kollar hemsidan, inte 2,54?

Det var bindningstid på 1 år jag skrev om. Det ser ut som att du dessutom verkar ha valt grönt bolån (om du har energiklass A, eller B)

I sådant fall så skulle du bli erbjuden en ränta på 2,25% under 1 år med tipskod från befintlig kund (2,45 - 0,2% extra rabatt) om du binder lånet på 1 år.

Ah, missade det. 2,25% låter ju ganska bra faktiskt… :slightly_smiling_face: Kommer det en sänkning till och Swd matchar det så lägger jag mig precis under det.

Stabelo är dyrt. SHB ger mig 2.45% rörligt med endast lönekonto som krav. Min KF ligger hos Avanza och ITP1 hos Alecta, LF.

2,45% rörligt är en bra ränta.

Stabelo ger olika räntor på 3-månaders och på 1-årigt bolån beroende på lönesumman.

För lägsta räntan hos stabelo på 1-årigt bolån så krävs ett lån på minst 700 000kr.

På 3-månaders så verkar det vara lån på minst 2 miljoner som ger den högsta rabatten.

Hos Landshypotek som är en annan aktör med öppna räntor så krävs det lån på minst 750 000kr

1 gillning

2,67 nordea - krav lönekonto, pension och månadssparande

2,76 danske - krav lönekonto

2,3mil lån -

75% belåning ~

Gbg

Försöker få nuvarande bank LF att matcha men inte lyckats ännu. Personen påstod att eventuellt högre rabatt kan utlovas efter räntebesked.

Jag har 2,69 % rörligt hos Danske Bank. Är medlem i SACO.

1 gillning

Rent ut sagt chockad.

Från 3.4% till 2.6 % rörligt. Fick huset värderat till 4.9 mille fast vi köpte för 3.6 för 1 år sen…

Hur tusan man kan komma fram till den värderingen undra jag. Men vi passa på att låna 700k till i bostaden.

Lf ville ge mig 3.1 haha.. tomtar.

Skandia n1

2 gillningar

Det är som lite förvånande hur folk är nöjda med LF ! Nu har jag bytt till dom pga bra erbjudande men det är ju inte kanon erbjudande om jag ska vara helt ärlig.

2,51% rörliga

Lån 3,4 miljoner med 60% belåning

Kontakt personen insisterade om ha ett möte för att genomgå ett bankbyte men 80% av tiden handlade om att försöka sälja oss så mycket försäkring som det går…. Massa av typ värsta scenariot om en av oss gå bort och den andra bli sjuk hur kan ni försörja era barn!! Vi hade våran femåring dotter med oss då vi hade inte kunnat ordna med barnvakt, som tur fattade hon inte vad säljaren pratade om…osmakligt minst sagt! Kallar sig för privat rådgivare, de är ju värsta säljare som spelar på ens känslor.

Fick inget bra första intryck av LF tyvärr, vi får se på nästa förhandling om 1 år.

5 gillningar