Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Min är häften av den och fick 2.45% rörligt med bara en email till SHB. De gjorde kredit upplyssning och inom 3 dsgar kom med förslag :wink: Bra inkomst som innebär låg risk hjälper. I slutändan boränta beror på kundens risk.

Skulle gissa det finns fler faktorer än en.

Såklart. Men risken är alltid av den viktigaste. Tänk själv om du låna pengar till någon vän. Den med lägsta risk skulle få en bra ränterabatt :wink:

1 gillning

Jag är ändå lite överraskad!

2,45% är en väldigt bra ränta!

Jag tänker att någonstans går ändå gränsen för när högre lön gör nytta. Banken har ju lite administrationskostnader för varje lån också.

Med det sagt. Jag har fyllt i Handelsbankens formulär på hemsidan. Får se om de kommer med något erbjudande.

1 gillning

Kanske en lockpris att få in hos SHB en bra kund och hoppas i framtiden han kommer köpa någon annan produkt (kommer inte hända, min ITP kapital hos LF och KF kapital hos Avanza ska inte flytta). Eller han kommer säga några bra ord till hans väner så de kan också med hos SHB :smiley:

SHB= Svenska Handelsbanken?

Bara så jag fattat rätt? :slightly_smiling_face:

Är det ett nyligen tecknat lån?

De kom aldrig med förslag om att flytta allt dit? Eller du var tydlig med att det är bara bolån som ska flyttas och inget annat?

Precis, handelsbanken norra stockholm (åkersberga).

Nej, det var låneflytt från LF :slight_smile: jag frågade de med email vad erbjuder de med min profil och bara lönekonto som krav och fick den.

Jag förstår. Fast menade egentligen om du haft lånet hos SHB länge eller det är nyligen flyttat.

Räcker det med att ha ett lönekonto där, eller måste du sätta in din lön där också?

Jag får min lön där, ja. Inget annat produkt hos de. ITP kapital hos LF, KF kapital hos Avanza och hemförsäkring hos Hedviq.

LFs ränta var högre trots jag hade hos dem mitt ITP kaptal (ca 800k kr). Så kostigt marketing folk hos LF.

Bank: Länsförsäkringar

Bostad: Bostadsrätt i Stockholms innerstad, 3 rum, 80 kvm

Bostadens värde: 8,8 Mkr

Bolån: 1,525 Mkr

Typ av bolån: Rörligt

Ränterabatt: 1.15

Ränta: 2,89%

Övrigt:

Är Guldkund. Har totalt drygt 2,9 Mkr fördelat på privatkonto, sparkonto och länskonto, plus 268 000 kr i IPS och 140 000 kr i ISK. Har även hemförsäkring och individuell olycksfallsförsäkring.

Jag är sjukpensionerad (d v s har sjukersättning) och kan därför inte se att jag skulle kunna flytta bolånen till någon annan bank eller låneinstitut även om jag skulle vilja.

Har haft lite kontakt med en inte det minsta förtroendeingivande placeringsrådgivare på banken. Hon vill gärna att jag ska flytta en del av mitt kapital till fonder, så att jag “kan åka till Spanien och dricka Sangria när jag blir 75”. Om jag gör det så har hon öppnat för en förbättrad ränterabatt på bolånen. Det känns inte särskilt aktuellt.

Det ser du ut att kunna göra ändå med ditt sparade kapital :slightly_smiling_face:

Fast har du lång sparhorisont håller jag med om att lite högre andel aktiefonder vore lämpligt, men då givetvis enl rikatillsammans rekomendation och inte bankens :wink:

2 gillningar

Ja, jag måste försöka ta tag i det.

Är 59 år så jag behöver göra kloka val.

1 gillning

Jag noterar att Skandiabanken har 2,6% rörligt om man flyttar tjänstepensionen till dem. (Jag hittar inget lägre utan förhandling).

Jag har akap-kr och SAF-LO, dock verkar inte Skandiabanken vara valbar för flytt. Jag skulle gärna vilja ha 10 extra punkterna. Vet någon hur man kan göra då?

/vänligen

1 gillning

Om ni är flera låntagare kanske en annan medlåntagare har en pension som kan flyttas till Skandia? Alla låntagare behöver inte ha en pension där, det krävs inget särskilt belopp och den behöver inte vara aktiv (få nya inbetalningar).

Tack för tipset. Men det funkar tyvärr inte för oss. Medlåntagaren har samma val för tjänstepension.

Ursäkta fel tråd om så är fallet.

Har bundet på 3.61% på 3 år, LF, och som går ut mars 2027. Belopp ca 4.5m

Anser ni det är en god idé att lösa dessa lån för att göra ny förhandling eller är det bara att “bita i det sura äpplet..”

1 gillning

Det beror på. Hur stort är lånet, vad skulle det kosta att lösa det i förtid, och vilken ränta kan du få idag? Har du svar på de tre frågorna blir det enkelt att räkna ut om det lönar sig eller inte.

1 gillning

Man kanske kan kryssa i att man har tjänstepension hos dem och om fråga uppstår beskriva att intentionen är att flytta sin tjänstepension till dem. Vad tror ni om det?

Jag provar att göra en eller några nyinsättningar från min sambos tjänstepension kap-kl. Det ska inte finnas nåt krav på ett visst belopp. Får se om det funkar!

Men skandia erbjuder tyvärr bara traditionell tjänstepension, inte fondförsäkring. Därför är det ekonomisk galenskap att flytta större belopp för att få 0.1% rabatt på bolånet. Tyvärr! Hade gärna kunnat flytta nåt annat eller pensionsspara privat istället…

2 gillningar

Om du funderar på att lösa lånet så gör förhandlingen innan så att du då kan se att det lönar sig.

Ungefär vilken belåningsgrad har du?

Du kan se ungefär vad det skulle kosta att förtidslösa lånet på följande länk: