Kontakta några bank och se vad de erbjuder dig för rörligt ränta och vad de har för krav
Räkna ränteskillnadsersättning här :
Utifrån nuvarande prognos kommer räntan ligga kvar på samma nivå minst ett år, om du kan få rörligt ränta på ca 2,5 % kanske sparar du tillbaka beloppet som du betalar i ränteskillnadsersättning ?
Så efter ca ett år kanske du är tillbaka på ruta ett men har obundet lån iaf, risken finns alltid att ränta stiger igen men du kan binda om du vill det.
Chansen att du inte förlorar mycket på att lösa lånet är stor, finns bra chans att du sparar mer pengar år 2 och 3 om räntan inte stiger.
85% belåning. 1,9 Mkr lån på bostadsrätt. LF, är helkund med försäkringar, pension och litet ISK-sparande. Även billån via LF finans på typ 180’ med 4,5% ränta. Jobbar som läkare med fast tjänst. Tecknade för ett år sedan, då 1-åringen till 2,99% vilket var 1%-enhet rabatt från listräntan. Erbjöds -1,26 på rörliga. Har beräknat att det i retrospekt var ett bra beslut att binda då men undrar vad ni tycker nu när det är dags att förnya lånen igen den 30/9. I juni vid senaste sänkningen tog det 2-3 veckor för LF att ändra sin 1-åring och då med -0,10.
I dagsläget med samma rabatt skulle jag få 2,44% på ettåringen (före eventuell sänkning nu) och 2,53% på rörlig (efter den förväntade sänkningen nu och rabatt med -1,26).
Vad tror ni är bäst? Borde man shoppa runt till och med?
räkna inte med att du får samma rabatt igen bara.. första gången får man oftast det bästa ränteerbjudandet sedan när man väl är kund så blir erbjudandet sämre (före förhandling)
Riksbanken sänker räntan. Vad tror ni, kommer vi att se en säkning av bolåneräntorna i närtid? Och kommer det bara gälla rörliga räntan medan bundna räntor kanske till och med ökar?
Marcus Oscarsson är en clown och förtjänar inte klick.
Många banker verkar tro att räntan kommer höjas de kommande åren. Antingen har man rörligt och hoppas att räntan inte stiger, eller så binder man och betalar för en garanterat höjd ränta.
Har man marginaler i sin ekonomi är det i längden alltid billigare att ha rörligt.
Jag kommer följa ränteförändringarna framöver och kan definitivt tänka mig att binda räntan framöver. Tror själv att Riksbankens nästa ändring av styrräntan blir en höjning snarare än en sänkning.
Varför tror du på en fortsatt minskning nästa år? Riksbanken säger att de är färdig med att sänka. Sedan har de inte varit så bra på sina prognoser historisk. Omvärldsläget ser inte heller ut att vi är på väg mot en bättre omvärld med tanke på alla konflikter, tullar, etc.
Det är en komplex fråga, men för att förenkla kan man säga att ekonomin i regel gynnas av lägre räntor. Höga räntor pressar många delar av samhället, samtidigt som för låga räntor kan skapa negativa effekter, exempelvis högre inflation. Det handlar därför alltid om en balansgång.
Den globala situationen, med faktorer som arbetslöshet, inflation och krig, har varit relativt oförändrad under en längre tid. Trots det har vi sett flera räntesänkningar de senaste 12 månaderna.
Min bedömning är därför att vi nu går in i en period utan större förändringar, men att vi någon gång under 2026 kan få se ytterligare en eller två sänkningar.
Det enda som egentligen skulle kunna förändra den utvecklingen är oförutsedda händelser, exempelvis en kraftig eskalering av ett pågående krig eller liknande.
Detta är hur mina tankar går. Jag är dock ödmjuk nog att inse att det i slutändan mycket väl kan vara fel. Svårt att vara 100% säker när det kommer till dessa frågor.
De följer väl mer marknadsräntorna. De bör iofs ha följt efter ganska snabbt, men jag tycker det verkar som om bankerna segar några dagar och sänker efter månadsskiftet så att de kunder som förnyar en ny period vid månadsskiftet får den gamla räntan i tre månader till…