Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Otroligt osmakligt, minst sagt.

1 gillning

Får följande erbjudande av Swedbank med krav om att bli helkund, med 85% i belåningsgrad. Tror dock självfallet att jag kan komma ner lite till med tanke på helkund-kravet. Åtminstone till 2,6%. Slug också att han skriver att jag behöver ta ställning som senast 22 Sept. Samtidigt som nästa räntebesked är 23 September. Nu tror jag inte att det blir en sänkning, men ändå.

1 gillning

Ni fick bättre ränta än vad vi har :wink:

Man kan också styra dialogen med säljaren eller hur?
Att ni har med ert barn i mötet kan ju inte banken ansvara för?
Man kan ju då kanske säga “vi har vår dotter med oss, så undviker gärna att prata om liv och död. Men skicka ett mail så kollar vi på era försäkringar”

Ni blev triggade, en trigger är en spegel. Ta det lite lugnt :slight_smile:

1 gillning

Har rörligt bolån hos Swedbank sen mer än 10 år tillbaka.
Ligger idag på 2,59% efter ränterabatten är avräknad.

Har ca 6 miljoner i bolån (inga andra lån)

Man har fått ringa och tjata på dem genom åren om de skall justera upp ränterabatten i takt med att räntan höjdes. De var snabba på att höja bolåneräntorna men långsamma med att höja sparräntan. De införde sedan att man har 1 års intervall på förändring av ränterabatten. Det var fint sen eftersom räntorna gick nedåt igen :upside_down_face: :sweat_smile:

1 gillning

Vill bara nämna att 1år regel dvs man får förhandla rabbat en gång per år är ett påhitt, Swedbank hade inte problem att justera rabatten under telefonsamtalet så att jag kunnat se det direkt i internetbanken ett par gånger när de fattade att jag var på väg att lämna dom.

3 gillningar

De flesta påstådda regler är till stora delar påhitt ämnade att stänga en diskussion. “Jag har tyvärr inte mandat att ta det beslutet” är ofta i min erfarenhet inte sant. Iaf oftast inte när jag använder det :slight_smile:

5 gillningar

Haha samma erfarenhet när vi bytte till SEB i december förra året. 1,55 rabatt mot listräntan, 700 k mer i värdering än vad vi köpt för 6 mån tidigare och så räntefri månad på det. De tjänar såklart på att vi utökade lånet men det var otroligt tacksamt då vi kunnat renovera och göra saker på huset som vi inte hunnit spara till pga föräldraledighet och husköp :blush: Nu hoppas jag bara att vi kan få fortsätta ha en bra rabatt när det är dags för omförhandling om några månader…

2 gillningar

Snabb uppdatering om pågående förhandling.

Belåningsgrad 60%.

Erbjudande om rörlig ränta på 2.5% med två räntefria månader dvs ca 2.08% första året. Kräver flytt av ISK och lönekonto men inga pensioner.

Får se hur långt jag kan trycka konkurrenterna.

3 gillningar

Vilken bank?

1 gillning

Sparbanken (fristående), med pågående kampanj. Tror kampanjen är omnämnd tidigare i tråden.

2 gillningar

Är de fristående på riktigt? Låter typisk Swedbanks deal som erbjuder de gratis måmader med krav på ISK/pension flytt.

Ja de är fristående (oberoende).

2 gillningar

Hade “rådgivningsmöte” igår:

Lån: 1,3 miljoner

Belåningsgrad 49%

En av Sparbankerna

Rörlig ränta 2,92%

Inga konstigheter i övrigt. Stor marginal på kalp. Dubbla fasta inkomster och sparande i banken.

Blev först erbjuden 2,99%. Jag uttryckte mitt missnöje med denna ränta och “Det absolut bästa “rådgivaren” kunde göra var 2,92%.

Jag vet inte vad ni tycker, men detta är väl ingen höjdarränta direkt? Jag vet inte hur mycket det påverkar men lånet är på en skogsfastighet, så kanske inte 100% jämförbart. Dock var inte detta något hon (“rådgivaren”) använde som argument när jag hänvisade till SBABS och Danskebanks räntor man kan få fram bara genom att knappa in lånebelopp och belåningsgrad, dvs 2,85% och 2,79%.

Nä det var ju inte jämförbart alls tyckte hon. De har ju inte alls samma tjänster och rådgivning som vi.

Rådgivningen som slutade med en diskussion om aktivt vs förvaltade fonder. Vi var inte helt överens om man säger så :sweat_smile: , men det är underlag för en annan tråd kanske.

1 gillning

Jag rekomedersr du skickar en email till SHB. Du kan få ca 2.55-2.65% rörligt med endast lönkonto som krav.

Jasså tror du?
Det var några år sedan nu, men då ville Handelsbanken att vi skulle flytta allt.
Om det du säger stämmer så är det absolut inget att tveka på.

Personligen har jag inga problem med bankbyte helt och hållet, men min fru tycker det är jobbigt och suckar när jag för det på tal. :laughing:

Ja, skicka och fråga vad den bästa du kan få med endast lönkonto som krav. Det funkar :wink:

Det här är faktiskt viktigt och klurigt. Det upplevda besväret känns inte alltid värd effekten av beslutet.

Det kan behövas mer energi åt att förankra beslutet hemma vid köksbordet än att få konkreta erbjudanden på marknaden :+1:

2 gillningar

Hej!

Man kan argumentera att SBAB erbjuder ovan ränta om du bara flytta bolån inget annat krav på lönekonto, sparkonto osv …. Ju mer engagemang har man i en bank desto mer tjänar de på dig som kund.
Jag skulle kräva att de sk matcha det åtminstone,

Sedan det är upp till var och en att avgöra om det värt besvären att byta bank för att spara 3000-4000/ år typ, måste övervägas mot hur nöjd är man med banken fö, fondutbud, app funktionalitet mm.

Man kan alltid beställa en amorteringsunderlag utan att gå hela vägen och byta bank, någon kommer att ringa dig dagen efter som plötsligt har mer mandat :rofl: och lägger några punkter till.

Instämmer!

Fast jämfört med SBAB är det mindre än 1000 kr i skillnad för min del.

Sen kan jag ju inte ens välja SBAB.

Ja jag kan väl inte säga att plattformen är min favorit.

Allt är en kopia av Swedbank tyvärr.

Massa reklam i appen, ganska dåligt fondutbud .

Med ett relativt litet lån är du rimligen inte hög prio

1 gillning